mijt en of luis behandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MacKai

mijt en of luis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 08:00

Ok dit wordt wel een redelijke tekst denk ik maar heb wat hulp nodig.

In augustus kocht ik dus mijn drie jarige palomino Mac van een handelaar en mijn 3 maand oud tinkerveulen bij particulieren.

Mac was qua ongedierte of vachtproblemen niets te zien.
Pim het veulen had toen pelletjes en schilfertjes op de huid maar ik moest gewoon lijnzaad bijgeven.
Pim heeft tot nu (augustus - januari) nooit geschuurd, gestampt of in zijn poten gebeten.

Een tijd geleden merkte ik dat mijn Palomino zich schuurde aan zijn hals, ONDER zijn manen. Aan de manen zelf is gewoon niets te zien. Ik hield het in de gaten maar het bleef redelijk onder controle, ik dacht dat met dit gekke weer zijn rui periode was ingezet daar dit ook plaatsvond ONDER zijn manen en dacht dat het hier dus warmer was en dat het daarom daar begon...

Pim staat vol met schilfers op zijn manen en huid maar hem zag ik nooit schuren of bijten of stampen.

Inmiddels was het wel erg aan het worden bij Mac en sommige mensen dachten dat het een soort van regenexceem was omdat hij 24/7 buiten staat met schuilstal maar meneer heeft een handje weg van gewoon in de volle regen te blijven staan. Dus dat was ook een mogelijkheid, dat het op die plek was gaan broeien?

Ik heb zeker een half uur staan staren naar de geschuurde plek met een hoofdlamp om een beestje te zien voorbij komen maar tot nu toe heb ik nog nooit een luis zien passeren (heb ooit nog eens een pony met luis gehad, en die zag je wel!) en ook Mac vertoont geen schilfers? of geen witte puntjes.

Dierenarts is gisteren geweest, en omdat ik geen mogelijkheid heb om te wassen in de winter (wij pompen water uit de grond dus dat is ijskoud en ik heb geen solarium.
Ze heeft ivermectine voorgeschreven wat niet ideaal is heb ik gelezen ivm kans op resistentie, maar de paarden moesten zoiezo ontwormd worden een van dees en dus toch gedaan en binnen twee weken een herhaling.

Maar wat kan ik nog doen? Buiten wassen (ben op zoek naar een solarium in de buurt waar ik te voet naartoe kan wandelen) maar tot op heden....

Ik las van finecto maar heeft dat nu nog zin?

Ik was van plan ze in maart te laten scheren beide en dan grondig te wassen met een luizen en mijten product en achteraf nog eens goed te wassen met imaverol zodat ik alles eens gehad heb.

Enkel denk ik dat beide toch een slaapmutsje nodig hebben met scheren, zeker mac. -O-

oh wijze bokkers, help mij _/-\o_

MarianneW

Re: mijt en of luis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:06

Wassen met warm water (waterkoker) en heel veel handdoeken en (schone!) zweetdekens klaar leggen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:31

Mijten zitten bíjna altijd op de benen.

Schilfers bij tinkers zijn redelijk normaal. Komt gewoon door een droge huid of teveel talgproductie. Of door voeding, zoals kuil ipv hooi. Dat merk ik bij mijn paarden direct aan de talgproductie. Zo lang er geen jeuk is zou ik ook geen mijt verwachten. Je zou altijd een schraapsel kunnen laten nemen. Probeer geen onnodig gif te gebruiken.
Wat de jeukende plek dan wel is.. lastig te zeggen..

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 08:37

marianne: als ik mijn paarden moet wassen met een luizenproduct mag ik de paarden niet droogtrekken, maar moeten ze - zonder spoelen - aan de lucht drogen... daarom gaat dat dus niet, aan jou voorstel had ik eerder al gedacht, maar helaas gaat dit niet omdat ik ze zo moet laten drogen en dat gaat dus lang duren zeker met wintervacht van 6 cm lang

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:48

TinkerTak schreef:
marianne: als ik mijn paarden moet wassen met een luizenproduct mag ik de paarden niet droogtrekken, maar moeten ze - zonder spoelen - aan de lucht drogen... daarom gaat dat dus niet, aan jou voorstel had ik eerder al gedacht, maar helaas gaat dit niet omdat ik ze zo moet laten drogen en dat gaat dus lang duren zeker met wintervacht van 6 cm lang

Ik heb dit ook een keer moeten doen bij mijn trekpaardmerrie. Heb het gedaan en ben toen 3 uur lang ofzo wezen wandelen.
Dag uitgekozen dat er weinig wind was en droog. Ging prima!

hetezelhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:55

Ik gebruik bij mijn ezels voor luizen het middel buttox, een pour-on, dat kan op een droge huid! En dan hoef je je paardje niet te wassen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:00

Ik heb die van mij toen ze luis hadden wel 2x gewassen in februari. Zonder solarium oid. Wel met lauwwarm water en een zweetdeken en ik ben met ze gaan stappen om warm te blijven. Daarna gewoon de wei op om te rollen.

Heb je niet de mogelijkheid om ze mee naar huis te nemen? Of anders jerrycans warm water meenemen. De shampoo die ik toen van de dierenarts kreeg moest je niet uitspoelen

MarcoV92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:14

Ik heb ergens hier op het forum gelezen dat Finecto Horse nog wel wat kan betekenen wanneer je paard last heeft van mijten. Succes, het is een lastig probleem!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:58

Mijn paardjes hadden ineens een explosie van mijt. Twee keer geent en hoofd en manen gewassen met Byemite van de dierenarts. Met een week kwam alle narigheid terug. Ergens op bokt gelezen een pipetje anti vlooien middel voor honden oo de schoft en deel rug leeg te knijpen. In wanhoop geprobeerd. En....ze zijn schoon! Geen mijt, geen jeuk en alle schuur en krabwondjes weer genezen.
Bij de volgende bestelling voor de honden, bestel ik voor de zekerheid extra pipetjes. Deze waren van Advangix large Dog

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:05

Bij mijten of luizen gooien wij hier een scheutje Butox over de rug. Officieel alleen voor runderen en schapen, prima veilig in gebruik bij paarden. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:11

Zoals ik je beschrijving lees zal het zeker luis zijn,mijten gaan vooral de benen jeuk geven.

Zoals mijn voorganger,butox.
Werkt als een tierelier.
Is gewoon een aantal ml vloeistof verspreiden over manenkam en rug,4 weken later herhalen en weg de luizen.
Niets wassen enzo,super makkelijk(wel zorgen dat het product de huid raakt en niet bv op de manen verdelen).
Is wel op voorschrift,dus je gaat het via je DA moeten bestellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:13

Ik zou eerst met een schraapsel laten onderzoeken wat het is.

Als het ongedierte is, dan zou ik een pour-on kiezen. Er zijn van meerdere merken pour-on. Doe je over de ruggengraat en dan hoef je niet te wassen.

Het ene paard reageert trouwens niet op jeuk veroorzaakt door luizen of mijten en het andere paard wel, bij mij althans. Verschilt echt van paard tot paard.

Als het beestjes zijn, vond ik het heel lastig om er vanaf te komen, mijn paardjes dan hè, want het is gewoon onmogelijk om hun hele omgeving te ontsmetten en dus komt het iedere keer weer terug, dus herhaal ik het iedere maand.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:21

Mijten de omgeving,maar luizen overleven niet lang in de omgeving,dus als je de paarden behandelt,ben je er snel vanaf.