Hoefzweer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 20:35

:wave:

Drie weken geleden haalde ik mijn pony vrijdag ochtend van stal toen ze ineens kats kreupel was. Ik kon niet direct wat vinden, niks was bijzonder warm of wat dan ook, dus maar gewoon buiten gezet en even aangekeken.

Toen ik 's middags weer kwam toch de dierenarts maar laten komen want ze liep op drie benen en eigenlijk op alle vier de benen kreupel.

DA kwam langs en dacht dat het misschien een hoefzweer kon zijn, maar ze kon zelf niets vinden en de pony was ook niet gevoelig op de hoef van het been waar ze het meest kreupel op liep.. pijnstiller er in en even afwachten wat de hoefsmid zou zeggen.

Hoefsmid gebeld en die zou op maandag komen. Prima. Pony gewoon op de weide gezet en eigenlijk ging het al wel vlot beter. Op zondagmorgen zette ik haar weer buiten en ineens was ze weer helemaal rad. Toch op maandag de hoefsmid laten komen en de hoefzweer die er in zat was al geknapt, nog iets extra weggesneden en helemaal mooi.

Twee dagen later trof ik haar weer hartstikke kreupel aan. Meteen weer gebeld, hoefsmid weer langs geweest en het bleek dat er toch nog een hoefzweer zit (ander stukje van de hoef). Hij heeft hem geopend, maar dat kon maar minimaal omdat het vlak bij het leven zit.. als het weer zou dichtslaan, moest ik maar bellen... dan zou hij hem weer openen.

Nouja, ondertussen zijn we twee weken verder, is dat stomme gaatje al 4x opnieuw geopend, maar die ontsteking trekt maar niet weg.

Ze staat 's nachts in een hoefzak met biotexbadje, overdag gewoon buiten zodat ze toch zoveel mogelijk beweegt, maar ik begin een beetje moedeloos te worden.

Wat waren bij jullie nou echt dé trucjes om zo'n stomme hoefzweer toch door te laten breken?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:50

Pyrogenium :j dit stimuleert de natuurlijke genezing en is erg effectief bij ontstekingen.

Is de zweer inmiddels doorgebroken?

x_Rebecca

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 20:46

Helaas nog niet. De hoefsmid is gisteren weer geweest en heeft 't tor de meest frustrerende hoefzweer ooit benoemd.
Hij kan hem zien zitten, maar hij kan er niet bij.

Gekke is ook dat de ontsteking niet erger wordt, maar ook niet minder erg. We gaan nu even kijken wat er gebeurt als ik er helemaal niks aan doe, dus goed dicht laten slaan, hopen dat de ontsteking meer wordt, zodat hij ook echt naar beneden gaat komen. Is er over een week nog niks veranderd haal ik de DA er weer bij...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:17

Oei, dat is wel heel vervelend...
Het zou eigenlijk zelf weg moeten trekken als het open is- maar hij kan er zo niet bij.

Misschien toch een foto laten maken waar het precies zit, en of het niet van een andere kant te bereiken is / door te spoelen is

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:21

Het lastige is dat je hem dus gewoon kan zien zitten, dus de locatie is bekend.
Maar ik heb nu sinds woensdag de hoef 'dicht laten slaan' en ik merk wel dat er wat verandering lijkt te komen. Begin van de week komt de smid weer kijken, hopen dat deze methode dan toch heeft geholpen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:40

geen ontstekingsremmers geven bij een hoefzweer.
Deze kan dan niet goed doorkomen omdat je het proces stil legt. Waardoor het dus lang kan duren voor de hoefzweer doorbreekt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:21

Ik zou 'm zeker niet in de Biotex zetten, dat maakt de hoef hard(er) en dus voor de ontsteking moeilijkere om door te breken.
De hoef moet zo zacht/week worden, dat de ontsteking er makkelijk uit komt. Ik zou de hoef zeker niet dicht laten groeien.
Mijn DA raadde mij een hoefzak met water en lijnzaad aan. Dat trekt de ontsteking "er uit" en mag 12 uur blijven zitten. Dan er af, even lekker stappen met het dier, hoef goed bekijken. Dan weer 12 uur in de zak, etc. etc. En langdurige (en hoge) zweer is er ook zo bij ons uit gekomen.
Succes