Woof wear mud fever boots of andere anti-mok beschermers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Woof wear mud fever boots of andere anti-mok beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 12:47

Dag bokkers,

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met de woof wear mud fever boots tegen mok. Deze zijn blijkbaar nog vrij nieuw (ongeveer een jaar in omloop) en lijken mij erg interessant voor mijn merrie die gevoelig is voor mok, maar 24/7 buiten staat.

Ervaringen met de woof wear boots of andere mok boots zijn meer dan welkom!

EvaaxGucci

Re: Woof wear mud fever boots of andere anti-mok beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:44

Ik heb de woof wear mud fever boots! Ligt heel erg aan de situatie of ik ze aan zou raden of niet, weet namelijk zelf nog niet zo goed wat ik ervan vindt.

Kun je iets meer vertellen over waar je paard vaak mok heeft en op wat voor ondergrond ze 24/7 staat? :)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:47

EvaaxGucci schreef:
Ik heb de woof wear mud fever boots! Ligt heel erg aan de situatie of ik ze aan zou raden of niet, weet namelijk zelf nog niet zo goed wat ik ervan vindt.

Kun je iets meer vertellen over waar je paard vaak mok heeft en op wat voor ondergrond ze 24/7 staat? :)

Hmm, in wat voor situatie zou je ze al dan niet aanraden, en wat zijn tot nu toe zo wat de plus- en minpunten die je ervaren hebt?

Rechtsvoor heeft ze een wit sokje en dat is de enige plaats waar ze (tot nu toe) mok heeft. Het situeert zich ook duidelijk enkel in de kootholte, vrij standaard beeld van mok dus.

Hoewel ze 24/7 buiten staat is de omgeving eigenlijk erg redelijk. Zowel de schuilstal als de hooiruif liggen betonplaten onder die iedere dag volledig worden opgekuist. Enkel meteen rond de betonplaten ligt het in de winter wat modderig, maar ook dat is erg gematigd. Dankzij de betonplaten staan ze verder bijna altijd op een droge ondergrond.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:03

Ik zou een paard niet zolang met beschermers om willen hebben staan eerlijk gezegd.

Weet niet of je een warmbloed hebt? Ik heb jaaaaaren een paard gehad dat 24/7 buiten stond. Inclusief een modderige voerplaats. Zij had 2 witte benen die standaard vol mok stonden heel het najaar. Heb alles geprobeerd aan zalfjes etc. Maar uiteindelijk hielp er maar 1 ding
En dat was: vaseline!

Je scheert heel de kootholte echt kaal op 1 mm. Voetjes wassen met.een zachte shampoo en droogdeppen/10 min aan de lucht laten drogen. En dan steek je 4 vingers flink in de vaseline en schep je er een flinke lik uit. Dat plamuur je in de kootholte. Dus echt heel de kootholte flink insmeren. Dat er overal ongeveer 0.5 cm laag in de hele kootholte zit. Dat blijft ongeveer 2 dagen zitten. En dan doe je het weer opnieuw. Zat er nog een restje op dan, dan spoot ik het enkel af met een zachte straal water. En dan weer vol smeren. Mocht het niet zo nat meer zijn voldoet 2x per week ook, mits de mok weg is dan. Gewoon volhouden ook al is de mok weg. Zo heb ik na 8 jaar tobben eindelijk dat paard mokvrij gekregen!

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:10

keshia schreef:
Ik zou een paard niet zolang met beschermers om willen hebben staan eerlijk gezegd.

Weet niet of je een warmbloed hebt? Ik heb jaaaaaren een paard gehad dat 24/7 buiten stond. Inclusief een modderige voerplaats. Zij had 2 witte benen die standaard vol mok stonden heel het najaar. Heb alles geprobeerd aan zalfjes etc. Maar uiteindelijk hielp er maar 1 ding
En dat was: vaseline!

Je scheert heel de kootholte echt kaal op 1 mm. Voetjes wassen met.een zachte shampoo en droogdeppen/10 min aan de lucht laten drogen. En dan steek je 4 vingers flink in de vaseline en schep je er een flinke lik uit. Dat plamuur je in de kootholte. Dus echt heel de kootholte flink insmeren. Dat er overal ongeveer 0.5 cm laag in de hele kootholte zit. Dat blijft ongeveer 2 dagen zitten. En dan doe je het weer opnieuw. Zat er nog een restje op dan, dan spoot ik het enkel af met een zachte straal water. En dan weer vol smeren. Mocht het niet zo nat meer zijn voldoet 2x per week ook, mits de mok weg is dan. Gewoon volhouden ook al is de mok weg. Zo heb ik na 8 jaar tobben eindelijk dat paard mokvrij gekregen!

