Paard met artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:49

pien_2010 schreef:
Paard kan gewoon bij jullie komen maar de eigenaar blijft de eigenaar zodat deze voor de kosten opdraait. Hier een artrose paardje en het is gewoon een stuk duurder vanwege allerlei supplementen die je kunt gaan geven, eventueel speciaal beslag, osteopathie behandelingen etc. Dus ik vind dat als jullie het paardje gratis laten stallen bij jullie het een goede deal is voor de eigenaar. Ik zou nooit beginnen aan een paard dat artrose heeft en zo jong nog is. Geeft teveel verdriet en is te duur. Het is niet gemakkelijk, ook al gaat die van ons als een speer.

Ik neem juist alleen nog paarden als ik ook eigenaar word. Ik koop ze dus,eventueel voor een symbolisch bedrag. Anders gaat het toch op ruzie uitdraaien.Maar jij woont in het buitenland meen ik,daar zullen de situaties wel heel anders in elkaar zitten!

pien_2010

Berichten: 43471
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:29

Citaat:
Maar jij woont in het buitenland meen ik,daar zullen de situaties wel heel anders in elkaar zitten!
Dat weet ik niet. Wel weet ik dat mijn vriendin kneusjes en oude paarden op vangt voor klein bedrag per maand en iedereen blijft gewoon eigenaar en betaalbaar ziekte kosten etc. zn. Vind ik een goede idee. Eigenaar kan verder met jong gezond paard, paard heeft fijne goede (oude) dag in haar kudde.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:33

pien_2010 schreef:
Citaat:
Maar jij woont in het buitenland meen ik,daar zullen de situaties wel heel anders in elkaar zitten!
Dat weet ik niet. Wel weet ik dat mijn vriendin kneusjes en oude paarden op vangt voor klein bedrag per maand en iedereen blijft gewoon eigenaar en betaalbaar ziekte kosten etc. zn. Vind ik een goede idee. Eigenaar kan verder met jong gezond paard, paard heeft fijne goede (oude) dag in haar kudde.

Maar dan heeft zij gewoon een pensioenopvang. Terwijl ts denk ik dit aangeboden paard als eigen paard wil hebben om te rijden.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:54

pien_2010 schreef:
Paard kan gewoon bij jullie komen maar de eigenaar blijft de eigenaar zodat deze voor de kosten opdraait. Hier een artrose paardje en het is gewoon een stuk duurder vanwege allerlei supplementen die je kunt gaan geven, eventueel speciaal beslag, osteopathie behandelingen etc. Dus ik vind dat als jullie het paardje gratis laten stallen bij jullie het een goede deal is voor de eigenaar. Ik zou nooit beginnen aan een paard dat artrose heeft en zo jong nog is. Geeft teveel verdriet en is te duur. Het is niet gemakkelijk, ook al gaat die van ons als een speer.


Het is niet zo dat wij gratis stalling bieden. We weten dat het extra kosten met zich meebrengt en zijn daarop voorbereid. Normaal zouden we het paard aankopen van de eigenaar, maar nadat ze bij ons is komen kijken heeft ze beslist dat ze er geen geld voor wilt. Omdat ze zeker is dat het paard bij ons godd terecht komt.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:57

Goof schreef:
Ik vind longeren een hele zware belasting voor een paard met artrose, zeker als je dat iedere dag wil doen.
Ik zou lekker veel naar buiten gaan, lekker rechtuit en lekker aan conditie werken. Longeren en bakwerk zou ik af en toe eens meepakken, maar zeker niet zo vaak als jij van plan bent.


Longeren doen we enkel op de weide en maar een 10 tot 15 minuten per dag. Dit gewoon omdat ze zeker in beweging moet blijven :)

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:58

pien_2010 schreef:
Citaat:
Maar jij woont in het buitenland meen ik,daar zullen de situaties wel heel anders in elkaar zitten!
Dat weet ik niet. Wel weet ik dat mijn vriendin kneusjes en oude paarden op vangt voor klein bedrag per maand en iedereen blijft gewoon eigenaar en betaalbaar ziekte kosten etc. zn. Vind ik een goede idee. Eigenaar kan verder met jong gezond paard, paard heeft fijne goede (oude) dag in haar kudde.

Maar dan heeft zij gewoon een pensioenopvang. Terwijl ts denk ik dit aangeboden paard als eigen paard wil hebben om te rijden.[/quote]

Dat klopt inderdaad. Dit paard is echt bedoeld als mijn eigen paard dan. Dus niet dat de eigenaar het kan komen terughalen.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:02

Goof schreef:
Ik vind longeren een hele zware belasting voor een paard met artrose, zeker als je dat iedere dag wil doen.
Ik zou lekker veel naar buiten gaan, lekker rechtuit en lekker aan conditie werken. Longeren en bakwerk zou ik af en toe eens meepakken, maar zeker niet zo vaak als jij van plan bent.



