Welk voer voor schurende PRE die snel te dik is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Welk voer voor schurende PRE die snel te dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:36

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn PRE merrie schuurt sinds vorige zomer. Ervoor deed ze dit ook maar in veel mindere mate. Ze wordt ook dik van lucht. Iets doet mij vermoeden dat mijn voerbeleid niet goed is en omdat ik vind dat ik zelf te weinig kennis heb om nog wat door te modderen vraag ik graag hier om wat advies.

Ze is 13 jaar en staat 24/7 op de weide. Er wordt recreatief mee gereden, dit zijn in de weekend wel grote dagtochten van +- 30km. Op deze ritten merk ik wel dat ze energie te kort komt. Momenteel staat ze even stil wegens zwangerschap van mijn kant. Vanaf de ondergrond goed is longeer ik haar wel in de plaats van rijden om haar gewicht op peil te houden. Mijn DA zegt dat ik moet uitkijken voor HB. Ze is er tot nu toe gespaard van gebleven maar wel iets om op te letten.

Is het nodig dat ik haar altijd iets bijvoer? Of kan ik dat ook enkel doen wanneer ze gewerkt heeft? Krijgt ze dan wel alle vitamines en mineralen binnen die ze nodig heeft? Als ik haar iets moet bijvoeren wat geef ik dan best?

Hiervoor heb ik verschillende musli's geprobeerd maar aangezien daar granen inzaten heb ik ook granenvrij geprobeerd, maar nog steeds niet het ideale voer gevonden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:46

Wellicht kan je kiezen voor een vitmine brok, daar geef je veel minder van dan een gewone brok of muslie en krijgen ze wel hu adh binnen :) Verder zou ik er niks bijvoeren.
Marstall force is bv zo'n vitamine brok.

xRiiannex

Re: Welk voer voor schurende PRE die snel te dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:53

Hoe groot is het weiland? En staat hier veel gras op?
Kort gras bevat de meeste suikers. Voer je hiernaast ook nog hooi bij?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:15

Als ze zo gevoelig is voor schuren en HB zou ik haar niet 24/7 op gras zetten. Zeker in de lente niet. Ik zou dan een deel van het gras voor hooi vervangen en er een simpel vitaminebrokje bij geven. Als je dachtochten gaat rijden kan je er iets met haver bijvoeren voor meer energie maar alleen in de periode van de dagtochten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:20

Van het gras af, op goed hooi in slowfeeders, en een vitamine brokje :) maar een paard wat schuurt en overgewicht heeft zeker nooit op gras zetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:22

Mijn PREs schuren op normale brok en muesli, voorjaarsgras, voordroog en grotere hoeveelheden lucerne.

Op droog hooi en vitaminebrok doen ze het super.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:38

Hartelijk dan voor jullie reacties, ik ben hier heel erg blij mee want ben ten einde raad.

Het weiland is groot, ongeveer 2 hectare en ze wordt regelmatig verplaats naar een nieuw stuk weide maar ze zijn bijna allemaal even groot. Het gras laat ik altijd uitgroeien zodat het niet zo belastend is. Het vreemde is dat ze tot vorig jaar minder schuurde, minimaal om het zo te zeggen maar ze heeft wel altijd een klein beetje geschuurd, pas deze zomer werd het erg. Ik moet er wel bij vertellen dat ik er in de weer ben geweest met krachtvoeders, omdat ik merkte dat ze energie te kort kwam, ze is eigenlijk goed op gewicht geweest tot nu, omdat ze aanzienlijk meer stil staat nu aangezien ik zwanger ben.

Hooi geef ik haar maar eet ze niet als ze op de weide staat, ze kijkt er zelfs niet naar. Zou het overmatig schuren van deze zomer kunnen liggen aan het krachtvoer? Misschien ik eerder moet kijken inderdaad naar een vitaminebrokje? Wat zou ik haar dan kunnen geven?

