Snotterige shetlander!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Texellover

Snotterige shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:18

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje, ik ben in juli verhuisd met mijn shetlanders van stal aan huis naar pension/manege. Sinds september/oktober kwakkeld vooral Frodo wat met zijn gezondheid. Ze zijn beide flink verkouden geweest, koorts enzo. En zijn behandeld door de DA. Inmiddels hebben ze in november/december weer een kleine verkoudheid gehad. Dat was bij Bram. Hij had hier 3 dagen last van. En sinds gister (19 januari 2019) heeft Frodo weer een snotneus! Geen koorts, nog steeds hyperactief en stront eigenwijs.

Ze staan uit de tocht, niet veel stof, hele schone stal, hebben het warm genoeg want lekker warm *dekentje* en ze komen niet neus op neus in contact met andere paarden behalve elkaar. Wel staan er handelspaarden in de zelfde stal en zitten de kindjes van de lespaarden aan alle paarden. Ze krijgen ook wintermix van de Paardendrogist voor hun weerstand, gekocht toen ze zo ziek waren in september/oktober.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen voor ze om hun weerstand te verhogen of ze te helpen? Hiervoor de dierenarts laten komen is niet nodig. Ik weet waardoor dit komt. Ik zou alleen tips willen met bijvoorbeeld welke kruiden of homeopathie ik aan ze kan geven ter ondersteuning van hun weerstand!

Groetjes Anna & (_)(_) van Bram en Frodo <3

*Reacties over mijn dekens zijn niet nodig. Hier is een reden voor en die hou ik voor mijzelf ;) Ze hebben het niet voor niets namelijk!*

marietje1000

Re: Snotterige shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:04

Zomaar homeopathie geven zonder kennis van zaken zou ik niet doen. Het is niet voor niets een opleiding van jaren.
Als je paardje regelmatig verkouden is, is de kans groot dat er een onderliggend probleem is. Dan kun je de verkoudheid wel behandelen maar haal je de oorzaak niet weg.

Texellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 02:00

Homeopathie werken wij thuis veel mee en zien hier ook altijd positieve effecten mee. Ik begrijp dat er een onderliggend probleem kan zijn maar ik weet zelf de oorzaak al. Vandaar ook de vraag wat de weerstand kan verhogen en hem kan ondersteunen. Dit is namelijk een oorzaak die de dierenarts niet kan/hoeft op te lossen.

De oorzaak van dit probleem is namelijk dat hij 7 jaar lang met zijn maatje Bram heeft gestaan en niet in contact is geweest met andere paarden. In Juni is hij met Bram verhuisd naar een pensionstal waar +-30 paarden staan. Waaronder ook nog handelspaarden. Zijn weerstand is hier nog niet regenop gewassen. Hij is een zeer gevoelig paardje. Vandaar! *\o/*

Ik neem je reactie trouwens niet aanvallend op hoor!! Puur wat rest info die ik vergeten was in het originele bericht te zetten!

Oh en mijn moeder heeft meerdere opleidingen gedaan in homeopathie en een hoop andere dingen dus wij weten hier thuis zo goed als alles over de homeopathie! Ben er mee opgegroeid! -:)
marietje1000 schreef:
Zomaar homeopathie geven zonder kennis van zaken zou ik niet doen. Het is niet voor niets een opleiding van jaren.
Als je paardje regelmatig verkouden is, is de kans groot dat er een onderliggend probleem is. Dan kun je de verkoudheid wel behandelen maar haal je de oorzaak niet weg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 02:02

Texellover schreef:
Oh en mijn moeder heeft meerdere opleidingen gedaan in homeopathie en een hoop andere dingen dus wij weten hier thuis zo goed als alles over de homeopathie! Ben er mee opgegroeid! -:)

Dan hoef je toch ook niet te vragen?:
Citaat:
Ik zou alleen tips willen met bijvoorbeeld welke kruiden of homeopathie ik aan ze kan geven ter ondersteuning van hun weerstand!

Texellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 10:40

Ik vraag het omdat andere mensen misschien andere kruiden of homeopathie gebruiken voor het verhogen van de weerstand dan dat ik in gedachte heb.

Brainless schreef:
Texellover schreef:

Dan hoef je toch ook niet te vragen?:
Citaat:
Ik zou alleen tips willen met bijvoorbeeld welke kruiden of homeopathie ik aan ze kan geven ter ondersteuning van hun weerstand!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:58

Hoe doe je dat met de dekens? Doe je ook dikkkere dekens op als het kouder wordt? Met een vacht en dunne deken hebben ze het niet persé warmer namenlijk :)

Wat voer je ze verder? Er zijn volgens mij wel verschillende supplementen hiervoor

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:13

Als je ze niet geschoren hebt, lekker de dekens af laten.
Mijn mannetjes zijn beide ook even verkouden geweest.
Net als mensen, als het koud en guur weer wordt, net als de weken voor de kou, dan worden we wat sneller verkouden.
Goed voeren, lekker veel hooi zodat ze zichzelf warm kunnen eten, veel naar buiten en die dekens af, daar worden ze niet beter van.
Ik voer die van mij vitamine brok zodat ze alle vitamines hebben, je kunt eventueel checken in het bloed op tekorten (mijne had vorig jaar vitamine E te kort). Toen heb ik het voer aangepast en dit jaar is alles dik in orde.

En niet vergeten, het zijn geen mensen. Ze hoeven niet ingepakt te zijn met deze kou als ze lekker dik in t haar zitten.
Goed in de gaten houden hoe ze zich voelen en temperaturen als je het niet vertrouwt :)

Texellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 11:19

Bedankt voor je reactie. Ik heb aangegeven dat ze een deken op hebben voor een bepaalde reden. Die haal ik er dus niet af.

Voeren gebeurt zeker goed! Dus dat is ook het probleem niet. Het probleem weet ik al (lees andere reactie hierover :))
Bloed onderzoek kan ik idd nog wel eens laten doen. Zal het eens overleggen met mijn DA.

liespower94 schreef:
Als je ze niet geschoren hebt, lekker de dekens af laten.
Mijn mannetjes zijn beide ook even verkouden geweest.
Net als mensen, als het koud en guur weer wordt, net als de weken voor de kou, dan worden we wat sneller verkouden.
Goed voeren, lekker veel hooi zodat ze zichzelf warm kunnen eten, veel naar buiten en die dekens af, daar worden ze niet beter van.
Ik voer die van mij vitamine brok zodat ze alle vitamines hebben, je kunt eventueel checken in het bloed op tekorten (mijne had vorig jaar vitamine E te kort). Toen heb ik het voer aangepast en dit jaar is alles dik in orde.

En niet vergeten, het zijn geen mensen. Ze hoeven niet ingepakt te zijn met deze kou als ze lekker dik in t haar zitten.
Goed in de gaten houden hoe ze zich voelen en temperaturen als je het niet vertrouwt :)

Texellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 11:22

Ze krijgen met kouder weer een warmere deken. Ze hebben het dus lekker warm!

Ze krijgen veel hooi en water, muesli en wintermix van de paardendrogist. Het voer is suiker en zetmeel vrij. Zo goed als dan. Frodo krijgt koliek door teveel suikers en sinds hij dit eten krijgt heb ik al 2 jaar geen koliek meer! Dit alles is op advies van de dierenarts en na uitproberen wat hem helpt.

Dus de dekens zijn in orde. En als het echt koud is kunnen de staldeuren ook helemaal dicht of op een kier en is het heel lekker op stal!

Nynkster schreef:
Hoe doe je dat met de dekens? Doe je ook dikkkere dekens op als het kouder wordt? Met een vacht en dunne deken hebben ze het niet persé warmer namenlijk :)

Wat voer je ze verder? Er zijn volgens mij wel verschillende supplementen hiervoor

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:23

Je zegt zelf ik weer waar het door komt, dan kan je het toch ook oplossen.