10 maanden oude veulen eet meusli niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

10 maanden oude veulen eet meusli niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:24

Hoi hoi,

Ik heb sinds kort(afgelopen donderdag) een 10 maanden oude veulen.
Maar nou heb ik meusli voor hem als “krachtvoer voor jonge paarden”
Maar hij eet het niet is dit kwestie van wennen? Hij heeft het 1 keer uit me hand gegeten en kwatte het daarna meteen uit.
Is dit van kwestie van geduld hebben en hij eet het ooit wel of moet ik wat anders proberen?
Bij de fokker kregen ze dan biks samen met hun moeders moesten ze samen ene doen dus ik weet niet of hij daar ook van at.

Hij eet wel super goed zijn kuil dat wel!

Anoniemk2

Re: 10 maanden oude veulen eet meusli niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:27

Waarom voer je geen Veulenbrok?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:29

Ik voer ook veulenbrok. Ik heb eerst hele kleine brokjes, toen ik overging naar de volgende stap werden de brokken ineens 3 keer rzo groot. Mijn veulen at dat ook een dag niet. Maar daarna wel.
Hoe lang kijk je het al aan? Ik zou het even de tijd geven om te wennen, maar als veulen echt niet wil zou ik overstappen op veulenbrok naar leeftijd.
Ik voer zelf van pavo.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:29

Waarom vraag je niet aan de fokker welk voer hij kreeg? Dan voer je hem dat en kan je hem rustig laten wennen aan voer dat jij prettiger of beter vind.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:29

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:31

Maaike_Indy schreef:
Waarom vraag je niet aan de fokker welk voer hij kreeg? Dan voer je hem dat en kan je hem rustig laten wennen aan voer dat jij prettiger of beter vind.

De fokker geeft een eigenmerk bij hun uit het dorp vandaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:32

Zien eten doet eten.
Zijn er niet meerdere veulens waarmee je tegelijk kan voeren?
Veulens kennen nog niet veel smaken, dat is iets wat ze leren.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:36

hij staat op een pensionstal hij kan pas met de weideseizoen in de opfok terecht helaas

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:32

trysteffy schreef:
Maaike_Indy schreef:

De fokker geeft een eigenmerk bij hun uit het dorp vandaan

Daar is wel een mouw aan te passen dan? Wanneer je niet in de buurt woont kan de desbetreffende winkel misschien wel een zak(je) opsturen? Puur voor de overgang.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:35

Mijn ervaring is ook dat het soms even kan duren voor ze hun voer eten, zeker als het een andere stuctuur is dan ze gewend zijn. Het heeft hier denk ik 3-4 dagen geduurd voor ze muesli (Vitalbix Breed&Grow) aten. Het helpt inderdaad wel als ze een ander paard het zien eten, misschien kan je eens proberen te voeren met een ander paard in de buurt?

Je zou eventueel ook kunnen kijken of hij andere structuren wel eet? Mijn veulen was toen ik hem kocht überhaupt nooit bijgevoerd en at biks een stuk sneller/makkelijker dan muesli, maar ook hij eet inmiddels gewoon muesli en komt bedelen om meer.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 08:21

BlijNijn schreef:
Mijn ervaring is ook dat het soms even kan duren voor ze hun voer eten, zeker als het een andere stuctuur is dan ze gewend zijn. Het heeft hier denk ik 3-4 dagen geduurd voor ze muesli (Vitalbix Breed&Grow) aten. Het helpt inderdaad wel als ze een ander paard het zien eten, misschien kan je eens proberen te voeren met een ander paard in de buurt?

Je zou eventueel ook kunnen kijken of hij andere structuren wel eet? Mijn veulen was toen ik hem kocht überhaupt nooit bijgevoerd en at biks een stuk sneller/makkelijker dan muesli, maar ook hij eet inmiddels gewoon muesli en komt bedelen om meer.

Die van mij is er langer dan 3-4 dagen bij me morgen een week namelijk.
Ik zal vanavond is proberen met me bijrijpaard er bij. Hij weet ieder geval dat alle paarden op stal de zelfde tijd voerkrijgen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:54

trysteffy schreef:
hij staat op een pensionstal hij kan pas met de weideseizoen in de opfok terecht helaas

Staat hij nu in zijn uppie op stal dan?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:57

De mijne kende krachtvoer helemaal niet toen ik hem kocht. Hij had enkel nog maar hooi en gras gegeten. In het begin mengen met (veeel) appelmoes hielp bij hem. Daarna afbouwen. Binnen een week at hij smakelijk zijn brokjes op zonder appelmoes en sindsdien is hij er zot van :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:12

Mijn veulens eten rond die leeftijd net aangekomen ook slecht en, langzaam.

Het is wellicht wennen aan de structuur, ze kent t niet. Zou het gaan opbouwen, handje biks en handje meuslie. Doe er des nooits iets lekkers door, een wortel oid.

Ik zorg altijd dat ik wel een zak voer van de fokker meeneem omdat me ervaring wel is dat ze even een periode moeilijk eten.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:13

Goof schreef:
trysteffy schreef:

Staat hij nu in zijn uppie op stal dan?

