Snijtand extractie / trekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_Vainqueur

Snijtand extractie / trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 14:41

Wie heeft er ervaring met het laten verwijderen van één snijtand bij het paard? Helaas is er weinig hierover te vinden op internet, behalve de paarden met EORTH waar alle snijtanden worden verwijderd.

Mijn paard heeft door een trap in zijn jeugd een dode snijtand, hij zit nog stevig vast (waarschijnlijk voor de naastliggende tand) maar de wortel is al vergaan. Nu adviseert de dierenarts/tandarts deze tand te verwijderen omdat hij intussen zo vergaan is dat de zenuw bloot ligt. Op de foto ziet hij er niet heel lekker meer uit, maar het is allemaal wel rustig en er zit geen ontsteking bij.

De dierenarts geeft aan dat het (waarschijnlijk) een 'eenvoudige' ingreep zal vereisen en dat er daarna direct weer met het paard aan de gang kan worden gegaan.

Wat is jullie ervaring? Hoe lang heeft het geduurd tot het tandvlees weer hersteld was? Hoe is het gebit nadien gegroeid? Wat zijn belangrijke complicaties/gevolgen om rekening mee te houden?

Dank!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:02

Ik zal even opzoek gaan naar foto's; mijn welsh a merrie had bij aankoop op 5 jarige leeftijd een scheve ondersnijtand, die dus naar "buiten" groeide als het ware.
Hij was toen nog klein en rond; in overleg met DA/Tandarts besloten het in de gaten te houden; als hij puntig/scherp werd er uit halen. Bijvijlen/slijpen had geen zin, dan groeit het juist puntig terug.
Ik kocht haar in 2011; in 2016 heb ik de tand laten verwijderen.
Hij was toen echt puntig en scherp en ging in haar onderlip prikken.

Dat was wel "ff" een klus.... verder gezonde tand, dus het was echt peuren beetje snijden beetje wrikken tot hij iets los kwam.
Mn arm meissie houdt niet van prikken; het was echt een hel om haar te kunnen sederen, en ze moest regelmatig bijgeprikt worden. Brute kracht werkt niet; daarmee heb je kans dat het halverwege afbreekt, en dan ben je nog verder van huis.

Al met al duurde het ruim 2 uur in wind en kou; en toch best nog wat bloed. Het "gat" moest open blijven. Meerdere malen per dag ff spoelen. Ik moest niet schrikken als volgende dag er een zeer onaangename geur zou ontstaan; dat was normaal en heeft niks met infectie te maken.

Uiteindelijk is ze toch vrij snel hersteld; tandvlees hersteld snel.
In begin geen hooi, en zacht eten dus slobber, appelmoes, etc. Ze wilde in begin ook geen appel eten.

Ik weet het niet meer precies, maar heb denk ik een 2 weken haar niet ingespannen en dus ook geen bit in.
Wel werd ze daar heel heet van; dus we hebben met halster veel gewandeld en gefietst.

Na 2 weken kwam de DA weer ff langs om te checken hoe het ging, ook belde hij regelmatig over hoe het vorderde.

Ze had letterlijk en figuurlijk wel ff een jasje uitgedaan; viel snel af door de kou en stress etc. Gelukkig kon ze na paar dagen weer hooi en vast voedsel eten.

T was een behoorlijke ingreep vond ik (ik ben zelf dooodsbang voor tandarts) maar t is het zeker waard geweest.
Uiteindelijk nog een mooi aandenken, want teeeering zo'n tand is lang!! 2/3e is niet zichtbaar, zit in tandvlees.

De tand laat ik bewerken tot een mooie kettinghanger.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:07

Ik heb ooit een snijtand bij mijn ruin laten trekken omdat hij nogal lomp gedaan had met zijn kin op de staldeur :+
Tand stond dus wel al los en iets omhoog.
DA heeft beestje wat verdoofd en tand getrokken.
Voor zover ik mij kan herinneren, was eten na een paar uur geen enkel probleem en is alles snel geheeld.
Nu wordt ieder jaar de snijtand boven die met deze correspondeerde, gevijld. Anders groeit hij wat door.

JoyCiej007

Re: Snijtand extractie / trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:20

Hij zat hier echt muurvast :+ Echt een prima gezonde tand, alleen scheef gegroeid; waarschijnlijk als veulen zijnde een tik tegen d'r bekkie gehad ofzo :+

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:23

Dank je wel voor jullie reacties Joyciej007 en Pandora2!

