Opgetrokken buiklijn? Koliek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_Harry

Opgetrokken buiklijn? Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 17:39

Heyhey

Sinds een tijdje staat 1 van mijn pony's met een wat opgetrokken buiklijn. Hij heeft al 2x koliek gehad doordat hij teveel zand at. Hier is hij toen voor behandeld. Echter stond hij toen 24/7 buiten. Nu heb ik hem verhuisd ivm dat hij steeds ziek was en staat hij nu veel meer binnen met ruwvoer

Dit is pas een week geleden dus misschien wil ik zelf ook wel te snel. Hij is verder goed te pas, eet prima, mest goed en is niet sloom o.i.d.

Wat denken jullie wat dit kan zijn ? Nog steeds koliek ? Iets anders ? Zie ik misschien iets over het hoofd ?

Ik ga morgen zelf voor de zekerheid nog een keer z'n mest testen op zand.

Maar misschien hebben jullie nog wel een tip?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:56

Wat sneu. Contact opnemen met de dierenarts en even bellen wellicht een handig idee. Heb je de temperatuur al opgenomen? Wat krijgen ze nu voor ruwvoer? En hoeveel uur staat hij nu meer binnen? Paard dat gewend is om 24/7 buiten te lopen wat nu bv langer dan 12u achtereen wordt opgehokt, ja, dat kan best klachten geven. Plus als er zand in zit. Bokt is geen dierenarts, dus ik zou je behandeld dierenarts even benaderen. Sterkte! :(:)

Anoniem

Re: Opgetrokken buiklijn? Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:05

Ik zou nog eens naar zand laten kijken. Is e gecheckt hoeveel er in de buik zat? En dan niet in de mest, maar met een echo oid?

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 18:16

Willekes schreef:
Wat sneu. Contact opnemen met de dierenarts en even bellen wellicht een handig idee. Heb je de temperatuur al opgenomen? Wat krijgen ze nu voor ruwvoer? En hoeveel uur staat hij nu meer binnen? Paard dat gewend is om 24/7 buiten te lopen wat nu bv langer dan 12u achtereen wordt opgehokt, ja, dat kan best klachten geven. Plus als er zand in zit. Bokt is geen dierenarts, dus ik zou je behandeld dierenarts even benaderen. Sterkte! :(:)

Bedankt voor je reactie ik had zelf inderdaad al in de planning om morgen sws even te bellen (had ik even in het topic moeten zetten )

Hij is wel gewend om binnen te staan vanaf mei heeft hij 24/7 buiten gestaan alle jaren daarvoor wel veel op stal. Je kon ook merken dat hij wel graag naar binnen wil en staat (nu nog steeds wel) verder gaan de paarden tussen 8 en 9 naar buiten tot ongeveer 4.

Joolien schreef:
Ik zou nog eens naar zand laten kijken. Is e gecheckt hoeveel er in de buik zat? En dan niet in de mest, maar met een echo oid?

Nee dat niet, ga ik morgen zeker naar informeren als ik ze ga bellen bedankt voor de tip !

Anoniem

Re: Opgetrokken buiklijn? Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:50

Ja pin me er niet op vast dat je dat met een echo kan zien hoor, misschien doen ze dat met een rontgen. Maar ik weet dat het te onderzoeken is.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 18:55

Joolien schreef:
Ja pin me er niet op vast dat je dat met een echo kan zien hoor, misschien doen ze dat met een rontgen. Maar ik weet dat het te onderzoeken is.

Nee snap ik maar ernaar vragen kan altijd!