Mijn fjord Ojan, wordt dit jaar 25 en heeft vandaag zijn 2de koliek gedoetje gehad sinds ik denk zijn 3de.
Afgelopen zomer werd hij heel koliekerig na een normaal rondje buitenom, tijdens dat rondje nog gesnoept vd bomen( doet hij altijd) vrolijk stap, draf en galopje en gemest om vervolgens zodra ik afstapte te gaan staan flemen en niet willen eten.
Toen direct de da gebeld, die is 2x geweest.... 2de keer opgevoerd en gesondeerd, liter paraffine erdoor en medicatie gespoten, conclusie gaskoliek.
Het enige andere wat anders was dan de dagen/ weken ervoor was de temperatuur, die ineens 15 gr minder was.
En vandaag weer hetzelfde, rondje buitenom, vrolijk in stap en draf, galop niet gedaan... Zeer fris vriendjepaard me, thuis gekomen, nog een appeltje gehad, die nam hij gewoon aan, daarna nog even poetsen en spul opruimen toen begon hij weer te flemen en wat onrustig te worden ( minder erg dan de vorige keer). Hij heeft ondertussen ook nog gemest. Omdat hij minder heftig was dan de vorige keer, eerst maar een dosis colosan erin en even afwachten, na een uurtje nog een dosis colosan, om na weer een uurtje weer redelijk fit en blij erbij te staan.
Nu ook niks anders dan anders behalve de temperatuur die in 2 dagen ineens 10 graden hoger is geworden
Heeft iemand hier iets soortgelijks meegemaakt, het zal absoluut te maken hebben dat hij wat ouder wordt en zijn lichaam minder goed tegen deze veranderingen kan, maar hoe hem hierin te ondersteunen, zodat hij niet elke keer pijn in zijn buik krijgt.
Zijn voer is niet veranderd, zeer goed voerbeleid op stal, niks veranderd in zijn andere leefpatronen......
Alvast bedankt voor het meedenken ook namens mijn blonde vriendje!