Wat voeren jonge Haflinger merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemmeke

Wat voeren jonge Haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 10:50

Hallo,

Ik zou graag advies hebben over het volgende:

Wij zijn sinds afgelopen vrijdag de trotse eigenaren van een bijna 3-jarige haflinger merrie.
Zij stond in een kudde, 24/7 buiten. Kreeg alleen hooi bijgevoerd.
Ze is uiteraard volop in de groei en wat aan de magere kant.
Bij ons staat ze overdag lekker buiten maar snachts op stal.

Wat zouden jullie gaan voeren, naast onbeperkt ruwvoer?

Ik hoor het graag.

yarkayunda

Re: Wat voeren jonge Haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:55

Niks bijgeven, dat is vooral voor een haflinger die nog niet intensief gereden word overbodig. Zorg wel dat je goed hooi hebt waar kruiden en vitamines in zitten (geen graszaadhooi) en dan heeft ze meer dan genoeg. Of misschien nog ter aanvulling een himalaya liksteen voor de mineralen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:05

Toen mijn merrie kwam was ze net drie. Ook haflinger. Kreeg wel degelijk iets bijgevoerd - ons gras en hooi zijn redelijk eenzijdig, dus vitamine/mineralen tekorten zijn dan makkelijk opgelopen.

Ik ben toen equifyt greenpower gaan bijvoeren.

Inmiddels is mijn leverancier met het merk gestopt en krijgt ze vitalbix active+. Ze is nu ook bijna vijf.

Als ze nog niet in arbeid staan is een vitaminekorrel voldoende, maar helemaal niets bijvoeren zou ik niet gauw doen.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:06

Ik zou starten met goed hoor en een vitaminebrok zoals vitalbix. Evt aanvullen met luzerne voor eiwitten, deze hebben ze nodig om spieren op te bouwen. Evt de breed en grow van vitalbix, die is speciaal voor jonge paarden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:07

Wat is aan de magere kant? Daar zit ook wel eens verschil in :)
Ik zou voor een vitamine korrel gaan. En goede kwaliteit ruwvoer

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:10

wendy1987 schreef:
Wat is aan de magere kant? Daar zit ook wel eens verschil in :)
Ik zou voor een vitamine korrel gaan. En goede kwaliteit ruwvoer

Zeker waar, mijn merrie was typisch 'jonge paarden smal' toen ze kwam. Niks echt magers aan, maar voor t mooie moest er toen wel iets bij. Maar ik zie een driejarige liever schraal dan vet... zeker in de winter ;) écht mager wil je niet natuurlijk...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:12

als je niks mee doet, zal ik een vitamine korrel bijvoeren. En dan tijdje even iets meer omdat je hafje nu alleen maar op hooi heeft gestaan. En dus een kans bestaat dat hij tekort heeft. (als je echt zeker wilt geven zou je een bloed onderzoek kunnen doen)

Of tijdelijk wat brok bij geven om spieren op te bouwen. aangezien je aangeeft dat ze wat schraal is. Beste wat je kan doen is google op merken die je aanspreekt hun mailen met advies

ik ken iemand die geeft voedinsadviezen (ze werkt niet voor een fabrikant, echt puur voor zich zelf) ze heeft mij al super geholpen.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 11:27

Bedankt voor alle reakties!
Ze is niet roodmager. Maar idd voor het mooie mag er echt wel wat bij.
Ik heb het gevoel dat ze de laatste tijd enorm de hoogte in gegaan is en dat daar haar energie naar toe is gegaan. (wordt in april 3 en meet nu 1.54)
Ze hoeft momenteel nog niet hard aan het werk. Vooral lekker aan de normale dingen wennen. Ze stond 24/7 in een kudde en was nog niet veel in de hand geweest. Ze is nog erg puppy ook.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:30

Bloemmeke schreef:
Bedankt voor alle reakties!
Ze is niet roodmager. Maar idd voor het mooie mag er echt wel wat bij.
Ik heb het gevoel dat ze de laatste tijd enorm de hoogte in gegaan is en dat daar haar energie naar toe is gegaan. (wordt in april 3 en meet nu 1.54)
Ze hoeft momenteel nog niet hard aan het werk. Vooral lekker aan de normale dingen wennen. Ze stond 24/7 in een kudde en was nog niet veel in de hand geweest. Ze is nog erg puppy ook.

