Verminderde immuniteit: goldmedics, equilin, of anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Verminderde immuniteit: goldmedics, equilin, of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 13:08

Dag bokkers,

Hoewel er in haar omgeving niks veranderd is, worstelt mijn merrie de laatste maanden met een verminderde immuniteit. Deze zomer kregen we te maken met regenrot en deze winter is het mok. Mijn dierenarts is het ermee eens dat het waarschijnlijk aan haar immuniteit ligt, dus zou ik deze graag willen ondersteunen en terug op peil krijgen. Nu had ik graag jullie advies gehad omtrent voedingssupplementen die echt goed zijn om de immuniteit te ondersteunen.

Afgelopen zomer heeft ze al een kuur goldmedics clear strong gehad, in combinatie met de traditionele behandeling voor regenrot is deze toen weggegaan. Nu zat ik zelf te denken haar ofwel terug op goldmedics clear te zetten, maar de behandeling ditmaal langer dan een fles aan te houden. Wat mij ook aangeraden werd is equilin, met name de equilin immuno dan.

Zijn er mensen die een van beide kunnen aanraden, of mensen die met andere supplementen erg goede ervaringen hebben? Het gaat wel degelijk om een merrie van wie de immuniteit in een serieuze dip lijkt te zitten, dus weet ik niet of de klassieke ondersteunende middelen voor gezonde paarden sterk genoeg zullen zijn.

Janine1990

Re: Verminderde immuniteit: goldmedics, equilin, of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:17

Zou dan toch even een bloedonderzoek laten doen, dan kan je veel gerichter handelen.

Ik ben op goed geluk EnerG van NAF gaan voeren, dat werkte iets, maar niet volledig. Van de EnerG af, bloedonderzoek. Bleek bloedarmoede te hebben. Replex er tegenaan op advies van de dierenarts en een compleet ander paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:22

Ben het wel met Janine eens. Aan 'waarschijnlijk' heb je niet veel. Ik zou naast bloedonderzoek ook een wormonderzoek doen.
Een gezonde weerstand heeft - net als bij mensen - veel te maken met een goede darmwerking.
Mijn paard krijgt immu boost en L-lysine in de winter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:59

Ik grijp in zo'n geval naar een paar brave huismiddeltjes.

Een kuur groene leem (netjes opbouwen en een druppeltje citroenolie er bij), een teentje knoflook door het hooi en ik heb ook wel eens thee gezet voor mijn Knollie (beetje water, veel brandnetel blaadjes, dompelaar. - de thee lauw laten drinken, de brandnetels daarna over het hooi).

Bedenk dat mok een bacterie is: de stal een paar keer extra goed leeghalen en met tea tree besprenkelen kan ook geen kwaad.

Werkt dit niet genoeg of wil je meer, dan is er diagnostiek nodig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:19

Wat is het menu? En dan bedoel ik niet de brokjes, maar alles; hooi ook. Afgelopen jaar was een raar jaar wat hooi betreft en ongetest hooi zonder geschikte aanvulling kan een rol spelen.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:39

Bedankt voor jullie antwoorden. Bloedonderzoek is eventueel een optie. Mestonderzoek wordt standaard gedaan en is goed.

Het menu bestaat uit constant hooi uit slowfeeders en dagelijks 750 gram care4life van pavo. In de zomer heeft ze op het gras gestaan. Het is inderdaad een lastig jaar geweest voor het hooi, waardoor de normale hooi leverancier niet meer kon leveren, misschien dat het hooi momenteel dus van lagere kwaliteit is, al moet ik zeggen dat het er erg goed uitziet en ruikt. Echter had ze deze zomer al te maken met regenrot terwijl ze dan gewoon op de grasweiden stond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:43

Waarom is het slechts eventueel een optie?

Het is een stuk goedkoper om gericht te behandelen dan om de gok met het gevaar dat je je paard bepaalde vitaminen/mineralen overdoseert die niet water afbreekbaar zijn (dus gewoon uitgeplast worden), waardoor je straks het ene gat met het andere gaat dichten en uiteindelijk heel ver van de oorzaak verwijderd raakt.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:50

Janine1990 schreef:
Waarom is het slechts eventueel een optie?

Het is een stuk goedkoper om gericht te behandelen dan om de gok met het gevaar dat je je paard bepaalde vitaminen/mineralen overdoseert die niet water afbreekbaar zijn (dus gewoon uitgeplast worden), waardoor je straks het ene gat met het andere gaat dichten en uiteindelijk heel ver van de oorzaak verwijderd raakt.

Zowel de behandelende dierenarts als de kliniek vonden een bloedonderzoek niet meteen nodig, ik kreeg van hen het idee dat ze niet echt verwachten dat daar veel zou uitkomen momenteel.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:53

Wat heeft je dierenarts gezegd dat het beste is?

Edit: sorry lees net je berichtje hierboven. Jammer dat ze het nog niet echt nodig vinden. Hopelijk vind je hier wat je zoekt. Succes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:02

Vind ik ook erg jammer... maar jij betaalt toch ;)

Uitslag opvragen (krijgen wij altijd per mail) en dan naar een voedingsdeskundige sturen... heb je vaak ook heel veel aan. Onze ervaring is dat die soms onder en/of bovengrenzen in waarden herkennen waar een arts vind dat het binnen de gestelde grenzen valt. Waarbij inderdaad alleen voer soms genoeg is om het op te lossen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:03

Poeky schreef:
Zowel de behandelende dierenarts als de kliniek vonden een bloedonderzoek niet meteen nodig, ik kreeg van hen het idee dat ze niet echt verwachten dat daar veel zou uitkomen momenteel.

Vreemde reactie. Toch het eerste dat je doet bij een vermoeden van gebrek aan weerstand.
Je kunt natuurlijk ook zelf besluiten dat je bloedinderzoek wil. Dat hebben ze maar te doen dan. Zijn ook de kosten niet en dan weet je wat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:06

Waarom duur spul erin duwen als de geen oorzaak weet en je ook goedkoper kunt vinden.

Mok is nagenoeg altijd of een mijt in de sokken of komt van binnen uit door bv teveel suikers in het voer.

Ik zou eerst kritisch kijken naar voeding, stalbeleid, bodembedekker, beestjes uitsluiten, bloedonderzoek of alle vitamines en mineralen ok zijn en pas daarna naar dure middelen grijpen. Beter de oorzaak wegnemen dan de gevolgen maskeren

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:49

Bij voervergelijk.nl kun je paardenvoer vergelijken met elkaar. Dan krijg je een beeld bij wat erin zit. Als je een vergelijk maakt tussen bijvoorbeeld C4L en Vitalbix Daily complete, dan zie je wel duidelijk verschil in hoeveelheid mineralen en vitamines. Ik voer zelf Vitalbix, omdat je er maar weinig van hoeft te voeren, en het paard toch alle mineralen etc binnenkrijgt die het nodig heeft. Het hooi wat ik heb (getest) is erg schraal, dus aanvulling is zeker nodig. Equilin is ook goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:05

Immu boost pro van phytonics kan ook wel wat goeds doen bij een lage weerstand, dit zijn gewoon druppeltjes die met wat voer kunt geven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:16

Heeft je paard antibiotica gehad recentelijk?