Helemaal in het begin dat ik haar had en ze nog niet thuis stond had ik haar op een stal staan waar ze op een zandpaddock stond met onbeperkt ruwvoer (mooi droog kruidenhooi)en daar schuurde ze ook weliswaar ook minder dan afgelopen zomer. Ik gaf haar toen ook krachtvoer met granen dus zou het daar in kunnen zitten?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:40

Mijn haflinger kruising krijgt Cavalor Fiberforce. Is laag in zetmeel en suikers. Daar doet hij het nu erg goed op. Is ook voor paarden die niet in training staan. Ik vind het voer van mooie kwaliteit!

Ik heb de mijne ook een tijdje pavo vital gevoerd, dat is ook een vitaminebrokje. Maar je zou ook de Vitalbix kunnen voeren, die vind mijn pony ook erg lekker.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:54

Ik zou OerBalans gaan geven. Dit bevat alle vitaminen en mineralen die je paard nodig heeft, maar ook allerlei kruiden die de stofwisseling een boost geven. Heel veel paarden met zomereczeem krijgen dit en doen het er erg goed op. :j Veel minder jeuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:57

Van het krachtvoer afhalen en alleen een vitaminebrokje geven. Zoek even uit wat het beste bij je paard past.
Daarnaast zou je voor de lange ritten vooraf wat zwarte haver kunnen geven. Hier halen ze energie uit, maar dit geeft veel langzamer energie af dan gele haver.
Dit zou ik een tijdje proberen. Mocht ze te kort komen, kun je altijd nog bij gaan voeren, maar in de basis zou ze het hierop (met genoeg ruwvoer natuurlijk) goed moeten doen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:03

Ik zou het tekort aan energie niet proberen op te lossen met (kracht)voer. Dat is denk ik namelijk puur een kwestie van conditie opbouwen. Ik zou proberen aan de conditie te werken (lange stukken goed doorstappen is ook heel goed). Ik heb het idee dat ze nu steeds niet zo veel hoeft te doen en dan ineens 1 keer in de zoveel tijd 30 kilometer moet doen. Dat is voor ons mensen ook niet prettig. Staat verder los van je verdere voerbeleid natuurlijk, maar het is wel belangrijk om even te noemen denk ik.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 12:09

NadjaNadja het komt misschien wat onduidelijk over maar er wordt wel regelmatig doordeweeks een aantal keer gelongeerd en de 30km is wel elk weekend, qua conditie is ze nu natuurlijk even wat minder omdat alles even stil ligt maar normaal gesproken is die niet zo slecht. Maar ze mist zeg maar de duur conditie. Maar goed dat je het even noemt, het kon natuurlijk prima daar aan liggen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:15

Ik zou ook echt de Fiberforce van Cavalor aanraden, in de winter eventueel met vitaminebrok combineren. In de zomer met goed gras zou de fiberforce voldoende moeten zijn. Mijn paarden krijgen beide fiberforce met wat extra lucerne en hooi. De ene is op pensioen (is een tinker dus ook een sober ras) dus heeft hier ruim voldoende aan, de ander rijd ik gewoon mee en doet het ook prima (wordt ook heel snel te dik). Ik vul het ook aan met 1 of 2 keer per week geweekte Vitamunch Meadow. Dat is ook echt iets top wat volgens mij niet zo veel mensen gebruiken als aanvulling. Echt een aanrader!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:20

Mijn fjord is enorm opgeknapt sinds ik eindelijk op een stal sta waar hooi gevoerd word.
En dan ook nog mix tussen oud hooi en iets van afgelopen jaar. Daarnaast geef ik vit brok(marstall) wat ik meng met een handje grasbrok/geweekte pulp. Hij staat in de nacht (helaas) op stal en dan heb ik nog een extra plak stro erin.

Mijne is wel iets ouder, 20 jaar, dus met de grasbrok//pulp speel ik een beetje.

Verder doe ik niet meer aan dure muesli's en andere zooi.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:25

Heb je de mogelijkheid om je paard van het gras af te halen? Ik denk dat je daarmee al heel veel winst kan behalen. Desnoods voor een paar uurtjes op een dag op de wei. Het gras vervangen voor arm hooi (gedorst/graszaadhooi) en aanvullen met een vitaminebrokje (vitalbix, metazoa, pavo vital). Gras is voor dit type paard vaak gewoon niet handig..