Dan gewoon een vitaminekorrel bij geven.
Haflingers trekken - uitzonderingen daargelaten - vanzelf wel bij als ze vh voorjaar (weer groeiend) gras zien :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:32

Ik voer hier de (bijna)tweejarige haflinger x fries Pavo nature's best, 200g (¼ schep), op het moment, gecombineerd met 1kg luzernebrok vanwege het lage eiwitgehalte in ons huidige hooi (getest) en 150g marstall force (30g/100kg uiteindelijk ideaalgewicht). De Force is een blijver, de luzernebrok gaat bij ander hooi weer afgebouwd worden tot 250-500g (afhankelijk van het eiwitgehalte).

Hij heeft een tijdje meer NB gekregen, maar op het moment is dit voldoende om hem op gewicht te houden. Ik zie jonge dieren het liefst gewoon goed, ik houd niet van schrale dieren, zeker niet in de winter. Ik wil ze op een 5-5.5 (henneker bcs) en in de winter vind ik een 6 ook nog geen probleem (een 6.5 overigens wel).

http://riverroadveterinary.com/wp-conte ... nneker.jpg

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:50

@Mizora ik heb dat juist niet: graag in de winter schraal. Ze staan hier jaarrond op de wei, en in de zomer is dat een 'vette' wei. Helaas daarop geen invloed op de stal waar ik sta. Dan heb ik ze liever in de winter dus schraal, zodat ze niet moddervet de zomer uitkomen. Ligt dus ook vaak wel aan de rest van het 'management', hoe en wat. En aan het paard dat je hebt... mijn vorige paard bleef veel makkelijker schraal en die voerde ik flink bij. Mijn haf blijft niet schraal, die heeft wel aanleg om dikker te worden, dus die wil ik schraal de winter door. Wel op voldoende hooi, ze heeft haar hooi nooit helemaal op. Maar bijvoeren om dikker te maken als ze wat schraal staan maar niet mager, doe ik niet snel bij dit type paard.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:04

Mijn 2,5 jarige haflingermerrie krijgt 1/3e schep fiber force van cavalor per dag en 60 gram vitaminenkorrel van marstall.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 13:09

Ik wil haar overigens niet vet mesten hoor! Ik ben een beetje bang dat ze wat te kort komt qua vitamine en mineralen. Zeker omdat ze zo in de groei is.
Maar ik kan wel wat met jullie advies!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:44

Ik voer mijn fjorden (2 jarige en 19 jarige) ook beide pavo nature’s best. Krijgen ze wel de vitaminen en mineralen die ze nodig hebben, net wat extra’s maar weinig suiker en zetmeel, dus worden ze niet te dik :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:57

Skippy01 schreef:
@Mizora ik heb dat juist niet: graag in de winter schraal. Ze staan hier jaarrond op de wei, en in de zomer is dat een 'vette' wei. Helaas daarop geen invloed op de stal waar ik sta. Dan heb ik ze liever in de winter dus schraal, zodat ze niet moddervet de zomer uitkomen. Ligt dus ook vaak wel aan de rest van het 'management', hoe en wat. En aan het paard dat je hebt... mijn vorige paard bleef veel makkelijker schraal en die voerde ik flink bij. Mijn haf blijft niet schraal, die heeft wel aanleg om dikker te worden, dus die wil ik schraal de winter door. Wel op voldoende hooi, ze heeft haar hooi nooit helemaal op. Maar bijvoeren om dikker te maken als ze wat schraal staan maar niet mager, doe ik niet snel bij dit type paard.

