strangles Elisa Droes test

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knijntje06

strangles Elisa Droes test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 18:15

Nu ik mijn paarden naar een nieuwe stal gaan verhuizen in de toekomst is mij gevraagd een Droes test te laten doen.
Dit wordt gedaan door middel van een bloedonderzoek. Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit al eens hebben gedaan en weten wat daar zo de kosten van zijn geweest.
Mijn paarden gaan pas over 3 maanden over, maar ben benieuwd en wil me graag goed voorbereiden.
en ben ik niet zo iemand die om elke vraag ffe de dierenarts gaat bellen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-01-19 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

Kinke

Re: strangles ELISA Droes test

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:25

ik zou juist wel de dierenarts bellen, aangezien iedere praktijk andere tarieven hanteert voor bloedtappen, voorrijkosten etc.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:21

Ja, ik heb dat eens laten doen, de uitslag duurt een paar dagen en dan weet je of je paard recent (in de voorgaande maanden in contact is geweest met de droesbacterie), kosten vielen mee, een paar tientjes dacht ik.

Mocht de test positief zijn kan hij zelfs ongemerkt een drager zijn, ik denk dat ze dit willen weten op je nieuwe stal. Elk paard dat recent droes heeft meegemaakt (gemerkt en ongemerkt) krijgt een positieve Elisa, maar deze wordt na een paar maanden weer negatief. Dragers blijven positief.

Lily_Fee

Re: strangles Elisa Droes test

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:51

Bij ons op stal wordt dit van nieuwkomers verwacht. Inderdaad om te controleren of we geen dragers binnen halen. Ook moeten jaarlijks de paarden die er al staan getest worden. De test kost 30 euro en soms heb je daar nog wat afname kosten of voorrijkosten bij. We doen dit om te kijken of paarden niet droes hebben gehad zonder verschijnselen. Twee jaar terug hebben we voor het eerst in 30 jaar droes gehad op stal en dat was een nare toestand dus de staleigenaar heeft beleid opgesteld met twee dierenartsen. Dit is zeg maar ter voorkoming van dat we het nog eens meemaken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:07

Lily_Fee schreef:
Bij ons op stal wordt dit van nieuwkomers verwacht. Inderdaad om te controleren of we geen dragers binnen halen. Ook moeten jaarlijks de paarden die er al staan getest worden. De test kost 30 euro en soms heb je daar nog wat afname kosten of voorrijkosten bij. We doen dit om te kijken of paarden niet droes hebben gehad zonder verschijnselen. Twee jaar terug hebben we voor het eerst in 30 jaar droes gehad op stal en dat was een nare toestand dus de staleigenaar heeft beleid opgesteld met twee dierenartsen. Dit is zeg maar ter voorkoming van dat we het nog eens meemaken.

En wat als er dan een positief wordt getest? Dan ben je eigenlijk al te laat toch om nog apart te zetten en zo?

Kun je dragers ook 'genezen'. Of heb je dan gewoon dikke pech dat je je paard nergens meer kwijt kunt of moet gaan verhuizen omdat ze hem niet meer willen?

Ergens wel goed en snap het ook wel! Maar ben benieuwd welke maatregelen nemen bij een positieve test zou kunnen nemen?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:38

Wauw wat een wijs besluit vd stal. De droes bacterie kan in de luchtzakken komen, (een holte in het hoofd. Afgesloten door een klepje wat tijdens slikken even open gaat) in de luchtzakken kan de pus blijven doorwoekeren en zelfs stenen worden. Het speelt vaak weer op bij mindere weerstand en door de gifstoffen vd ontsteking kunnen ze zelfs hoefbevangen worden. Ze blijven met tijden besmettelijk voor andere.

Zoek maar is op luchtzak ontsteking of stenen hier op bokt, zijn topics over

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:48

1 op de 10 paarden die droes heeft gehad is drager.

Vroeger hadden veel meer paarden droes gehad waardoor dragers minder problemen gaven.
Omdat als een paard eenmaal (goed) droes heeft gehad, hij dit niet weer krijgt.

Nu wordt er juist voorkomen dat paarden op jonge leeftijd droes krijgen waardoor er ook veel oudere paarden rondlopen die geen droes hebben gehad.
De gevolgen voor een ouder paard zijn vaak ernstiger dan voor een jonger paard wat droes krijgt.

Ik zou niet weten of mijn paarden dragers zijn.
Weet wel dat beide oudere het al hebben gehad.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:22

Mijn paard is ook getest voordat hij op het erf mocht bij de pensionstal waar ik sta..
Ik heb 10 werkdagen moeten wachten op de uitslag(met weekend erbij gerekend 14 dagen)
Dat was wel even flink balen dat het zolang duurde..aangezien ik hem net gekocht had en hij 2,5 uur enkele reis met trailer bij ons vandaan stond..De stal waar hij stond heeft voor mij de dierenarts geregeld om de test af te nemen en in de tussentijd dat we moesten wachten op de uitslag hebben we m’n paard opgehaald en tijdelijk bij een andere stal hier in de buurt neergezet totdat de uitslag er was..daarna is hij verhuisd naar de stal waar hij nu staat.
Mijn pony staat al jaren op deze stal en is nog nooit getest..dus of hij drager is..geen idee.

Weet zo niet meer wat de kosten waren maar geloof dat ik rond de €120,- kwijt was

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:54

Brainless schreef:
Vroeger hadden veel meer paarden droes gehad waardoor dragers minder problemen gaven.
Omdat als een paard eenmaal (goed) droes heeft gehad, hij dit niet weer krijgt.

Dit is achterhaalde informatie. Vaak is er wel gedeeltelijk immuniteit, maar dit geldt niet voor alle paarden. Zeker als de infectiedruk erg hoog is, kunnen ze opnieuw droes krijgen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:09

Tancreda4 schreef:
Lily_Fee schreef:

En wat als er dan een positief wordt getest? Dan ben je eigenlijk al te laat toch om nog apart te zetten en zo?

Kun je dragers ook 'genezen'. Of heb je dan gewoon dikke pech dat je je paard nergens meer kwijt kunt of moet gaan verhuizen omdat ze hem niet meer willen?

Ergens wel goed en snap het ook wel! Maar ben benieuwd welke maatregelen nemen bij een positieve test zou kunnen nemen?

Als het paard toch een drager blijkt te zijn dan kunnen ze de luchtzak schoonspoelen. Dan kan met gewoon water zijn, maar ook met een antibioticaoplossing. Wij hadden na de droes vijf dragers denk ik. 4 zijn schoon geworden, 1 was heel oud en op na de droes en toen hij ook nog drager bleek te zijn heeft zijn eigenaresse er voor gekomen om hem in te laten slapen. Dit spoelen is wel een dure grap.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:53

Je moet ze wel een paar maanden de tijd geven, positief betekend niet gelijk drager. Elk paard blijft nog een paar maanden een positieve elisa houden na een doorgemaakte infectie ookal zit het niet in de luchtzakken en zijn ze geen drager. Wil je niet een paar maanden wachten of de elisa negatief is geworden dan zou je de luchtzakken moeten scopen.

StalNollie

Re: strangles Elisa Droes test

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:59

hier een handelspony die in aug sept bij vorige droes had gehad. ik heb de pony toen in ik dacht ergens jan/febr de test af laten nemen omdat ik het met de verkoop zeker wilde weten hoe of wat.

kostte iets van 40 € (excl voorrijdkosten maar ze kwam voor meerdere dingen zoals enten bij andere ponys)