Luizen bij de paarden... Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BoydS

Luizen bij de paarden... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 16:49

Bah, luizen :(. Bij onze kleine shet zijn luizen geconstateerd en zij heeft ze weer doorgegeven aan onze fries. Ons andere paard heeft ze (tot nu toe) niet, maar ook die gaan we behandelen. Nu hebben we dit natuurlijk nog nooit meegemaakt. De dierenarts heeft ons aangeraden om ze helemaal te scheren en vervolgens te behandelen. Nu hebben we dus hiervoor dekens aangeschaft en heb ik een scheerapparaat liggen.

Nu maak ik mij dus een beetje zorgen over het wassen voor het scheren aan. Kan dat wel met dit weer? Want ze zijn behoorlijk vies, maar ik heb geen solarium.
Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek worden.

En heeft iemand nog extra tips ivm het behandelen van luizen?

Alvast bedankt!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:52

Niet wassen voor het scheren. Gewoon goed poetsen en dan scheren.
Wij wassen geen enkel paard voor deze geschoren wordt

Succes met de behandeling!

Siers83

Re: Luizen bij de paarden... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:18

Idd niet wassen. Gewoon heel goed borstelen, dan is t meeste vet en zand er ook af hoor. Ik was ook niet voor t scheren, heb alleen koud water.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 18:20

Oke is goed dankjewel! Dan ga ik ze gewoon erg goed poetsen en dan maar alles reinigen :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:42

Ik heb mijn paard nog nooit geschoren toen hij luizen had en die heeft hij toch wel een keer of 4 gehad.

Ik had sebacil van de DA. Mengde dit in een emmer en smeerde dit met een spons over het hele paard.
Daarna paard gewoon laten drogen (zweetdekentje). Na zoveel dagen herhalen en toen waren ze weg.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:45

Ik heb ook niet gewassen en geschoren toen mijn paard luizen had. Gewoon met spons haren nat maken. Ik moest t wel nog 2x herhalen maar toen was t ook verdwenen.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 17:47

We hebben in ieder geval onze shet geschoren en behandelt vandaag (staat apart). Die andere 2 doen we komende week. Hoop dat we er snel van af zijn! Bedankt voor de tips.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:20

Ik had afgelopen jaar luizen bij 2 van mijn paarden. Omdat de ene wonden had wilde ik niet wassen met giftige goedjes, daarvanaf gezien was het een 2 jarige die weinig kende.

Ben op tips van bokt veerust gaan halen, weekt super en direct.
Goed inspuiten en ze vallen er zo uit, na ongeveer 10 dagen weer herhalen en dat net zolang in die interval tot er geen luizen meer dood af vallen :-) mij heeft het voor 2 paarden 2 bussen gekost en heb er nu altijd een op voorraad staan ;-)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:34

Niet scheren,is zinloos.

Butox helpt als een tierelier,moet je niet wassen,niet scheren,....

Gewoon een minimum aan product verspreiden over de manenkam en rug,en 4 weken later herhalen en je bent van de luizen af.

Werkt als een tierelier.

Hier al diverse keren luizen gehad na invoeren van paarden(dan gaat het over een kudde van een 10-15tal dieren die niet in de hand zijn,dus scheren of wassen is echt geen optie) en met butox alles altijd schoon gekregen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:25

Scheren was het enige wat hielp bij mijn shetten. Ik had er toen drie. Had eerst behandeld zonder te scheren maar dat hielp niet. Uiteindelijk gewacht tot het minder koud was en toen geschoren en gewassen. Was wel heel vervelend om te wachten. Nu moet ik zeggen dat de vachten van shetten echt dik zijn. Las dat jij toch ook de shet hebt geschoren. Dat is wel verstandig! Succes is erg vervelend.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:39

tengeltje11 schreef:
Niet scheren,is zinloos.

Butox helpt als een tierelier,moet je niet wassen,niet scheren,....

Gewoon een minimum aan product verspreiden over de manenkam en rug,en 4 weken later herhalen en je bent van de luizen af.

Werkt als een tierelier.