Ze komen hier inderdaad maximaal 6 uur op het gras 's zomers totdat het te nat of wordt (2800m2 aan gras voor 2 paarden, afbouwen gaat per uur en volledig in eigen hand), dus weidegang is bij ons niet echt een factor. Verder jaarrond 12/7 buiten op omloop+buitenbak. Het andere paard is een Groninger, dus die willen ook nog wel eens dichtgroeien, maar deze tot nu toe niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:01

Bloemmeke schreef:
Hallo,

Ik zou graag advies hebben over het volgende:

Wij zijn sinds afgelopen vrijdag de trotse eigenaren van een bijna 3-jarige haflinger merrie.
Zij stond in een kudde, 24/7 buiten. Kreeg alleen hooi bijgevoerd.
Ze is uiteraard volop in de groei en wat aan de magere kant.
Bij ons staat ze overdag lekker buiten maar snachts op stal.

Wat zouden jullie gaan voeren, naast onbeperkt ruwvoer?

Ik hoor het graag.

Ze is niks gewend, dus zou heel erg uitkijken met extra zaken.
Je hebt dan kans dat je toch een dier krijgt met jeuk klachten
Denk dat alleen een goede vitaminekorrel genoeg is hoor.
Marstall force is fijn,is hoog gedoseerd. Weinig van nodig.
wil je perse iets van muesli ofzo gaan geven zou ik kijken naar een graanvrij voer.
Ik geef zelf subli dieetmix en ben er tevreden over

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:22

Ik heb sinds 3,5 week een bijna 6-jarige Haflinger op stal, wel wat ouder dus maar nog niet doorgereden en twee zomers met dr veulens op de wei gelopen. Iedereen schat dr 3 jaar, ze heeft ook wel een puppy-hoofdje, maar was ook onbespierd en wat schraal, denk beetje leeggetrokken door dr veulen ook.
Ik heb dr rustig over gezet van de basisbrok die ze kreeg naar vitalbix daily complete met wat luzernebrok (wij hebben onbeperkt maar erg arm hooi), en nu ook beetje bietenpulp met Nutrimash (ook van Vitalbix). Van veel op stal naar 24/7 buiten met mogelijkheid tot schuilen, vorige week met de kou toch maar dekentje erop en ik zie dr nu echt spieren op komen, de bovenlijn trekt al mooi bij, terwijl ik nog niet veel meer heb gedaan dan wat grondwerk en longeren.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:19

Christadk schreef:
Mijn 2,5 jarige haflingermerrie krijgt 1/3e schep fiber force van cavalor per dag en 60 gram vitaminenkorrel van marstall.

Ik voer ook fiberforce aan mijn fjord en haf maar waarvoor doe je er vitsminekorrel bij? Misschien dat ik dat ook moet doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:23

Ik voer onze paarden als ze wat, teveel, invallen Bietenpulp met grasbrok bij.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:25

yarkayunda schreef:
Christadk schreef:

Ik voer ook fiberforce aan mijn fjord en haf maar waarvoor doe je er vitsminekorrel bij? Misschien dat ik dat ook moet doen

Ja goeie vraag.. Eigenlijk gewoon voor de zekerheid. Er zit niet veel in fiberforce en ze krijgt er ook niet veel van dus wil niet dat ze te kort komt. Ze doet het er super goed op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:22

Fiberforce bevat zeer weinig vitaminen en mineralen per kg en per schep ook nog eens weinig gewicht. Bij een paard van 500kg dat 10kg gemiddeld Nederlands ruwvoer krijgt, moet er 4kg fiber force gevoerd worden voor voldoende Selenium (0.3mg/100kg lichaamsgewicht totale voeding) en vit. E (100IU/100kg lichaamsgewicht, optimaal is zelfs 300IU/100kg lichaamsgewicht maar dat is met FF niet te bereiken), 3kg FF voor voldoende jodium (0.5mg/100kg lichaamsgewicht) en zink (104mg/100kg lw) en zelfs nog 1.5kg voor voldoende koper (23mg/100kg lw).

Ik zou dus zeker gewoon 30g Marstall Force/100kg lichaamsgewicht bijvoeren zolang je minder dan 2kg FF voert voor een paard met een volwassen ideaalgewicht van 500kg (=400g/100kg lichaamsgewicht).