Allergische reactie na gebitsbehandeling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Allergische reactie na gebitsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:52

Afgelopen week is het gebit van mijn, bijna, 4 jarige voor de tweede keer behandeld door de paardentandarts. Deze tandarts is tevens dierenarts en werkt elektrisch met sedatie.
De vorige keer duurde de relatief lang voor ze helemaal bij was dus nu gevraagd iets minder te spuiten. Helaas werd ze halverwege de behandeling watvtoe wakker en heeft de dierenarts nog wat sedatie bijgespoten.
De behandeling was niet erg heftig.stukje dop verwijderd en wat gevijld, niets getrokken ofzo.

Na afloop van de behandeling moest is natuurlijk even wachten tot de verdoving zou zijn uitgewerkt. Alleen leek dit wel erg lang te duren. Paard leek na twee uur nog niet te kunnen slikken, stond met hoofd laag een begon te kwijlen. Contact opgenomen met de praktijk en daar gaven ze aan even af te wachten tot na het spreekuur zodat de dierenarts mij te woord kon staan.
Telefonisch contact gehad en dierenarts gaf aan het even een uur of twee aan te kijken omdat ze misschien toch wat heftig reageerde op de extra dosis. Paard stond stabiel en was redelijk alert op het niet goed kunnen slikken na dus dat durfde ik wel aan.
Toen ik terugkwam zag ik ineens dat haar hele neus was opgezwollen. Haar lippen waren zo dik dat ze ze amper kon bewegen. Ze had ook honger maar kon zo natuurlijk niet eten. Ze probeerde een plukje hooi naar binnen te zuigen.. -O-

Dierenarts natuurlijk laten komen en die heeft haar een injectie met pijnstiller en ontstekingsremmer gegeven. Daarna ging het gelukkig best snel beter. Omdat ik nu ook wist dat ze wel goed kon slikken heb ik haar dunne slobber gegeven wat ze redelijk naar binnen kreeg.

De dierenarts vermoed een allergische reactie, contactallergie, op de mondklem oid.
Heeft iemand hier weleens iets soortgelijks meegemaakt en wat was de oorzaak?

Wil dit in de toekomst natuurlijk graag voorkomen maar nooit meer een gebitsbehandeling is geen optie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:20

Mijn merrie komt vaak ook langzaam uit de sedatie, dat herken ik wel. Jaren terug ook ooit eens met sedatie pasta gedaan door de tandarts (da had spoedgeval en kon niet komen om even te verdoven, en de andere die normaal standaard mee kwam kon niet) en dat duurde echt bizar lang. Waar hij bij andere paarden allang kon beginnen stond zij nog ze fris als een hoentje rond te kijken.
Maar met de ochtend om 10.00 uur de pasta gekregen en rond 14.30 was ze in staat om naar de paddock te lopen.

Allergische reactie heeft ze hierop nooit gehad. Wel elders op, ze vermoeden ergens door geprikt.
Maar ook toen zaten haar ogen helemaal dicht, mond helemaal opgezwollen, bulten over haar lijf, kling ook helemaal opgezwollen.
Dit is na een spuit van de da afgenomen en ging het snel weer goed. Was even spannend wat had toen een veulen van 3 mnd aan de voet en uier was leeg.
De da zei dat ze vaker zien, maar dat de oorzaak soms echt lastig te achterhalen is.

Je paardje nu weer opgeknapt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 08:54

Na de injectie van de dierenarts knapte weer snel op. Toen ik de volgende ochtend op stal kwam was de zwelling al bijna weg.
Het erge kwijlen was een half uur na de injectie al veel minder.

