Moeilijke keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lala_Land

Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 00:26

Ons oudste paard is nu bijna 25 jaar.

Al 3 jaar lang staat ze op pensioen door een peesblessure.
Sinds een dik jaar lijdt ze ook aan de ziekte van Cushing.

Ondanks de Cushing was ze nog redelijk goed en rende ze met 2 bevriende merries door heel de wei. Vrolijk bokken, springen en gek doen.

Maar nu sinds een paar dagen is ze ook hoefbevangen.
Ze ligt echt op haar zijkant, ademt zwaar,... Ze ziet duidelijk af.

Nu staan we voor de moeilijke keuze of we haar in laten slapen of gaan we de verschrikkelijk dure behandelingen nog proberen... |(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:36

Jij weet het beste wat de juiste keuze is.
Altijd weer een hele moeilijke en pijnlijke keuze. Eentje die je niet zomaar maakt.
Als het leven lijden wordt,......
Sterkte.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:36

Wat zou je een ander aanraden in deze situatie ? Jij kent het paard,wij niet,je zult zelf een beslissing moeten nemen,denkend aan het paard en niet aan je zelf.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:37

Inderdaad wel lastig zeg!

Wat zegt je gevoel? Is het snel op te lossen (ondanks de prijs), of zal het gepaard gaan met lang pijn hebben? In het tweede geval is inslapen misschien beter.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 00:42

emilyslaluna schreef:
Inderdaad wel lastig zeg!

Wat zegt je gevoel? Is het snel op te lossen (ondanks de prijs), of zal het gepaard gaan met lang pijn hebben? In het tweede geval is inslapen misschien beter.

Voor de hoefbevangenheid is helaas geen kant en klare oplossing. Dit is een combinatie van speciaal beslag, medicatie, revalidatie etc.

Momenteel krijgt ze wel pijnstillers die goed helpen, maar vanaf dat die een beetje uitwerken ligt ze weer op haar zijkant ;(

Dus er is helaas geen snelle oplossing buiten pijnstillers.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:49

Weet wel dat onvrijwillig, lang liggen voor een paard heel zwaar is. , Zijn lijf is daar niet op gemaakt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:50

senna21 schreef:
Weet wel dat onvrijwillig liggen voor een paard heel zwaar is. , Zijn lijf is daar niet op gemaakt.

Fysiek zwaar en ongezond, maar ook beangstigend/stresserend ivm niet of moeilijk kunnen vluchten.

Tsja.... het is "makkelijk" om dat over een dier van een ander te zeggen...

Maar als ik je zo hoor, heb je zelf ook al wel een triest vermoeden.. uiteindelijk zie jij haar steeds en weet jij wanneer het klaar is. Pijn lijden en langdurig met weinig tot geen kans op herstel... moet je eigenlijk proberen voor te zijn.

Alles bij elkaar leeftijd, peesblessure dus pensioen, cushing en nu bevangen... plus dat zij liggen...

Ik zou, hoe moeilijk ook, haar uit haar lijden verlossen.
Stop er paar dagen flinke pijnstilling in, verwen haar extra, en laat haar dan gaan.

Cushing komt vaak met uiteindelijk HB, en daar gaan ze moeilijk vanaf komen en vaker krijgen.

Het lichaam van dit paard is aan het opgeven...

Wat zegt je DA er van?

Milan_lover

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:53

Wat een ontzettend moeilijke keuze :( aangezien het paard zonder pijnstillers niet meer overeind komt, zijn er al foto's van het hoefbeen gemaakt? Wellicht zou die uitslag je de doorslag kunnen geven of het nog zin heeft om te dokteren...

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 00:57

JoyCiej007 schreef:
senna21 schreef:
Weet wel dat onvrijwillig liggen voor een paard heel zwaar is. , Zijn lijf is daar niet op gemaakt.

Fysiek zwaar en ongezond, maar ook beangstigend/stresserend ivm niet of moeilijk kunnen vluchten.

Tsja.... het is "makkelijk" om dat over een dier van een ander te zeggen...

Maar als ik je zo hoor, heb je zelf ook al wel een triest vermoeden.. uiteindelijk zie jij haar steeds en weet jij wanneer het klaar is. Pijn lijden en langdurig met weinig tot geen kans op herstel... moet je eigenlijk proberen voor te zijn.