Hij heeft een box voor zich zelf maar kan gewoon contact krijgen van zijn buurman. Maar komt ook veel buiten met mijn bijrijpaard dus hij staat. Niet alleen ja alleen een eigenbox
Voor de rest ga ik hier niet op in.

Sarah_Fons schreef:
De mijne kende krachtvoer helemaal niet toen ik hem kocht. Hij had enkel nog maar hooi en gras gegeten. In het begin mengen met (veeel) appelmoes hielp bij hem. Daarna afbouwen. Binnen een week at hij smakelijk zijn brokjes op zonder appelmoes en sindsdien is hij er zot van :D

Oh ja is ook een goeie ik laat hem dan eerst de appelmoes zelf proeven dan voordat er brok bij komt

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:03

Hoi! Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik denk dat het veulen misschien door de eenzaamheid niet wilt eten? Het is natuurlijk spannend in een nieuwe situatie/op een nieuwe plek en nu heeft hij ook zijn moeder niet meer.

Ik vond dit online:
Citaat:
Een veulen dat bij zijn moeder loopt en plotseling schrikt of geconfronteerd wordt met een nieuwe situatie zoekt de nabijheid van moeder of soortgenoten. Afhankelijk van leeftijd en karakter zal het steun zoeken door te drinken en fysiek contact te maken. Het dier heeft op dat moment geen behoefte aan melk, maar aan het geruststellende gevoel van zuigen. Net afgespeende veulens kunnen in voor hen stressvolle situaties deze steun ook zoeken bij mensen. Bij dit steunzoekende ‘bijten’, of sabbelen op kledingstukken helpt corrigeren uiteraard ook niet.

Door alert te zijn kunnen we het gedrag voorkomen. Als we daarnaast het veulen tijdens het opgroeien de juiste omstandigheden en een rustige begeleiding bieden dan verdwijnt deze vorm van bijten vanzelf. Tot die tijd is het beter om een onzeker veulen een alternatief te bieden door hem een touwtje, vastgemaakt aan het halster aan te bieden of een speelgoedje of een pluk hooi voor zijn mond te houden.

Als je meer wilt lezen: https://www.dehoefslag.nl/verzorging/af ... ulens.html

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 10:06

xMyrnavG schreef:
Hoi! Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik denk dat het veulen misschien door de eenzaamheid niet wilt eten? Het is natuurlijk spannend in een nieuwe situatie/op een nieuwe plek en nu heeft hij ook zijn moeder niet meer.

Ik vond dit online:
Citaat:
Een veulen dat bij zijn moeder loopt en plotseling schrikt of geconfronteerd wordt met een nieuwe situatie zoekt de nabijheid van moeder of soortgenoten. Afhankelijk van leeftijd en karakter zal het steun zoeken door te drinken en fysiek contact te maken. Het dier heeft op dat moment geen behoefte aan melk, maar aan het geruststellende gevoel van zuigen. Net afgespeende veulens kunnen in voor hen stressvolle situaties deze steun ook zoeken bij mensen. Bij dit steunzoekende ‘bijten’, of sabbelen op kledingstukken helpt corrigeren uiteraard ook niet.

Door alert te zijn kunnen we het gedrag voorkomen. Als we daarnaast het veulen tijdens het opgroeien de juiste omstandigheden en een rustige begeleiding bieden dan verdwijnt deze vorm van bijten vanzelf. Tot die tijd is het beter om een onzeker veulen een alternatief te bieden door hem een touwtje, vastgemaakt aan het halster aan te bieden of een speelgoedje of een pluk hooi voor zijn mond te houden.

Als je meer wilt lezen: https://www.dehoefslag.nl/verzorging/af ... ulens.html

Ik denk niet dat dit het is want hij eet zijn kuil wel super goed en drinkt ook goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:17

Zolang hij drinkt en zijn ruwvoer eet zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Ruwvoer is eerste basis behoefte, biks/muesli niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:53

Veulens leren van hun moeder wat veilig is om te eten. Als een veulen van z'n moeder afgekeken heeft en dus geleerd heeft om brokjes te eten, zal hij in eerste instantie alleen brokjes eten. Merk maakt niet uit. Dus geef gewoon eens brok (van een van de andere paarden op stal bv, maakt écht niet zo veel uit of het veulenbrok is of niet) en als hij dat wel goed eet, ga dan geleidelijk de muesli bijmengen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:02

Mijn veulentje keek ook echt af bij de andere, één biksje tufte hij net zo snel weer uit, :+ . Duurt even en dan heeft hij het wel door. Na 3 maanden is hij dol op de brokjes en snoepjes, :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:07

Ik zou gewoon wat kuil door de muesli mengen, zo leert ie het waarschijnlijk wel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:22

Even geduld hebben..Ze moeten vaak wennen..

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 18:33

Meneer eet wel paarden snoepjes maar nog steeds geen meusli hij trapt er niet in als ik eerst snoepje geef daarna de meusli of alle 2 in me hand hahaha

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:41

Wat moet een veulen met krachtvoer..? Voldoende hooi geven van goede kwaliteit :j

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 18:44

Jinte schreef:
Wat moet een veulen met krachtvoer..? Voldoende hooi geven van goede kwaliteit :j

Zoals er in de topic staat gaat het om veulen/junior voer en niet om volwassen voer