Hoe harde zwelling agv dubbele aderontsteking verminderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Hoe harde zwelling agv dubbele aderontsteking verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 20:49

Helaas heeft onze pony ongeveer zes weken geleden aan beide kanten een aderontsteking opgelopen. Aan de ene kant is deze "slechts" anderhalf tot twee cm groot, de andere kant betreft een keiharde zwelling van nu zo'n 20x 13 cm. Vanwege de pijn die hiermee gepaard ging was het helaas niet mogelijk koude compressen aan te brengen in het begin. Ook smeren met zwelling verminderende zalf en trekzalf was helaas geen optie vanwege de heftige pijn. De pony geeft eigenlijk nu geen pijn meer aan, en nu blijkt er dus een grote, keiharde zwelling te zitten die bovendien ook nog eens kaal wordt. Ik smeer daar nu traumeelgel op, iet's wat door de pony gewaardeerd wordt. Maar heeft iemand nog andere tips of ideeen om deze keiharde zwelling zo snel mogelijk te doen slinken?

Is er ook nog een kans dat deze zwelling gaat openbarsten of andere schade aan bijvoorbeeld spieren achter laat?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe harde zwelling agv dubbele aderontsteking verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:53

Wat zegt je dierenarts ervan, dit lijkt me niet iets wat je via een forum moet oplossen eigenlijk...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:13

Bij mensen goede ervaringen met warme compressen ipv koude. Heeft je pony ook koorts gehad of is er verdenking op een bacteriële oorzaak?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:26

Polly schreef:
Wat zegt je dierenarts ervan, dit lijkt me niet iets wat je via een forum moet oplossen eigenlijk...

Er staat nergens dat ik geen contact heb opgenomen met de dierenarts? Dat is slechts jouw aanname.
Het is ook geen kwestie van oplossen via een forum Polly, maar naar het vragen van ervaringen van anderen. En daar heb ik zo mijn redenen voor die ik niet aan de grote klok hoef te hangen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:29

Astorga schreef:
Bij mensen goede ervaringen met warme compressen ipv koude. Heeft je pony ook koorts gehad of is er verdenking op een bacteriële oorzaak?

Pony heeft inderdaad zeer hoge koorts gehad. De aderontstekingen zijn aan beide kanten veroorzaakt door intraveneuze injecties toegediend door een da.

Helpen warme compressen ook nog na zo'n lange tijd?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:38

Het valt te proberen. Heeft de pony AB gehad bij de infectie?
Nu geen koorts meer?

Je weet zeker dat er geen abces onder zit? Anders zou de da die moeten ontlasten.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:41

Astorga schreef:
Het valt te proberen. Heeft de pony AB gehad bij de infectie?

Je weet zeker dat er geen abces onder zit? Anders zou de da die moeten ontlasten.

Inderdaad AB, naast koortsremmer en pijn stilling. Er zou geen abces onder zitten nu....lijkt me waarschijnlijk, pony is ook ineens sterk verbeterd en geeft nu geen pijn meer aan. Koorts is al lang niet meer aanwezig, was na drie dagen al compleet over.
Wat ik wel vreemd vind is dat de plek ineens kaal wordt, het haar kwam in bossen met korstjes/ schilfers los. Er zijn al weer wel nieuwe kleine haartjes zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 28-01-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Re: Hoe harde zwelling agv dubbele aderontsteking verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:46

Een abces hoeft niet pijnlijk te zijn als deze is ingekapseld. Blijft wel iets om in je achterhoofd te houden.

Herstel van een flebitis kan heel traag verlopen, maar zwelling zou dan iig niet meer toe mogen nemen. Het is een proces van binnenuit, dus zalfjes zullen meestal weinig versnelling geven, al kan het vaak geen kwaad.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:48

Mijn paard heeft het recentelijk ook gehad.

Misprikken van de DA veroorzaakte een mega ontsteking. Erg pijnlijk en hoge koorts. Ze heeft op de novacam gestaan een week. Vervolgens werd de zwelling een bult (formaat sinaasappel) het haar ging eraf. Een abces dus. Uiteindelijk heeft de DA het opengemaakt en er kwam drie weken lang pus uit. Wond moest ik open houden en spoelen. Je mag me best een pb sturen voor foto's, maar die zijn niet zo lekker om te zien. Uiteindelijk is alles goed gekomen.

Het beste is nu om af te wachten hoe het zich ontwikkeld. NIET zelf openmaken! Als het bloed is ipv pus ben je verder van huis. Hou vooral contact met de DA. Heb voor het abces een tijd gesmeerd met hirudoid zalf. Moeilijk vanwege de pijn idd, maar doorgezet.

Tandarts heeft overigens ook nog ene keer onder sedatie gespoeld (ze was er toch), en toen kon ze pok echt even grondig spoelen. Sterkte!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:51

Astorga schreef:
Een abces hoeft niet pijnlijk te zijn als deze is ingekapseld. Blijft wel iets om in je achterhoofd te houden.

Herstel van een flebitis kan heel traag verlopen, maar zwelling zou dan iig niet meer toe mogen nemen. Het is een proces van binnenuit, dus zalfjes zullen meestal weinig versnelling geven, al kan het vaak geen kwaad.

Kijk, dit is informatie waar ik iets mee kan, super bedankt. Ik was er niet van op de hoogte dat een abces niet pijnlijk hoeft te zijn als deze is ingekapseld. Ik weet inderdaad dat dit door het lichaam moet worden opgeruimd, maar zou graag een handje helpen ;)

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:57

@Gimme_Joy, dankjewel voor je reactie. Ik ga het zeker niet zelf openmaken hoor, ik monitor het alleen ;) Ik heb al eens aderontsteking meegemaakt bij onze andere pony (verschillende dierenartsen overigens), die heb ik wel kunnen smeren met dezelfde zalf die jij hebt gebruikt, de zogenaamde trekzalf, maar het was bij deze pony echt onmogelijk.
Wat de foto's aangaat bedank ik hoor, ik kan me daar wel wat bij voorstellen ;)