Alles bij elkaar leeftijd, peesblessure dus pensioen, cushing en nu bevangen... plus dat zij liggen...

Ik zou, hoe moeilijk ook, haar uit haar lijden verlossen.
Stop er paar dagen flinke pijnstilling in, verwen haar extra, en laat haar dan gaan.

Cushing komt vaak met uiteindelijk HB, en daar gaan ze moeilijk vanaf komen en vaker krijgen.

Het lichaam van dit paard is aan het opgeven...

Wat zegt je DA er van?

De DA heeft nu dus pijnstillers voorzien tot zaterdag zodat we er een paar dagen over na kunnen denken wat we willen doen.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 00:58

Milan_lover schreef:
Wat een ontzettend moeilijke keuze :( aangezien het paard zonder pijnstillers niet meer overeind komt, zijn er al foto's van het hoefbeen gemaakt? Wellicht zou die uitslag je de doorslag kunnen geven of het nog zin heeft om te dokteren...

De foto’s zouden zaterdag genomen worden als we toch beslissen om er proberen iets aan te doen. We hebben nu eigenlijk tot zaterdag pijnstilling gekregen om na te kunnen denken of we haar laten gaan of toch een poging gaan wagen.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 01:11

De dierenarts zegt dus wel dat hij haar beter kan krijgen door medicatie en speciaal beslag van de hoefsmid. Maar door de cushing zal ze waarschijnlijk regelmatig hervallen. :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:14

Binnen 24 uur moeten ze weer op de benen staan (het grootst gedeelte van de dag), langer zorgt voor inwendige schade en geeft ook aan dat de (huidige) pijnstillers niet voldoende zijn.

Als je paardje al een paar dagen plat ligt dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:15

lieder schreef:
De dierenarts zegt dus wel dat hij haar beter kan krijgen door medicatie en speciaal beslag van de hoefsmid. Maar door de cushing zal ze waarschijnlijk regelmatig hervallen. :(

Daarom.... en éénmaal HB geweest, is de kans gewoon heel groot op herhaling. Die kans is nóg groter als ze ook Cushing hebben.
Medicatie, speciaal beslag, aangepast voerbeleid ten spijt.
Plus dat het natuurlijk ook extra pijnlijk is als de grond bevroren is.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:19

lieder schreef:

En dan is aan jou de vraag of je dat een paardwaardig leven vind?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:26

Krijgt ze medicatie voor cushing?

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 01:27

Brainless schreef:
Krijgt ze medicatie voor cushing?

hier krijgt ze al enkele maanden pilletjes voor.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 01:29

Vealosz schreef:
lieder schreef:

En dan is aan jou de vraag of je dat een paardwaardig leven vind?

Dat vinden wij dus moeilijk. Zoals ze nu is absoluut niet waardig.
Maar als het echt kan beteren weer wel.
We weten dat ze kan hervallen maar is dit elke maand, elk jaar, om de paar jaar?
Ze was ons eerste paard ooir dus we hebben geen ervaring met HB :/

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:35

Ik merk dat ik dit soort dilemmas ook moeilijk vind. Aan de ene kant gun je je dier alle kans op leven. Je wilt alles doen want zoon dier heeft het recht te leven. En wie ben jij om op te geven?
Om te beslissen dat het klaar is.
Super moeilijk.

Dit zeg ik makkelijker dan het is, maar een dier zal je never nooit iets kwalijk nemen als je besluit dat het genoeg is geweest.
Ook niet als je doorgaat en het wellicht toch pijn blijft houden. Zo'n dier gaat door tot het einde. Jij bepaalt wanneer hij genoeg gestreden heeft.

Ik hoop op het allerbeste voor jullie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:36

De kans dat ze opnieuw HB wordt, of uiteindelijk zelfs chronisch HB blijft, is altijd en continue aanwezig.
En dat vergt dus héél strikt voerbeleid en héél erg oppassen met het op gras zetten.

