Paard kreupel, niets te vinden door DA

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:26

Thanks, weer wat geleerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:42


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:43

rien10 schreef:
Beperkt qua diepte van het gewricht bedoel je?


Idd daarom moest ons paard een MRI scan :j

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:56

Mijn paard is ook kreupel geweest vorig jaar. Stokkreupel rechtsvoor. Scans en foto's, niks te zien. Volgens uitverdoven zat het ook in de voet en advies voor mri.
Ik heb als advies gekregen óf MRI maken en anders paar maanden rust.
Ik heb gekozen voor rust, 6 maanden lang en daarna langzaam op gaan bouwen, stappen/grondwerken aan de hand. In die 6 maanden is hij trouwens wel behandeld door osteopaat en masseur, dat is misschien ook nog een idee voor je paard.
Inmiddels zijn we weer lekker aan het rijden gelukkig.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:01

Als geld voor de dekking geen probleem is, zou ik het eerder gaan uitgeven aan een mri. Weet je tenminste wat er aan de hand is.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:10

Ik vind het helemaal niet zo'n raar idee om haar gewoon even een poosje in de wei te zetten en bijv na de zomer weer eens te kijken.
Mijn paard had een soortgelijke kreupelheid, ook niks te vinden. Het verschil was alleen wel dat zij met een paar dagen rust steeds weer verbeterde. Pakte ik haar weer op ging ze weer kreupelen. Ook ik heb besloten haar gewoon een langere tijd op de wei te laten lopen ipv een MRI te doen.
Paard is nu weer helemaal goed.

Fokken zou ik niet zo snel durven omdat je niet zeker weet of er een erfelijke component ten grondslag ligt aan de kreupelheid.

Veel sterkte met je paard TS :)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:32

Mijn merrie is ook lang kreupel geweest vanuit de kogel.
Eerst minimaal, bleek een chip te zijn. Die is dan operatief verwijderd, maar na 8weken stond ze stokkreupel. Infiltratie gekregen en 6-7 weken later stond ze nog altijd kreupel.
Foto en echo gaven niks, uitverdoven wees op probleem in de kogel. DA ( Equitom ) kon verder niks vinden en gaf twee opties : MRI of de wei op. Gezien ik tot dan al meer dan 2500€ kwijt was, heb ik voor tweede gekozen. Hij gaf ook aan dat dekken een goed idee was, omdat de moederhormonen voor een voorspoedig genezingsproces kunnen zorgen.
Ik heb ze de dag zelf terug op de wei gezet, een pony erbij gezet en een mooie hengst gekozen.
In maart 2016 ging ze de wei op, eind augustus heb ik ze voor het eerst weer eens aan de longe genomen. Toen liep ze weer zuiver. Uiteindelijk pas in november 2017 de draad weer opgepakt nadat haar veulen gespeend is en ze heeft niet meer gemankt tot nu toe.
Soms is de genezingskracht van de natuur beter dan medicatie, als ze maar tijd genoeg heeft.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:09

IK heb jouw filmpjes bekeken en de kreupelheid is wel heel snel erger geworden. Zo'n snelle verergering wijst vaak op een hoefzweer of schiefel. Als dat zo is, zou het met tijd en rust gewoon genezen. Hoefzweer mogelijk laten uitsnijden. Ik zag dat haar bekkengebruik niet echt is veranderd.

Veel sterkte!

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:32

Hevonen schreef:
IK heb jouw filmpjes bekeken en de kreupelheid is wel heel snel erger geworden. Zo'n snelle verergering wijst vaak op een hoefzweer of schiefel. Als dat zo is, zou het met tijd en rust gewoon genezen. Hoefzweer mogelijk laten uitsnijden. Ik zag dat haar bekkengebruik niet echt is veranderd.

Veel sterkte!


Dat zou ik niet zo stellig durven beweren. Ik denk dat de TS er goed aan doet om het paard opnieuw door de DA te laten beoordelen en de DA om advies te vragen. Ik ben normaal gesproken ook erg voor een genezing op de wei. Ik heb daarvan echt ook "hopeloze gevallen" van goed zien komen. Maar pas NA een diagnose.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:40

Ben het helemaal met je eens Babootje. Ik zeg echt niet dat ik de oorzaak heb gevonden, ik zeg alleen dat het zou kunnen. Uiteraard moet er weer door een DA naar worden gekeken. Het is alleen een opvallend sterke verergering. De kunst is om alle aspecten, m.a.w. alles waar het paard last van kan hebben (op harde/zachte, rechtuit/niet rechtuit, draaien op de plaats, ander eetgedrag, ander gedrag hoe dan ook, echt alles alles alles wat je maar kunt bedenken goed in beeld te krijgen. Dat helpt heel veel bij het stellen van een correcte diagnose.