2 hele wisselende verhalen zo, ik hoop toch dat het bij ons de makkelijke versie gaat worden. Het scheelt gelukkig al wel dat de tand sowieso niet meer lang is (gezien op de foto) en misschien zelfs nauwelijks meer verder in het tandvlees zit (lastig in te schatten) maar alleen omringd door tandvlees. Alleen wat lastiger dat die klemt tegen een naastgelegen tand.

Kan me bij een verder gezonde tand het behoorlijk groot, diep en stevig vast zal zitten. maar dat is het niet meer.

Ik hoef het zelf niet aan te zien als ze hem eruit gaan halen, moeders heeft al aangeboden om er bij te zijn. Maar achteraf maakt het mij niet zo veel meer uit.

Hebben jullie een (gewone) foto van hoe het gebit er nu uit ziet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:33

Ik zal kijken of ik vd week een foto kan maken.
In het begin vond ze het ook echt niet tof om haar mond te openen. Echte welsh en echte merrie, dus snel beledigd.
Ik moest er wel bij blijven zelf (al werd ik af en toe ff afgelost met vasthouden; met dat soort dingen vertrouwd ze anderen niet echt.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:46

JoyCiej007 schreef:
Ik zal kijken of ik vd week een foto kan maken.
In het begin vond ze het ook echt niet tof om haar mond te openen. Echte welsh en echte merrie, dus snel beledigd.
Ik moest er wel bij blijven zelf (al werd ik af en toe ff afgelost met vasthouden; met dat soort dingen vertrouwd ze anderen niet echt.

Graag! Dank je wel!
De goedzak als het is zal ik na de ingreep (verwacht ik) niets gaan merken. En al is er een wildvreemde bij zal die zich altijd voorbeeldig gedragen (lucky me).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:50

Bij ons een paard op stal van 30 jaar wiens snijtanden vorige week allemaal zijn getrokken.
Paard doet het prima, at alleen de eerste dag niet. Spoelen is even een gedoe, maar zeker overkomelijk. Paard lijkt er niet veel last van te hebben, al was het bij hem al echt nodig door Eorth.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:52

Gebit ziet er hier gewoon normaal uit. Als je 't niet weet, zie je niks.
Ik moet zelf ook al heel goed kijken en tanden tellen om te zien waar die onderste mist :D

Geen foto, want geen phone welke foto's kan nemen. Iets met gsm van 15 jaar oud :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:59

Bij mijn merrie zijn ruim een jaar geleden twee snijtanden (boven, voorste twee) verwijderd omdat ze los begonnen te zitten (gerelateerd aan leeftijd). Ook is een kies verwijderd.

Ik ben er zelf niet bij geweest, had wel gemogen, maar ik ken de tandarts en hij kent mijn merrie. Mijn ruin was er wel bij, die gaat mee als reismaatje (extractie is op de praktijk gedaan).

Mijn merrie mocht eigenlijk gelijk alles weer eten, wel werd aangeraden haar in het begin (meer) seniores priores te geven, dus dat hebben we gedaan. De eerste twee of drie dagen hebben we haar mond voorzichtig gespoeld met de tuinslang en ik heb één keer voorzichtig met mijn vingers een rechtopstaande hooispriet uit het gat van de kies gehaald (kies zat onderin). Daar was ze natuurlijk niet zo gelukkig mee :+ maar met stalgenootje in de houdgreep genomen en toen ging het wel. Ik was bang voor ontsteking, anders was ik er af gebleven.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:07

Bij mijn paard zijn 4 snijtanden verwijderd. Van elk rijtje de buitenste.
Hoewel het flinke gaten opleverde in het tandvlees, stond hij een paar uur later al weer te eten, hooi en slobber. Hij heeft 4 dagen pijnstiller gehad en behalve wat geur was er weinig aan de hand. Volgens mij mocht je met 2 weken weer een bit in. Hij heeft nog 1 scheve rand, die zit er nog in en is een beetje extra ingekort omdat hij nergens op aansluit. Die tand moet elke 8 maanden worden bijgehouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:27

Bij mijn inmiddels overleden paard is er een snijtand uit de onderkaak getrokken. Tand heeft ze ooit beschadigd en was daardoor afgestorven. De wortel was bij haar ook aan het oplossen waardoor het ene kwestie van tijd zou zijn tot de tand los zou komen.
Mijn merrie was wel 22 jaar oud toen de tand is getrokken dus de tand was al redelijk afgesleten.

