acute atactisch, waarschijnlijk Lolitrem b vergiftiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

acute atactisch, waarschijnlijk Lolitrem b vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 13:52

Maandag ochtend vonden we mijn 12 jarige Quarter ruin zwaar atactisch op stal.
Hij kon niet meer zijn balans houden, zijn spieren trilden heel erg en hij zweette zich rot.
Dierenarts is er meteen bij gekomen en die heeft hem een pijnstiller en zwelling remmer gespoten.
Hij had geen koorts of koliek verschijnselen.

Dinsdag werd hij eigenlijk alleen maar slechter en we dachten aan inslapen.

Woensdag kwam ik er, na een zoektocht op het internet, achter dat het door het eten van graszaadhooi kon komen. Dit kreeg hij sinds vrijdag avond. Dus snel ander hooi gekocht.
En sinds dien knapt hij op. Sinds gisteren kan hij weer zijn benen bewegen en voorzichtig door stal lopen, zonder bijna om te vallen.

We zijn nu heel erg hoopvol dat hij helemaal gaat opknappen.
Laatst bijgewerkt door Nickolay op 18-01-19 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Hommage

Re: acute atactisch, waarschijnlijk Lolitrem b vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:54

Wat heftig! Heeft de da nog bloed afgenomen oid om te testen of het daadwerkelijk een vergiftiging is door het graszaadhooi? En hoe ziet zijn toekomst er nu uit? Houdt hij er wat aan over of is de prognose volledig herstel?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 13:59

Ilja_1997 schreef:
Wat heftig! Heeft de da nog bloed afgenomen oid om te testen of het daadwerkelijk een vergiftiging is door het graszaadhooi? En hoe ziet zijn toekomst er nu uit? Houdt hij er wat aan over of is de prognose volledig herstel?

Er is bloed afgenomen, maar daar is niets in te vinden.
Hij heeft waarschijnlijk vast gelegen in zijn stal en kan daardoor iets beschadigd hebben, maar van de vergiftiging zelf zal hij niets overhouden.
Kan wel 4 weken duren, voordat het helemaal uit zijn lijf is

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:29

Wat heftig! Het zou zeker kunnen komen door graszaadhooi dat endofyten bevat. Als het daar door komt noemen ze het ook wel eens raaigraskramp. Ik heb zelf ook wel eens graszaadhooi, maar dat is gecertificeerd en gegarandeerd vrij van endofyten.
Komt dit hooi van een fouragehandel o.i.d.? Want dan vind ik het wel slecht dat het niet vermeld is.

Wat een opluchting dat hij er niets aan over zal houden. Je schrikt je echt dood als je je paard er zo bij ziet staan. Beterschap!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 14:56

Delphi schreef:
Wat heftig! Het zou zeker kunnen komen door graszaadhooi dat endofyten bevat. Als het daar door komt noemen ze het ook wel eens raaigraskramp. Ik heb zelf ook wel eens graszaadhooi, maar dat is gecertificeerd en gegarandeerd vrij van endofyten.
Komt dit hooi van een fouragehandel o.i.d.? Want dan vind ik het wel slecht dat het niet vermeld is.

Wat een opluchting dat hij er niets aan over zal houden. Je schrikt je echt dood als je je paard er zo bij ziet staan. Beterschap!

Het hooi komt van het land achter ons huis, dus niet van een fouragehandel. Volgens mijn vriend kon er niets verkeerd inzitten. Maar het is wel frappant dat hij zo snel is opgeknapt nadat we ander hooi zijn gaan voeren

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:53

Heftig zeg, wat akelig. hopen dat het andere hooi inderdaad de oplossing is. Wat zei de da toen je vertelde dat je nu ander hooi gaf en het beter werd? Sterkte!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:00

Hebben jullie het graszaadgras bespoten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:00

De pony van de buren had dezelfde verschijnselen en dat bleek door de esdoorn te komen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:04

Eerst en vooral, fijn dat je Quarter aan de beterhand is.
Verder zou ik willen vragen, heb je soms iets vreemds gemerkt aan de ogen, alsof de oogbal snel heen en weer draaide ? In combinatie met neusloop ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:05

Nickolay schreef:
Delphi schreef:

Het hooi komt van het land achter ons huis, dus niet van een fouragehandel. Volgens mijn vriend kon er niets verkeerd inzitten. Maar het is wel frappant dat hij zo snel is opgeknapt nadat we ander hooi zijn gaan voeren

Maar als dat graszaad behandeld is geweest met endofyten (tegen vraat, om gras sterker te maken) zie je dat niet aan de buitenkant van het gras/hooi. Die endofyten produceren vervolgens o.a. lolitrem. Kun je geen monster van je hooi laten testen?
Ik vind het idd erg frappant dat hij zo snel opknapt met ander hooi. Eigenlijk weet je het dan al bijna zeker.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:05

Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Goed dat je verder bent gaan speuren naar een mogelijke oorzaak. Fijn dat het al wat beter gaat nu.
Afgelopen jaar ging dit filmpje rond op Facebook: https://www.facebook.com/dbpvet/videos/254005101464443/
Met deze tekst erbij:
GRASZAADHOOI kan LOLITREM bevatten. Het lolitrem veroorzaakt bij paarden neurologische verschijnselen zoals incoördinatie, een stijve, atactische tot hypermetrische gang. Excitatie kan aanleiding geven tot ergere symptomen tot en met omvallen en krampen, maar bij rust herstellen de krampen weer en kunnen de dieren weer overeind komen. Dit wordt raaigraskramp genoemd (RYE GRASS STAGGERS).
LOLITREM is een mycotoxine, een giftige stof geproduceerd door schimmels, dat schadelijk kan zijn voor oa. paarden. De verantwoordelijke schimmels, ook wel endofyten genoemd, worden gebruikt in de graszaadproductie om het gras sterker te maken.
Lolitrem kan ook van nature voorkomen in weilanden die in de late zomer of in het najaar besmet raken met de schimmel Neotyphodium (Acremonium) lolii, maar dat gebeurt slechts sporadisch in Europa.
Aan de buitenkant van het hooi is niet te zien of dit is behandeld met endofyten en/of lolitrem bevat. Wanneer u als paardenhouder toch graszaadhooi gebruikt, zorg er dan voor dat de verkoper garandeert dat er geen endofyten zijn gebruikt bij de teelt en dat het hooi ook niet afkomstig is van raaigras.
WEGNEMEN VAN HET AANGETASTE HOOI leidt meestal tot een snelle verbetering van de symptomen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:05

@Monique1963 Ze zei woensdag dat het een mogelijkheid was en toen hij donderdag zo erg opgeknapt was, was het eigenlijk wel duidelijk dat het dit was geweest.

@Rizette Het is niet ons eigen land, dus ik weet niet zeker of het bespoten is geweest. Kan ook komen door de erge droogte en langdurige warmte van afgelopen zomer.

@Brainless Er staan geen bomen in de buurt van zijn weiland. Dus dat kan niet. Maar geeft inderdaad wel dezelfde symptomen.

@BigBen Nee zijn ogen waren normaal en hij had ook geen neusloop.

@Ansie Zo zag hij er inderdaad uit maandag en dinsdag. Alleen dan nog meer zwalken en spiertrillingen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:10

Nickolay schreef:

Een soort tic aan de oogbal en neusloop zijn de eerste, en meest voorkomende symptomen van een lolitrem vergiftiging. Toch vreemd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:13

Is jouw paard ooit getest op pssm? Panel 5?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:18

BigBen schreef:
Nickolay schreef:

Een soort tic aan de oogbal en neusloop zijn de eerste, en meest voorkomende symptomen van een lolitrem vergiftiging. Toch vreemd.

Hij heeft het hooi sinds vrijdag avond gehad en zondag zijn we de hele dag niet thuis geweest.
Toen we om 21 uur thuis kwamen viel het me wel op dat hij bezweet was rond zijn oren. Maar hij heeft een dikke wintervacht en had de hele dag op stal gestaan.

Eerst dacht ik dat het misschien PSSM was. Daar ga ik hem op laten testen. Ik heb hem nl pas een paar maanden en er zat geen 5 panel test bij

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:18

janouk schreef:
Is jouw paard ooit getest op pssm? Panel 5?

voor zover ik weet is hij nooit getest. Dus dat ga ik zsm doen. Maar vanuit zijn bloedonderzoek kwam nu gelukkig geen spierafbraak

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:21

Waren de benen opgelopen ?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:26

BigBen schreef:
Waren de benen opgelopen ?

Nee hij had gewoon nette dunne benen. Of het moet zo licht geweest zijn dat het niet opviel met zijn dikke vacht

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:28

Dan was het waarschijnlijk toch geen lolitrem vergiftiging.
Maar het blijft vreemd.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:31

BigBen schreef:
Dan was het waarschijnlijk toch geen lolitrem vergiftiging.
Maar het blijft vreemd.

Dan is het wel heel apart dat hij zo snel is opgeknapt na het veranderen van het hooi.
Hij is ook 3x gespoten met zwellingremmers. Maar dat kon volgens de dierenarts niet zo snel al zo'n grote verbetering geven.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:33

Dat is ook zo.
Dat is net wat ik er zo vreemd aan vind.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:49

Fijn dat je paard zo goed reageert op het veranderen van het hooi!! Als het herstel zich zo doorzet, zal je paard vast en zeker helemaal opknappen :j

Veel van de verschijnselen die je beschreef en die je terugziet in je filmpje zijn idd van toepassing op een vergiftiging met lolitrem.

Lolitrem B is een gifstof dat geproduceerd wordt door de schimmel Neotyphodium Lolii. Deze schimmel leeft in symbiose met raaigras en beschermt de plant tegen insectenvraat. Bij stressomstandigheden, zoals droogte, gaat deze schimmel echter het giftige Lolitrem B produceren. Hierdoor kan ruwvoer van raaigras verhoogde gehalten Lolitrem B bevatten.

Een Lolitremvergiftiging bij je paard of pony is te herkennen aan een of meer van de volgende symptomen:

verminderde eetlust
schrikachtigheid
wijdbeens staan
trillen (spiertremoren)
stijve gang
onstabiel staan, vaak steun zoeken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:53

Jeetje Gaby, zie dit topic opeens... :\
Het gaat nu beter met hem begrijp ik?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:27

Je kunt het hooi laten onderzoeken op lolitrem.
Diverse labo's bieden zo'n analyse aan, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat het kost.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 11:45

BigBen schreef:
Je kunt het hooi laten onderzoeken op lolitrem.
Diverse labo's bieden zo'n analyse aan, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat het kost.

Zowel mijn dierenarts als ik hebben woensdag en donderdag diverse bedrijven gebelt en nergens doen ze een analyse specifiek op lolitrem. Maar mocht je iets weten dan hoor ik het graag