In augustus kocht ik dus mijn drie jarige palomino Mac van een handelaar en mijn 3 maand oud tinkerveulen bij particulieren.
Mac was qua ongedierte of vachtproblemen niets te zien.
Pim het veulen had toen pelletjes en schilfertjes op de huid maar ik moest gewoon lijnzaad bijgeven.
Pim heeft tot nu (augustus - januari) nooit geschuurd, gestampt of in zijn poten gebeten.
Een tijd geleden merkte ik dat mijn Palomino zich schuurde aan zijn hals, ONDER zijn manen. Aan de manen zelf is gewoon niets te zien. Ik hield het in de gaten maar het bleef redelijk onder controle, ik dacht dat met dit gekke weer zijn rui periode was ingezet daar dit ook plaatsvond ONDER zijn manen en dacht dat het hier dus warmer was en dat het daarom daar begon...
Pim staat vol met schilfers op zijn manen en huid maar hem zag ik nooit schuren of bijten of stampen.
Inmiddels was het wel erg aan het worden bij Mac en sommige mensen dachten dat het een soort van regenexceem was omdat hij 24/7 buiten staat met schuilstal maar meneer heeft een handje weg van gewoon in de volle regen te blijven staan. Dus dat was ook een mogelijkheid, dat het op die plek was gaan broeien?
Ik heb zeker een half uur staan staren naar de geschuurde plek met een hoofdlamp om een beestje te zien voorbij komen maar tot nu toe heb ik nog nooit een luis zien passeren (heb ooit nog eens een pony met luis gehad, en die zag je wel!) en ook Mac vertoont geen schilfers? of geen witte puntjes.
Dierenarts is gisteren geweest, en omdat ik geen mogelijkheid heb om te wassen in de winter (wij pompen water uit de grond dus dat is ijskoud en ik heb geen solarium.
Ze heeft ivermectine voorgeschreven wat niet ideaal is heb ik gelezen ivm kans op resistentie, maar de paarden moesten zoiezo ontwormd worden een van dees en dus toch gedaan en binnen twee weken een herhaling.
Maar wat kan ik nog doen? Buiten wassen (ben op zoek naar een solarium in de buurt waar ik te voet naartoe kan wandelen) maar tot op heden....
Ik las van finecto maar heeft dat nu nog zin?
Ik was van plan ze in maart te laten scheren beide en dan grondig te wassen met een luizen en mijten product en achteraf nog eens goed te wassen met imaverol zodat ik alles eens gehad heb.
Enkel denk ik dat beide toch een slaapmutsje nodig hebben met scheren, zeker mac.

oh wijze bokkers, help mij