Zowel vaseline als uierzalf heb ik inderdaad in het verleden al geprobeerd. Helaas waren de resultaten bij mij erg matig, er kwam namelijk nog altijd enige mate van mok terug. Daarnaast vind ik het ook gruwelijk onhandig in gebruik.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:46

Als je de zoekfunctie had gebruikt had je mijn topic gevonden met ervaringen van andere bokkers ;)
Muiz @ [HAR] Woofwear Turnout boot ervaringen

Ik heb ze nu net binnen, in Nederland zijn ze volledig uitverkocht. Heb dus nog geen ervaringen voor je maar vamaf morgen ga ik ze uitproberen :)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:29

Muiz schreef:
Als je de zoekfunctie had gebruikt had je mijn topic gevonden met ervaringen van andere bokkers ;)
Muiz @ [HAR] Woofwear Turnout boot ervaringen

Ik heb ze nu net binnen, in Nederland zijn ze volledig uitverkocht. Heb dus nog geen ervaringen voor je maar vamaf morgen ga ik ze uitproberen :)

Hmm vreemd, ik had nochtans de zoekfunctie gebruikt maar je topic niet gevonden, dan heb ik waarschijnlijk wat verkeerd gedaan :o

Zou je mij willen laten weten wat jouw ervaringen ermee zijn eenmaal je ze in gebruik hebt? Dat ze niet in Nederland beschikbaar zijn maakt mij weinig uit, het product dat ik net binnen heb om de mok te bestrijden heb ik ook uit de UK laten overkomen.

Zoals ik in jouw topic ook al las, ben ik ook vooral bezorgd of ze niet gaan afzakken..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:14

Maakt niet uit hoor, staan alleen wel wat handige dingen in.
Door omstandigheden heb ik ze nog niet om gehad. Ik wil namelijk eerst weer de sokken behandelen en scheren maar daar is het steeds te nat voor. Als ik ze gebruik zal ik het wel even laten weten :)

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:51

Poeky schreef:
EvaaxGucci schreef:

Hmm, in wat voor situatie zou je ze al dan niet aanraden, en wat zijn tot nu toe zo wat de plus- en minpunten die je ervaren hebt?

Rechtsvoor heeft ze een wit sokje en dat is de enige plaats waar ze (tot nu toe) mok heeft. Het situeert zich ook duidelijk enkel in de kootholte, vrij standaard beeld van mok dus.

Hoewel ze 24/7 buiten staat is de omgeving eigenlijk erg redelijk. Zowel de schuilstal als de hooiruif liggen betonplaten onder die iedere dag volledig worden opgekuist. Enkel meteen rond de betonplaten ligt het in de winter wat modderig, maar ook dat is erg gematigd. Dankzij de betonplaten staan ze verder bijna altijd op een droge ondergrond.

Ookal zijn ze inprincipe geschikt om een langere tijd gedragen te kunnen worden, zou ik niet aanraden om ze echt 24/7 om te laten aangezien het dan toch wel warm wordt onder de beschermer. Ook is de kans vrij groot dat ze gaan afzakken, dus zou het wel fijn zijn als er een aantal keer per dag gekeken kan worden of ze nog goed zitten.
Zelf heb ik ook ervaren dat wanneer je ze in een hele modderige toestand gebruikt er toch wel een klein beetje vocht via de onderkant naar binnen probeert te dringen. En als ze nat worden, zijn ze ook wel even nat en dat lijkt me niet fijn voor je paard omdat de zachte (neoprene?) delen dan natuurlijk ook nat zijn en misschien wel kunnen gaan schuren of broeien.
Ik vind het prima beschermers die gedragen kunnen worden als je paard een poos in een vochtige paddock staat bijvoorbeeld, maar of ze geschikt zijn om 24/7 gedragen te worden durf ik niet te zeggen.

Mocht je ze wel willen bestellen, kun je dat het best op deze site doen: https://www.prohorse.shop/nl/woofwear-m ... boots.html
Hier zijn ze in de korting, ik heb ze ook op deze site besteld en toen is alles netjes optijd bezorgd.

Voor andere opties zou je bijvoorbeeld ook nog naar de outdoor beschermers kunnen kijken van LeMieux, maar weet ook niet of deze geschikt zijn voor 24/7.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:15

Heb je al eens geprobeert de mok van binnenuit te bestrijden?

Mijn merrie stond vorig jaar met allebei de achterbenen onder de mok. Uiteindelijk bleek dat ze niet lekker in haar vel zat doordat ze giga haken had en haar voer niet goed verteerde (resulteerde in verstoppingskoliek, operatie, ellende). Nu is ze inmiddels met haar bijna 3 jaar al 3 keer naar de tandarts geweest. En ze krijgt lexa junior bijgevoerd. Extra vitaminen en mineralen.

Vorig jaar na de koliek begonnen met naf opkikker. Ironisch genoeg had ik hem vlak voor ze koliek kreeg besteld.

Nu dus geen mok. Zelfs niet bij een wondje vlak boven de kroonrand op haar "mokbeen". Zodra ik mok zie smeer ik overigens met sudocreme.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:28

Een ouderwets middel tegen mok is een dikke laag met uierzalf op de plekken smeren , Zeker als ze in de wei staan .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:12

Ik heb zelf meerdere boots geprobeerd. Ik heb boots de lijken op die van LeMieux en boots van Equilibrium. Allebei mooie pasvorm, maar maximaal 12 uur per dag draagbaar. Op stal gebruikte ik een boot van Equimed AG. Ik heb alles nu niet meer nodig, dus als iemand wat zoekt in maat pony/cob? Ook nieuw.