Helemaal mee eens! Zo kun je en lang leuk houden, voor het paard en voor jullie zelf.

Mijn paard hield van dressuur, dus als met hem in een rijbak was ging hij er helemaal voor, maar dat was uiteindelijk niet goed voor hem.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:14

Als je een oud paard alleen dingen laat doen die hij aankan,dan gaat hij nog heel lang mee. En voor jezelf is zo'n leermeester ook heel fijn.

ElCamino

Berichten: 8939
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:38

Mijn artrose oudje loopt idd alleen rechtuit nog buitenritten! De winter is een drama, dan is het vroeg donker en kan ik niet de weg op. Maar juist omdat de rijbaan funest is voor artrose met al die wendingen doen we in de winter rustiger aan.
Zaterdag en zondag naar buiten, weer of geen weer gewoon een buitenrit.
doordeweeks doe ik 1 keer eerder weg van mijn werk zodat we nóg een keertje op pad kunnen en dan 1 keer aan de longe en 1 keer in de bak....rest wandelen.... wél bewegen....

Goof

Berichten: 28841
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:47

Darliiing7 schreef:
Goof schreef:
Ik vind longeren een hele zware belasting voor een paard met artrose, zeker als je dat iedere dag wil doen.
Ik zou lekker veel naar buiten gaan, lekker rechtuit en lekker aan conditie werken. Longeren en bakwerk zou ik af en toe eens meepakken, maar zeker niet zo vaak als jij van plan bent.


Longeren doen we enkel op de weide en maar een 10 tot 15 minuten per dag. Dit gewoon omdat ze zeker in beweging moet blijven :)


Je kunt dan beter lekker een stuk gaan wandelen. Lopen op een volte is erg belastend, zeker met artrose en het is gewoon niet goed voor ze op dagelijkse basis. Als je het maar 10/15 minuten wil doen heeft je paard ook nog nauwelijks de kans om los te komen, soepeler te worden en op te warmen.

pien_2010

Berichten: 43471
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:56

Darliiing7 schreef:
Dat klopt inderdaad. Dit paard is echt bedoeld als mijn eigen paard dan. Dus niet dat de eigenaar het kan komen terughalen.
Maar dan is het OK daar je het paard "gratis" krijgt. In feite doet ze hetzelfde als die mensen die hun paarden bij mijn vriendin stallen, daar ze jou in feite vooruit betaalt voor de kosten die je gaat krijgen en de moeite die je zult moeten gaan doen. Jij wordt dan de nieuwe eigenaar maar ze neemt als oud eigenaar wel haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het paard. Dat vind ik heel erg netjes, want artrose paarden kosten gewoon meer geld.

Wellicht heb je voor de toekomst iets aan dit topic: [BEH] [INFO] artrose , daar zit veel ervaring. Met name Maris vind ik veel tips hebben voor artrose paarden en zij weet er in mijn ogen ook veel van af.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:42

DaraBariton schreef:
ogidni schreef:
Die van mij loopt al 15 jaar met artrose, is nu 29 en loopt nog steeds regelmatig een rondje aan de longe, onder de man of onder de man een rondje buiten. Geen zware buitenritten meer of zware dressuur maar puur om hem in beweging te houden.
Hij krijgt hier glucosamine, spiersupport en teunisbloem olie. Blijkbaar voor hem het ideale recept. Verder loopt hij zo veel mogelijk buiten en als het even kan op het land ipv de paddock (in de winter). In de zomer 7X24 op het land.


Wauw! Mooi om te lezen!
De mijne wordt dit jaar 18 en het is sinds een jaar of...4 denk ik bekend dat ze artrose heeft. Was toen lichte artrose. Rust roest inderdaad, was bang om wat kapot te maken maar toen liep ze alleen maar beroerder. :( nu gewoon aangepast trainen en vorig jaar hebben we af en toe een wedstrijdje gedaan. :)


Precies, stil zetten werkt niet bij artrose. Met die van mij heb ik toch tot zijn 23 fanatiek gereden en toen gestopt met de wedstrijdjes. Daarna heel langzaam minder gaan doen, tot zijn 25 vond hij een strand of duinrit helemaal geweldig en nu zijn het rondjes buitenom van een half uur a 3 kwartier en dan hoofdzakelijk stappen. Als je je steeds aanpast aan wat het paard aanbied kunnen ze vaak nog heel lang mee.