Wat moet meer bereden worden jong of oud paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef1212

Wat moet meer bereden worden jong of oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:48

Ik heb een discussie met iemand, en we weten niet wat goed is,

Ik: ouder paard moet meer bereden dan een jong paard.

Ander: jong paard moet meer bereden worden dan een oud paard.

Wie heeft het juist?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:52

Ik heb een jong paard van 3.5.
Die rij ik ongeveer 5 x in de week, maar meestal niet meer dan een kwartier a 20 minuten.
Vooral ook veel stappen.

Een ouder paard kun je veel intensiever en langer trainen.
Maar dat hangt ook af , welk niveau het paard is.

Eigenlijk kun je er dus zo geen antwoord op geven.
Geen van beiden heeft het dus juist. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-01-19 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Wat moet meer bereden worden jong of oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:54

Geen enkel paard moet gereden worden, en hoe vaak en wat precies is heel situatie afhankelijk ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:55

Azmay schreef:
Geen enkel paard moet gereden worden, en hoe vaak en wat precies is heel situatie afhankelijk ;)

Haha ja dat. Deze stelling is niet te beantwoorden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:55

Wat versta je onder jong en wat onder oud? Mijn 4,5 jarige rijd ik hooguit 3x per maand. Van binnen is hij nog in de groei, dus wil hem niet teveel belasten. Doe veel handwerk en grondwerk met hem.

Een oud paard heeft ook beweging nodig. Rust roest Maar dat hoeft niet per sé rijden te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:56

Beide kunnen gewoon hun hele leven grasmaaien :+

Hoe vaak er gereden wordt is afhankelijk van de ruiter.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:05

Ten eerste moet je vaststellen wat je onder jong en oud verstaat. Ten tweede moet je weten wat het doel met het paard is. Opleiden? In de sport lopen? Fit houden? Lol met je knol? Daarnaast gaat het niet alleen om de kwantiteit, maar vooral ook om de intensiteit van het rijden. De ene training is de andere niet.

Dus stel die dingen eerst vast, dan kom je er vast wel uit.

En inderdaad, een paard 'moet' nooit gereden worden. Al staat hij zijn hele leven gras te maaien, het maakt hem niks uit. Een paard 'moet' alleen gereden worden als het doel van de ruiter daarom vraagt, en dus moet je weten wat dat doel van de ruiter is.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:11

Ik merk dat ik mijn nu 19 jarige paard wat vaker beweging wil geven dan toen hij nog jong was, zeg maar 4-15 jaar. Dit om hem nu soepel te houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:13

Oude Zeeuwse boerenwijsheid: "Beter een oud paard versleten dan een jong paard de bek afgereden"

Oftewel: de boeren vroeger spaarden hun jonge paarden. Staat wel tegenover dat 8 jaar ('aftands') ook daadwerkelijk vaak versleten betekende in die tijd.

*afgereden = kapotgereden

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:16

Tja. Weer een discussie.

Het is allebei slecht en het is allebei goed. Afhankelijk van zoveel factoren. Niet te beantwoorden dus :+

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:34

Barbet schreef:
Die rij ik ongeveer 5 x in de week, maar meestal niet meer dan een kwartier a 20 minuten.
Vooral ook veel stappen.

Dit is toch best heel erg veel xd
De meeste (top) ruiters houden per leeftijd 1 dag aan?
Is er een reden dat je er al 5x pw op zit?
Is echt puur interesse omdat normaal gesproken het pas vanaf 5, echt 5 dagen aan het werk is, dacht ik dan :+

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:47

Op deze stelling is geen juist antwoord.

Het hangt af van de conditie van het oudere paard, de ruiter en veel meer dingen.
Een paard met veel klachten word bijvoorbeeld niet meer gereden, maar een jong paard ook nog niet.

Eef1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:52

Ingrid_92 schreef:
Wat versta je onder jong en wat onder oud? Mijn 4,5 jarige rijd ik hooguit 3x per maand. Van binnen is hij nog in de groei, dus wil hem niet teveel belasten. Doe veel handwerk en grondwerk met hem.

Een oud paard heeft ook beweging nodig. Rust roest Maar dat hoeft niet per sé rijden te zijn.

Ik versta jong bij 4/5 jaar en ouder paard bij 18

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:55

miesnaom schreef:
Barbet schreef:
Vooral ook veel stappen.

Is echt puur interesse omdat normaal gesproken het pas vanaf 5, echt 5 dagen aan het werk is, dacht ik dan :+

Hoe doe je dat dan als je paard 20 is? :+
Je kunt beter een aantal keer per week eventjes kort aan de slag. Blijft het leuk en is het niet teveel voor het jonge koppie!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:46

miesnaom schreef:
Barbet schreef:
Vooral ook veel stappen.

Mijn paard was ook geen 5 dagen in de week aan het werk hoor, zo kun je het ook niet noemen wat we doen. (deden) :)
We zijn afgelopen oktober begonnen met inrijden, mijn paard was toen precies 3.5
Maar we zagen het nut niet echt om een paard 5 of 6 dagen stil te laten staan , dan ermee aan de slag en dan weer een halve week wachten voor je verder gaat.
Dus de eerste weken bij mijn paard was gemiddeld 4 a 5 x in de week er even op, maar dat was meestal niet langer dan een kwartier.
En dan vooral veel stappen, en een paar rondjes draven linksom en rechtsom. En klaar alweer.
Het ging vooral om het wennen, wennen aan het opzadelen en opstappen, wennen aan de ruiter, wennen aan het sturen, etc.
Had niks te maken met werken en trainen onder het zadel, zo ver zijn we nog niet eens. :o
In maart wordt mijn paard 4 jaar, nu rijden we even helemaal niet vanwege de vorst.
Maar in het voorjaar pakken we het weer op, en kunnen we rustig aan verder uitbouwen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:48

Mijn ruin was 19 toen ik hem van iemand kocht omdat hij het tempo van bijna elke dag training en wedstrijden niet meer aan kon.Ik wilde ook een ouder paard omdat je dat paard ook rustig een week niets kan laten doen en een jong paard moet je toch bezig houden.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:53

Wat is een oud paard? Waar trek je de grens?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:56

Dit ligt in mijn ogen aan het paard zelf, de wijze van rijden en de manier van stalling.

Mijn 'oude' paard van 23 jaar is in mijn ogen helemaal nog niet oud. Ze is ontzettend actief en vind het leuk om aan het werk te gaan. Maar ik ga niet meer op wedstrijd of iets in die geest. Als ik haar stil zou zetten zou dat wel heel slecht voor haar zijn, dus ik probeer haar drie tot vier keer per week te rijden en de andere dagen staat ze stil (altijd buiten, hierdoor loopt ze altijd) of doe ik iets leuks met haar.

Mijn 'jonge' paard is 10, maar niet beleerd waardoor ik hem rustig aan het oppakken ben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:28

Een jong paard train je consequent dagelijks om dingen aan te leren want herhalen...herhalen...en een oud paard rijd je dagelijks om soepel en op conditie te houden. Wat deze geleerd heeft toen het jong was vergeet ie niet meer. Als dat oudere paard dagelijks vrije beweging heeft hoeft dit niet elke dag natuurlijk.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:57

Volledig afhankelijk van je paard

Hier op de zorgboerderij hebben we een jonkie van 6 jaar die echt wel regelmatig beweging nodig heeft anders is ze heel fris
De oude besjes van 27 jaar: Blazy kan al geruime tijd niet meer bereden worden. Moet ik echt minimaal 1keer per week mee wandelen anders wordt hij heel stijf. Kelan berijd ik naast dat hij 24/7 buiten staat 2 keer per week anders is hij heel fris

Ze staan overigens alle 3 24/7 buiten