Paard is destijds gewoon op stal behandeld, natuurlijk gesedeerd en met een extra plaatselijke verdoving. Toen ze weer bij kon ze gewoon het weiland op. Dat kwam natuurlijk goed uit want gras is natuurlijk zachter dan hooi.
Moest het gat de eerste dagen in de gaten houden en eventueel spoelen maar het groeide snel dicht. Kan mij niet herinneren of ik de eerste paar dagen Metacam oid heb gegeven.
In de jaren daarna was het zaak de bovenliggende snijtand in te korten omdat die natuurlijk doorgroeide. Paard heeft er zelf weinig last van gehad.

Foto heb ik niet, paard is overleden. Kan de tand wel op de foto zetten, die heb ik bewaard :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 15:42

Dank jullie wel voor de reacties! Het verhaal van fransje lijkt denk ik behoorlijk op de status bij ons nu, een 'kleine' tand die er ieder moment uit zou kunnen vallen (als die los zou gaan zitten). Maar de behandeling en het vervolg klinken ook als hoe de dierenarts het mij vertelde tijdens het belletje.

Ze geeft aan dat het thuis kan gebeuren onder sedatie en plaatselijke verdoving en dat het daarna snel goed zal gaan en er geen ontstekingsremmers of pijnstilling nodig is. Pijnstilling wordt voornamelijk gegeven wanneer de eigenaar zich daar prettiger bij voelt of als het paard in de volgende dagen echt 'pijnlijk' gaat gedragen. Maar omdat er nu ook al pijn is zal de impact van de uiteraard wel aanwezige pijn meevallen en snel wegtrekken.

Ik begin er toch een beetje vertrouwen in te krijgen dat het goed is om te doen en dat het allemaal mee zal vallen hoeveel 'we' er last van gaan krijgen. Waar bokt nog niet handig voor is!

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:13

Bij mijn paard is een half jaar geleden een kies getrokken onder plaatselijke verdoving / pijnstilling. Het was een gezonde kies die scheef in de mond zat en zo voor irritatie zorgde. Door de locatie achterin de mond was dit een hele klus qua tijd, er was weinig ruimte om de kies te bewegen. Paard is prima hersteld, wel twee weken tweemaal daags gespoeld (tip, trek een regenjas aan :o ). Ik heb wel filmpje als je wilt maar dat stuur ik je liever per PB. Omdat een snijtand veel beter te bereiken is en ook het spoelen voorin de mond makkelijker gaat verwacht ik dat dit geen problemen geeft. Uiteraard heb ik eerst even rustig aan gedaan qua beweging. Ze kreeg ook metacam de eerste dagen maar dat was op mijn verzoek. Oh en een onverwachte complicatie; mijn paard wilde korte tijd niet uit de voerbak eten, in haar geval was haar kaak gevoelig en stootte ze met eten tegen de rand van de bak. Tijdelijk vanaf de grond gevoerd.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:48

Gister is de tand verwijderd, hij zat nog goed stevig vast is het tandvlees maar gelukkig kwam hij eenvoudig, snel en in 1 deel uit (in 15 minuutjes). De tand is wel ranzig om te zien, en ben nog in twijfel of hem moet bewaren of maar gewoon weg moet gooien. Er zit een enorm gat nu, maar hij at gister direct alles weer lekker op en leek er naast wat gevoelig bij aanraking geen last van te hebben. Nu duimen voor een snel herstel!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:13

In jou geval is de wortel al aan het oplossen, het zal niet lastig zijn die te verwijderen en het paard zal er nu meer hinder van hebben dan daarna.

Ze kunnen vaak na een paar uurtjes gewoon weer eten.

De extractiewond geneest van binnenuit. Het ziet er dus soms uit als een gat maar blijf er indien niet nodig gewoon vanaf. Wanneer je gaat spoelen spoel je ook het stolsel in de wond weg. En gezien het om 1 tandje gaat zal dat snel genezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:26

Fijn dat alles goed gegaan is !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:47

Fijn, dat het goed gegaan is!