Lenti: ik snap je volledig. Maar ik vind het belangrijkste; recht op een pijnvrij leven.
Een dier leeft in het hier en nu; dat ze dood gaan hebben ze geen weet van. Voor het paard maakt het in feite niets uit of het nu dood gaat, of pas over een aantal jaren. Voor ons emotioneel gezien natuurlijk wél. Al zijn we als eigenaar verantwoordelijk voor de verzorging, maar dus ook voor het besluiten van "nu is het genoeg, ik ga verder lijden besparen".

Het mooist zou zijn als ze (hoe hard en overwachts dan ook voor ons) gewoon van ouderdom in hun slaap overlijden, of gewoon dood neervallen. Helaas gebeurd dat maar weinig, en moeten we ze toch vaak een handje helpen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 31-01-19 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:39

Weet niet of het je helpt, maar weet dat dieren niet over de dood nadenken. Ze leven in het heden en zo te horen is het heden voor jou paard pijnlijk. Je paard heeft een mooie leeftijd bereikt. Zelf zou ik hem nog een mooie dag volop pijnstilling geven zodat je paard een pijnvrije laatste dag heeft.
Heel veel sterkte met je beslissing.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:53

Wat een moeilijke keuze. Ik heb hier helaas ook ervaring mee. Mijn pony is na de eerste keer zware HB door de cushing nooit meer helemaal opgeknapt. Achteraf had ik haar beter kunnen laten gaan. Ze bleef gevoelig en kwakkelen met haar voetjes. Op deze leeftijd zou ik zeggen, laat haar gaan. Uiteindelijk werd de mijne zelfs bevangen van het hooi, Cushing is een rotziekte.
Veel sterkte met je besluit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 06:36

'houden van' is ook 'laten gaan' als het niet meer gaat.

Hoefbevangenheid is zo pijnlijk en zeker nu met die koude harde ondervloer. Helaas heb ik ervaring met hoefbevangen paard. Ik herken je machteloosheid.

Als je thuis een mobiele rontgenfoto kan laten maken om te zien wat de schade in de hoef is. Als het hoefbeen al gekanteld is of zelfs gezonken, dan weet dat het nooit meer beter wordt en maakt het misschien de keuze minder lastig voor jou.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 07:43

Als ik je verhaal zo lees in combinatie met de klachten die ze al had en de leeftijd, zou ik kiezen om haar zaterdag te laten gaan.
De kans dat de hb weg gaat in combi met de cushing is niet erg groot. Zou betekenen dat zomer lekker in het gras de grootste uitdaging word en ze dan misschien veel apart moet staan terwijl de rest lekker staat te eten.
En daarbij de leeftijd ze word alleen maar ouder de kans op meerdere/andere kwaaltjes groeit gewoon bij oudere paarden

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:12

Mijn pony van 27 is tot een maand geleden ook bevangen geweest én cushing wat sinds zijn 23e is geconstateerd. En inderdaad hij is al eerder bevangen. Nu was hij voor mij nog te goed om te laten gaan, vanwege de glans in zijn ogen en zijn wil. Hij stond ook op de buut maar met bevangenheid is het vooral geduld hebben (tenzij de leed gewoon te erg is om dat af te zien..) ik heb toen ook rx laten maken, hoefbeen was wel gekanteld maar op dat moment geen actief proces. Open toon ijzer er onder laten zetten en 2 dagen later liep hij als een zonnetje. Maandag de ijzers er onder uit laten halen en hij loopt weer als vanouds. Wat ik wil zeggen, net als de rest, vind je het waard om het nog te proberen en is dat voor je paard te doen of is dat vreselijk afzien? 1 ding: je bent nooit te vroeg, maar te laat is ontzettend zonde

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:25

Hoefbevangenheid bij Cushing is anders dan "normaal" hoefbevangen. Je kunt het bijna niet door voeren beinvloeden. Ik zou je paard laten gaan. Hoeveel pijn het je ook zal doen. HB is te pijnlijk en ik haar geval zal het w.s. of niet helemaal weg gaan of sneller terug komen. Voor je paard zou ik zeggen gun het het spuitje, hoe hard ook. Je behoed het voor verder lijden. Ik weet hoe moeilijk het is en hoeveel pijn het doet voor jou.. We willen ze allemaal graag het eeuwige leven gunnen maar dat moet dan wel kwaliteit kunnen hebben. Wat je ook kiest is wens je heel veel sterkte nog met alles.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 31-01-19 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt