Kale plekken & jeuk op rug.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannexbandit

Kale plekken & jeuk op rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:48

Hoi allemaal,

Sinds vorige week heeft mijn pony aan beide kanten op de rug erge jeuk, sinds deze week ineens erger. Ze bijt jeukt er ook aan en er ontstaan kale plekken. Het schijnt dat ze dit al heel lang terug kerend heeft ( bij de vorige eigenaar ) en het de afgelopen 2 jaar weggebleven is, en nu dus weer terug. Er waren toen verschillende dierenartsen geweest en die zeiden allemaal andere dingen. Rainmok, mijten. Ik heb geen idee.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is vandaag

Ze staat 24/7 buiten met een 0gr regendeken op. Krijgt hooi, luzerne met een klein beetje brok en soms slobber.

Moet ik de deken juist op laten of juist af doen? ( kan ik de deken nu nog afdoen ivm aanmaak wintervacht? ) Hoe kan ik het beste behandelen? Ik gebruik nu anti jeuk spul en Betadine.

Alvast bedankt.

Afbeelding

Dit was 2 dagen geleden

Anoniem

Re: Kale plekken & jeuk op rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:55

Ik zou de deken er alleen opdoen als het regent en als je echt een goed ademend merk erop hebt liggen (Bucas, Rambo enz), want het laatste wat je met dit soort huidaandoeningen wilt is broei veroorzaken.
Als het mijten zijn dan kan de dierenarts er een afschraapseltje van nemen en dat onderzoeken. Bij een mijtenbesmetting moet je je paard een aantal keer van top tot teen wassen met bye-mite met 7-10 dagen ertussenin, en ook de dekens, borstels enz moeten meegewassen worden om herbesmetting te voorkomen.

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:09

xyzutu2 schreef:
Ik zou de deken er alleen opdoen als het regent en als je echt een goed ademend merk erop hebt liggen (Bucas, Rambo enz), want het laatste wat je met dit soort huidaandoeningen wilt is broei veroorzaken.
Als het mijten zijn dan kan de dierenarts er een afschraapseltje van nemen en dat onderzoeken. Bij een mijtenbesmetting moet je je paard een aantal keer van top tot teen wassen met bye-mite met 7-10 dagen ertussenin, en ook de dekens, borstels enz moeten meegewassen worden om herbesmetting te voorkomen.

Dankjewel, denk je dat ik de deken er gewoon af kan halen en dat ze dan genoeg vacht nog heeft? Ik heb ergens namelijk gelezen dat tot december de vacht groeit. Kan ik heel goed mis hebben, maar niet dat ze straks ook nog is een verkoudheid oid erbij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:12

Hoe oud is de pony, en heeft ze een schuilstal/stal? Zolang het droog is is ze sowieso beter af zonder deken als ze last heeft van rainrot en co, en als ze kan schuilen dan zou ze de bescherming tegen weer en wind misschien wel helemaal zelf kunnen regelen zonder dat er een dek nodig is.

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:14

xyzutu2 schreef:
Hoe oud is de pony, en heeft ze een schuilstal/stal? Zolang het droog is is ze sowieso beter af zonder deken als ze last heeft van rainrot en co, en als ze kan schuilen dan zou ze de bescherming tegen weer en wind misschien wel helemaal zelf kunnen regelen zonder dat er een dek nodig is.

Pony is 13, tinker. Ze heeft schuilmogelijkheid maar maakt hier bijna geen gebruik van. Ook even aan jou de vraag; heeft ze dan nu wel genoeg vacht om haar ''ineens'' zonder deken te zetten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:14

Deken erbij gekregen?? En verder, dierenarts laten komen want dit ziet er bijna uit als smetplekken door het schuren van de deken of door het schuren van de pony die het te warm heeft en daardoor krijgen ze soms zelfs een soort schaafwonden door de hitte die zich ontwikkelt wanneer zo'n deken langs de huis schuurt.

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:16

bigone schreef:
Deken erbij gekregen?? En verder, dierenarts laten komen want dit ziet er bijna uit als smetplekken door het schuren van de deken of door het schuren van de pony die het te warm heeft en daardoor krijgen ze soms zelfs een soort schaafwonden door de hitte die zich ontwikkelt wanneer zo'n deken langs de huis schuurt.

Deze deken heb ik idd meegekregen van de oude eigenaar. Deken iniedergeval er af halen als ik het zo lees? Ben alleen bang dat ze daar de vacht dan niet voor heeft, of ben ik dan te bezorgd?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:24

Hoe dik is de vacht? Naast mijten zou rainrot me niets verbazen, Tinkers hebben vaak wat een dikkere vacht en het is de laatste tijd helemaal niet zo koud geweest, dan wordt het snel vochtig onder een 0grams deken als het paard eigenlijk te veel vacht heeft.

Het zijn wel grote plekken dus ik zo sowieso even overleggen met een DA, maar tot die tijd al behandelen als rainrot. Dat is de plekken wassen (met betadine is bekend recept) en daarna de vacht droog houden. Dekens die niet goed ademen vermijden, deze deken zou ik sowieso laten wassen om schoon te krijgen.

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:27

RianneH schreef:
Hoe dik is de vacht? Naast mijten zou rainrot me niets verbazen, Tinkers hebben vaak wat een dikkere vacht en het is de laatste tijd helemaal niet zo koud geweest, dan wordt het snel vochtig onder een 0grams deken als het paard eigenlijk te veel vacht heeft.

Het zijn wel grote plekken dus ik zo sowieso even overleggen met een DA, maar tot die tijd al behandelen als rainrot. Dat is de plekken wassen (met betadine is bekend recept) en daarna de vacht droog houden. Dekens die niet goed ademen vermijden, deze deken zou ik sowieso laten wassen om schoon te krijgen.

Er zit wel iets verschil in haar vacht onder de deken en haar nek. Iniedergeval bedankt, deze deken is wel wat oud denk ik, dus voor volgende winter ga ik die vervangen of gewoon zonder deken.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:28

Bij mij hielp wassen met betadineshampoo. Had vergelijkbare plekken over kont en flanken en later ook het halsgebied.
DA was erbij geweest en paard kreeg een shot dectomax maar hielp helemaal niks.
Ik zou eerst paar keer wassen met betadine. Helpt dat niet dan met imaverol. Deken af kan nu eigenlijk niet meer juist door gebrek aan wintervacht.
Wellicht volgend jaar proberen zonder deken. Heeft wel geholpen bij de mijne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:29

Ik denk dat een tinker met deze hoeveelheid vacht onder de deken geen problemen heeft met zonder dek staan, zeker als ze een schuilstal heeft, en dat is ook gezonder (en makkelijker) bij de behandeling van rainrot, mijten en andere nare dingen.

Mriek_juntos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:31

Het lijkt een beetje op Regen schurft? Maar ik ben geen arts maar de mijne had het begin stadia hiervan. Goed wassen met betadine en zorgen dat ie altijd droog is. Goede dekens en veel droge geven. Regenschurft is besmettelijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:32

sannexbandit schreef:
RianneH schreef:

Er zit wel iets verschil in haar vacht onder de deken en haar nek. Iniedergeval bedankt, deze deken is wel wat oud denk ik, dus voor volgende winter ga ik die vervangen of gewoon zonder deken.

Dat verschil zie je vaak, want de vacht op de hals wordt niet plat gedrukt tijdens het dragen. Staan ze een uurtje zonder trekt het wel bij. Als er genoeg massa/vetjes op zit en ze kunnen schuilen zou ik deze deken in elk geval af laten.
En behandelen natuurlijk! Ook de weerstand een boost geven kan helpen om dit soort plekken aan te pakken.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:33

Ik ben na de plekjes van mijn ruin ook een vitaminebrokje gaan voeren met musli. Inmiddels krijgt hij ook lucerne erbij en slobber van pavo. Dit jaar heeft hij nergens last van.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:34

Ik heb wel eens een paard behandeld met dezelfde klachten. Daar waren het de nieren. En zo te zien zijn de plekken bij jouw paard ook ter hoogte van de nieren. Dus het zou zo maar kunnen dat daar het probleem ligt. Paarden zijn er goed in om aan te geven waar ze last van hebben. Wij begrijpen alleen de signalen vaak niet.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:57

Is de deken nog wel 100% waterdicht? Ik merk hier dat de dekens met 24/7 buiten na 2 jaar niet meer waterdicht genoeg zijn bij veel en langdurige regen. Met name aan de zij/bovenkant. Ik verklaar het dat het door het rollen toch slijt. Dan koop ik een nieuwe deken,weet ik zeker dat het weer ok is. Maakt trouwens niet zo heel veel uit hoe duur die is. Heb Bucas en divoza gehad, zelfde verhaal.
Ik zou in deze nattigheid niet opeens zonder deken zetten.
Hoe oud is je deken?