Koliek bij temperatuurs wisselingen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiaojan

Koliek bij temperatuurs wisselingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 21:42

Hallo,

Mijn fjord Ojan, wordt dit jaar 25 en heeft vandaag zijn 2de koliek gedoetje gehad sinds ik denk zijn 3de.
Afgelopen zomer werd hij heel koliekerig na een normaal rondje buitenom, tijdens dat rondje nog gesnoept vd bomen( doet hij altijd) vrolijk stap, draf en galopje en gemest om vervolgens zodra ik afstapte te gaan staan flemen en niet willen eten.
Toen direct de da gebeld, die is 2x geweest.... 2de keer opgevoerd en gesondeerd, liter paraffine erdoor en medicatie gespoten, conclusie gaskoliek.
Het enige andere wat anders was dan de dagen/ weken ervoor was de temperatuur, die ineens 15 gr minder was.

En vandaag weer hetzelfde, rondje buitenom, vrolijk in stap en draf, galop niet gedaan... Zeer fris vriendjepaard me, thuis gekomen, nog een appeltje gehad, die nam hij gewoon aan, daarna nog even poetsen en spul opruimen toen begon hij weer te flemen en wat onrustig te worden ( minder erg dan de vorige keer). Hij heeft ondertussen ook nog gemest. Omdat hij minder heftig was dan de vorige keer, eerst maar een dosis colosan erin en even afwachten, na een uurtje nog een dosis colosan, om na weer een uurtje weer redelijk fit en blij erbij te staan.
Nu ook niks anders dan anders behalve de temperatuur die in 2 dagen ineens 10 graden hoger is geworden

Heeft iemand hier iets soortgelijks meegemaakt, het zal absoluut te maken hebben dat hij wat ouder wordt en zijn lichaam minder goed tegen deze veranderingen kan, maar hoe hem hierin te ondersteunen, zodat hij niet elke keer pijn in zijn buik krijgt.

Zijn voer is niet veranderd, zeer goed voerbeleid op stal, niks veranderd in zijn andere leefpatronen......

Alvast bedankt voor het meedenken ook namens mijn blonde vriendje!

Afbeelding

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:57

Ja ik herken het wel. Mijn paard heeft ook een aantal jaar geleden een paar keer met extreme temperatuur verschillen lichte koliek gehad. Meestal in de overgang zomer naar herfst. De ene dag 25+ en de volgende dag 15 graden en regen. Ik vermoed dat het bij mijn paard komt doordat ze met fris weer en regen heel verkrampt kan staan en daar koliekerig van word. Nu leg ik met dat soort dagen een regendeken op en heeft er sinds dien geen last meer van gehad.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:59

Een van mijn mannen heeft het ook. Ik kan er donder op zeggen dat wanneer het weer omslaat meneer ongemakkelijk wordt, en dan kan ik de dierenarts laten komen. Zon 2, 3 keer per jaar.
Dierenarts kent het ondertussen, dus hij krijgt dan pijnstiller en darmontspanner, hooi gaat even weg, na een uur of 8 weer een plukje hooi en weer opbouwen.

Iedere keer hetzelfde riedeltje. Hij heeft ook niet echt koliek, maar wel liggen, kijken naar zijn buik, opgetrokken pensje.
Maar moet ook echt met het weet te maken hebben, ik kan het ook bijna timen op het weerbericht :j

8nnemiek

Re: Koliek bij temperatuurs wisselingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:13

Hier is er ook een enorm gevoelig voor temperatuuromslag, vooral als dat samen gaat met regen.
Ik heb altijd Colosan in huis, dat lost het altijd op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:26

Ja, ik heb ook lang een koliekgevoelig paard gehad die bij temperatuurswisselingen koliek kreeg. Altijd als het van warm naar kouder ging, en ook vooral als het erg nat werd.

Daar hielp goed warm houden dmv dekens/ deken wisselingen en niet teveel en te lang in de nattigheid laten staan. Droog hooi en vooral blijven bewegen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:43

Ja hier ook een merrie die erg gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Het is niet tegen te houden. Zodra de temperatuur ineens erg veranderd kun je de klok erop gelijk zetten.

Altijd een flesje colosan in de buurt hebben is het enige wat je kunt doen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:46

Hier werkt de colosan niet helaas..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:14

Staat ie ook nog op het gras? Ik herken het ook, ouder paard die bij temperatuurswisselingen en wanneer ze nog op het gras staat gaskoliek krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:45

Ja gras met nat weer of vorst daar was die van mij ook gevoelig op.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 14:14

Bedankt allemaal,
Fijn dat het herkenbaar is! Hij staat altijd goed ingepakt, alleen als ik ga rijden dus niet, ik vermoed dat hij het dan koud krijgt oid.
Hij stond afgelopen week niet op het gras ivm de vorst en sneeuw, de vorige keer reed is vroeg en had hij ook nog niet op het gras gestaan.

Als ik nu ga rijden maar voor de zekerheid uitrijdekentje op.