Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Manda schreef:Pramox is juist een van de enige wormkuur waarbij zo precies mogelijk doseren juist aangeraden wordt. Je had overgedoseerd dus zou me geen zorgen maken als er een beetje uitviel en niks extra geven nu.
EliseXJoelle schreef:Manda schreef:Pramox is juist een van de enige wormkuur waarbij zo precies mogelijk doseren juist aangeraden wordt. Je had overgedoseerd dus zou me geen zorgen maken als er een beetje uitviel en niks extra geven nu.
Bij álle ontwormingsmiddelen wordt overdosering aanbevolen. onderdosering dood niet alle wormen.
Mijn paarden van +/- 500 kilo geef ik altijd een hele spuit. 9/10x verliest een paard inderdaad iets. Ik heb geleerd dat overdosis pas écht schadelijk is vanaf 5x de dosis. Ook de pramox krijgen ze hier dus goed overgedoseerd.
TS in jou geval;
Heb je vooraf een mestonderzoek gedaan? zoja en je paard was besmet zou ik morgen de mest controleren op wormpjes en over 4 weken en 8 weken nogmaals mestonderzoek uitvoeren.
Als je geen mestonderzoek gedaan hebt, kan je even mest wegbrengen voor onderzoek. Indien je paard dan wormen had zouden er na 4-7 dagen geen eitjes meer zichtbaar mogen zijn bij een effectieve ontworming. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen evt nogmaals te ontwormen.
Ik zou niet een dag na de ontworming nog een klein restje geven, ivm dit geen toegevoegdewaarde heeft en alleen evtueel resistentie in de hand kan werken.