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:43

Exact zelfde situatie hier. Inmiddels second opinion gedaan bij de raaphorst. Franklin heeft werkelijk alles uit zn hoge hoed getoverd om maar een diagnose te vinden (fotos herhaald, echo kogel, echo ondervoet, echo via straal) maar veel verder dan een licht overvulde slijmbeurs komen we niet.uitverdoven geeft 60%-70% verbetering, maar niet 100%. Mijn paard is rechtuit niet slecht, buigproef ook niet, maar harde volte niet goed.
Ik merkte zelf met rijden soms een taktfout linksom in de wending,ook niet alle wendingen, ze is overigens onregelmatig RV.

Ik kreeg de keuze om de bursa te behandelen en dan af te wachten in de hoop dat dat het is, of een mri om alles uit te sluiten. Een blessure aan de diepe buiger is niet uitgesloten, ookal zien de echo beelden er niet afwijkend uit. Een diagnose via de mri zou het behandelplan drastisch kunnen veranderen, in die zin...bij een blessure aan de diepe buiger willen we toch snel shockwave en stamcellen gaan toepassen.

Omdat ik nu al gek word van de onzekerheid en alle kosten en tijd over heb voor mijn fantastische merrie dus gekozen voor mri.

We wachten nu op goedkeuring verzekering. Franklin raadde me Wolvega aan, mri wel liggend (betere opnames en gek genoeg voordeliger). Wolvega zou goed communiceren en veel ervaring hebben.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:07

Ben benieuwd Chrissie! De overvulling vd slijmbeurs geeft wel aan dat t daar moet zitten. Net als bij t paard van TS eigenlijk. Dan kan ik om eerlijk te zijn ook niks anders bedenken. Raaphorst is ook een goede kliniek.

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:28

@babootje het kan nog zo zijn dat het hoefgewricht (ook iets overvuld) nog voor het restje zorgt, of haar fors aangetaste dunne hoefwand aan de binnenzijde. Thanks meneer hoefsmid.

Maargoed, ik ben een doemdenker dus ga indd ook uit van de DB.

Ik had overigens nooit ergens zwelling, wel warme hoef regelmatig zodra ze teveel "gedaan" had (lees: na kreupelheidsonderzoek/stuiteren op t harde).

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:32

Je ziet een zwelling in de hoef ook bijna niet. Hoewel een goede DA dat vaak nog wel ziet. Nou ja duimen draaien maar dan. Ook voor TS dr paard.

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:39

@babootje, dat weet ik. Ik benoem dat omdat dat wel een significant verschil is met het verhaal van de ts :)

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:57

De symptomen doen mij toch echt denken aan mijn paard. Zij had een blessure in het hoefgewricht.. Maar goed ik heb geen mri ogen dus wellicht is het wel heel iets anders. Ik hoop dat jullie er snel achter mogen komen wat er aan de hand is!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:33

Maar een overvulde slijmbeurs kan dus ook een gevolg zijn van andere, veel ernstiger blessures. Schade aan de aanhechting van de diepe buigpees (die dus in de hoef zelf zit) is alleen via MRI te zien, omdat het dus in de hoef zit. Te diep om met echo te komen.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:17

Chrisssy schreef:
@babootje, dat weet ik. Ik benoem dat omdat dat wel een significant verschil is met het verhaal van de ts :)


TS spreekt ook over vocht (bij de kroonrand) Vocht is zwelling, een reactie vaak op een ontsteking.

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:51

Afbeelding
Bij het afhalen van het verband dat de kliniek had aangebracht (na verwijderen ijzer in de kliniek) komt dit eronder vandaan.

Smid was al "ontslagen", maar dit slaat alles. Verklaart wel de restkreupelheid na uitverdoven. Sjongejonge....

Foto is beetje tegen het licht in maar komt erop neer dat de witte lijn vol kneuzingen zit, de wand aan de binnenzijde bijna weg is.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:18

Dat is niet vernageld maar vernaggeld... 8)7

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 09:28

Nog even een update voor de geïnteresseerden.

Vorige week donderdag weer naar de kliniek geweest voor een soort van second opinion. Had om een andere DA gevraagd. Harde volte - zachte volte - weer harde volte en het kwam maar niet. Paard was 100 procent rad. Buigproeven gedaan met beide voorbenen en nog steeds rad. Hij zou haar klinisch goedkeuren op dat moment. Toch maar een filmpje laten zien hoe ze wel liep, anders kom je nog ongeloofwaardig over ook.

Paard is vorige week woensdag aan het einde van de dag opnieuw beslagen. Dus de DA denkt dat het waarschijnlijk aan het ijzer heeft gelegen (nageldrukking) want ze was 8 weken terug op donderdag beslagen en op maandag liep ze opeens kreupel.

Tot op heden loopt ze nog steeds helemaal goed, en zijn we weer lichtjes aan het rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:52

Dat klinkt goed!

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kreupel, niets te vinden door DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:28

Jeetje meid wat fijn. Een goede DA moet daar ook oog voor hebben (het beslag). Goed dat je een 2nd opinion hebt laten doen dan.