Hier al diverse keren luizen gehad na invoeren van paarden(dan gaat het over een kudde van een 10-15tal dieren die niet in de hand zijn,dus scheren of wassen is echt geen optie) en met butox alles altijd schoon gekregen.

Waar is dit zonder recept te koop?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:58

nergens,je hebt sowieso een voorschrift nodig of via de DA bestellen.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:29

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:54

Niet scheren. Heb mjn paard van toen 18 jaar een paar jaar geleden gewoon in december met een temperatuur van rond de 0 graden met het in een emmer warm water opgeloste luizenmiddel heel goed ingesponsd (huishoud handschoenen aan)en daarna onder een gewone oude wollen (bedden)deken met een strotouwtje eromheen op stal gezet. Hij was na anderhalf uur weer helemaal droog Na het voorgeschreven aantal dagen herhaald. Geen enkele luis meer gehad maar hij had nog wel zijn eigen jas aan :) Hij had een hele dikke lange vacht want hij had cushing. Middel toen was sebacil
Laatst bijgewerkt door MiekeFS op 28-01-19 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:55

Zou een paard dat ze niet heeft ook niet behandelen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:09

MiekeFS schreef:
Zou een paard dat ze niet heeft ook niet behandelen.

net wel!
als ze samen staan,leven of zelfs hoofd/hoofd kunnen,hebben zo'n paarden echt 400% zeker een paar luizen.

luizen gaan vooral huizen op paarden met een iets lagere weerstand(door leeftijd(jong of net oud),stress,ziek geweest,....),de gezondste paarden ogen vrij,maar hebben er minimaal zeker ook zitten,en als je ze niet meebehandelt,herbesmetten zij zo terug de zwakkere paarden.

@pvdbosch,de verpakking is anders,maar de samenstelling lijkt dezelfde,met zelfde percentage werkzame stof,dus ik persoonlijk zou het zo proberen,wist niet dat het daar vrij verkrijgbaar was.
goed om weten dus!

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 16:33

Andere paard met mogelijk geen luizen gaan we sowieso wel behandelen want ze staan naast elkaar op stal en samen buiten. Risico is te groot om dat niet te doen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:30

Wij hadden een schud-bus met poeder, ook officieel voor koeien bedoeld, maar geen idee meer hoe het heet... Werkte prima idd, een een stuk minder gedoe dan scheren, dekens en wassen :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:51

Je kunt ook tektonic kopen, dat is zonder recept. Het is permetrine en werkt als een pour on, dus druppelsgewijs over de hele rug verdelen. (nooit op 1 plek, dat kan gaan irriteren! maar goed verdelen) en dat werkt ook prima. Na een paar weken even herhalen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:03

bakkabouter schreef:
Wij hadden een schud-bus met poeder, ook officieel voor koeien bedoeld, maar geen idee meer hoe het heet... Werkte prima idd, een een stuk minder gedoe dan scheren, dekens en wassen :j

luizenpoeder staat er eigenlijk om bekend als niet zo efficient te zijn....

meestal verminderen de luizen,en tegen dan is het zomer,dus zomervacht en sowieso amper luizen,maar met luizenpoeder(welke soort ook),geen goeie ervaringen

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:35

Ik heb vorig jaar een mini op stal gekregen die luizen had.
Dezelfde dag eerst helemaal geschoren, ivm de hele dikke vacht.
En savonds, ja het was koud, gewassen met warm water met spul van de dierenarts.
Zweetdeken erop, en warm stappen.
Daarna onder een winterdeken gezet. 7 dagen daarna opnieuw gewassen.
En toen alsnog de manen er ook af geschoren. Want daar zaten nog neten in.
Elke pony heeft zijn eigen borstels en dekens, en na het borstelen meteen de borstels in een emmer met het goedje van de dierenarts.
Heb de pony nog eind december opnieuw geschoren, maar ben alle luizen kwijt.
Het is even een fiks werkje om alles gescheiden te houden, en je moet ook je dekens goed wassen en desinfecteren ivm luizen en neten.
De paardendrogist heeft nu ook een mooi middel tegen luizen.