Heb haar voor de zekerheid nog wel de volgens dag wat Metacam gegeven. De dierenarts had aangegeven dat te geven zolang ze nog klachten had.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Allergische reactie na gebitsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:54

Ik denk eerder dat er iets anders is gebeurt. Ik stuur je even een pb.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:07

zou je dat ook met de rest willen delen nicky, ben zelf wel erg benieuwd. Zou zelf bang zijn voor metaal allergie en de verdoving apart zien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:14

Hier ook nieuwsgierig naar het idee van Nicky

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:18

Allergische reactie met zwelling van neus en mond, hele hoofd eigenlijk heeft mijn paard op insectensteken gehad.
Klinkt wel een beetje zoals deze reactie, maar met heel andere oorzaak.

Wat ik ergens ook nog zit te denken, heeft de mondklem er lang op gezeten en erg wijd?
Kan er op die manier niet iets beschadigd zijn ofzo?
Ik heb daar wel eens iets over gelezen meen ik, maar ik weet niet precies meer wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 01:34

Nicky denkt aan gebroken tongbeentjes.
Nu heb ik daar zelf nog niet aan gedacht maar dit zou kunnen gebeuren als de klem veel te ver open zou gaan. Dan wordt alles uit zijn verband getrokken, zeker bij een verdoofd paard.
Echter lijkt mij dat bij mijn paard niet aannemelijk mede omdat ze na de ontstekingsremmers zo snel op geknapt is. Zondag was er echt niets meer waar te nemen en at ze ook weer hele wortels zonder problemen.

Foto van tijdens de behandeling. De uitstekende kiezen zijn doppen die bijna gewisseld worden maar nu nog te vast zaten.

Afbeelding

Een metaal-allergie is wel een mogelijkheid, heb ik ook aan gedacht. Bit heeft ze nog nooit in gehad omdat ze nog niet beleerd is dus daarmee is het nog niet opgevallen.
Dierenarts had het ook over een contactallergie op de klem omdat alleen de delen die in contact zijn geweest met de klem gezwollen waren.
Bij een reactie op de verdoving had ik op meer plekken op haar lichaam een reactie verwacht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:13

De mijne was allergisch voor verdoving en die zat helemaal onder de bulten/schijven inderdaad.

Boeiend wel, ben benieuwd of het inderdaad metaal is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:19

Dan lijkt metaalallergie het meest waarschijnlijk inderdaad.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:15

Ik denk eigenlijk aan zwelling omdat ze zo lang met het hoofd naar beneden heeft gestaan. Zeker als je aangeeft dat ze na 2u nog niet slikte en dus de lippen niet bewoog.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 10:17

Mloui schreef:
Ik denk eigenlijk aan zwelling omdat ze zo lang met het hoofd naar beneden heeft gestaan. Zeker als je aangeeft dat ze na 2u nog niet slikte en dus de lippen niet bewoog.

Ik ging er in de eerste instantie vanuit dat het niet kunnen slikken kwam door de verdoving. Verder was ze wel aardig bij, hield de omgeving in de gaten en was nieuwsgierig aan het snuffelen met stalgenoten. Inmiddels denk ik dat ze wel al uit de verdoving was maar haar mond van binnen ook al aan het opzwellen en geirriteerd en dat ze daardoor zo kwijlde. Dat voelt natuurlijk ook niet fijn dus ging ze met haar hoofd naar beneden staan?

Maar dat de zwelling door het Nasr beneden staat komt zou wel het makkelijkste scenario zijn :j

Dierenarts gaf al aan dit niet eerder te hebben meegemaakt na een gebitsbehandeling. Heb ook nog contact gehad met een andere gebitsbehandelaar en die herkende het ook niet.
Dat er hier nu weinig reacties zijn geeft mij ook het idee dat het weinig voorkomt.

Vind het nu jammer dat ik geen foto's heb gemaakt maar ik was teveel met haar bezig om daar aan te denken.

Als het een metaal-allergie is kan ik nog een interessante zoektocht naar een fijn bit krijgen. Had gelukkig al het idee om bitloos te beginnen en daarmee door te gaan tot ze uitgewisseld zou zijn.
Ze loopt wat achter met wisselen dus voorlopig hoeft er geen bit in.