mogelijke onderdosering wormenkuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poolster123

mogelijke onderdosering wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 22:59

Deze morgen mijn fjord ontwormt met een pramox.
Afgelopen zomer op de weegschaal geweest: 540 kg (overgewicht)
Vanmorgen de spuit afgesteld op 650 kg. 100 kg meer dan nodig zou zijn, er vanuit gaand dat het gewicht rond de 540 nog altijd is.
Na het toedienen van de spuit brokjes gegeven om de smaak weg te werken. Toen hij begon met brokjes eten kwam er een sliert slijm en ik denk dus ook wormenkuur terug mee. Brokjes moest hij niet meer hebben.

Mogelijk dus een deel van de wormenkuur terug uitgespuugd..
Heb op dit moment nog voor 50 kg in de spuit zitten. Optie is om dit morgen alsnog te geven maar ik weet niet of dit verstandig is ivm dat dit zeker een te lage dosering is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 01:53

Pramox is juist een van de enige wormkuur waarbij zo precies mogelijk doseren juist aangeraden wordt. Je had overgedoseerd dus zou me geen zorgen maken als er een beetje uitviel en niks extra geven nu.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 02:48

Manda schreef:
Pramox is juist een van de enige wormkuur waarbij zo precies mogelijk doseren juist aangeraden wordt. Je had overgedoseerd dus zou me geen zorgen maken als er een beetje uitviel en niks extra geven nu.

Bij álle ontwormingsmiddelen wordt overdosering aanbevolen. onderdosering dood niet alle wormen.

Mijn paarden van +/- 500 kilo geef ik altijd een hele spuit. 9/10x verliest een paard inderdaad iets. Ik heb geleerd dat overdosis pas écht schadelijk is vanaf 5x de dosis. Ook de pramox krijgen ze hier dus goed overgedoseerd.

TS in jou geval;
Heb je vooraf een mestonderzoek gedaan? zoja en je paard was besmet zou ik morgen de mest controleren op wormpjes en over 4 weken en 8 weken nogmaals mestonderzoek uitvoeren.
Als je geen mestonderzoek gedaan hebt, kan je even mest wegbrengen voor onderzoek. Indien je paard dan wormen had zouden er na 4-7 dagen geen eitjes meer zichtbaar mogen zijn bij een effectieve ontworming. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen evt nogmaals te ontwormen.

Ik zou niet een dag na de ontworming nog een klein restje geven, ivm dit geen toegevoegdewaarde heeft en alleen evtueel resistentie in de hand kan werken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 03:14

EliseXJoelle schreef:
Manda schreef:

Bij álle ontwormingsmiddelen wordt overdosering aanbevolen. onderdosering dood niet alle wormen.

Mijn paarden van +/- 500 kilo geef ik altijd een hele spuit. 9/10x verliest een paard inderdaad iets. Ik heb geleerd dat overdosis pas écht schadelijk is vanaf 5x de dosis. Ook de pramox krijgen ze hier dus goed overgedoseerd.

TS in jou geval;
Heb je vooraf een mestonderzoek gedaan? zoja en je paard was besmet zou ik morgen de mest controleren op wormpjes en over 4 weken en 8 weken nogmaals mestonderzoek uitvoeren.
Als je geen mestonderzoek gedaan hebt, kan je even mest wegbrengen voor onderzoek. Indien je paard dan wormen had zouden er na 4-7 dagen geen eitjes meer zichtbaar mogen zijn bij een effectieve ontworming. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen evt nogmaals te ontwormen.

Ik zou niet een dag na de ontworming nog een klein restje geven, ivm dit geen toegevoegdewaarde heeft en alleen evtueel resistentie in de hand kan werken.

Manda heeft gelijk,Equest Pramox mag je niet overdoseren, een beetje uitspugen is in dit geval dus helemaal niet erg.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 05:50

Het is aan te raden altijd de bijsluiter te lezen voordat je medicatie geeft ;) https://wormbestrijding.nl/wp-content/u ... 012018.pdf

Hierin staat dat bij volwassen paarden overdosering tot 3x lichaamsgewicht pas probleem zou moeten geven. Het gevaar van de pramox en overdoseren ligt vooral bij veulens (en overschatte ponies). Hoewel goed schatten en correct doseren altijd beter is, maar helaas heb je niet altijd de luxe van een weegschaal.

Mede door het uitspugen van een deel van de pasta geeft ik altijd een volledige spuit aan mijn volwassen paard. Nu in dit geval weet ik niet zo goed wat wijsheid is, je zou morgenochtend even met de praktijk kunnen bellen wat ze aanraden ;)

Mizora

Re: mogelijke onderdosering wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:25

Bij moxidectine (dus Equest en Equest Pramox) kunnen er al overdoseringsverschijnselen vanaf 1.5x zijn in de praktijk, dus ik zou daar zeker voorzichtig mee zijn, maar 650kg op 550kg is geen probleem. Ik geef het echter om die reden niet bij geschatte (i.p.v. gewogen) pony's onder de 250kg. De problemen ontstaan doordat moxidectine vrij gemakkelijk de bloed-hersenbarriere over gaat.

Alle andere ontwormingsmiddelen zijn geen probleem met overdoseren tot 5x lichaamsgewicht (diarree nagelaten).

Morgen zeker niet nog voor 50kg na-ontwormen, dat heeft absoluut geen nut.