Gebroken oogkas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Gebroken oogkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:43

2e kerstdag troffen wij onze oudste merrie aan met een mega dik oog, heel leuk kerstcadeau. De gedachte van een gebroken oogkas ging al direct door ons hoofd.

Dierenarts gebeld en uiteraard langs geweest en die gaf aan dat de kans er zeker in zat. Het was te dik om alles goed te kunnen voelen en voor de zekerheid 5 dagen corticosteroïden gekregen om te kijken of het dunner zou worden. Dit was niet het geval. Hierop een afspraak voor in het nieuwe jaar gemaakt om röntgenfoto te laten maken.

Voor de dierenarts de eerste keer ook, foto's van een oog. Uiteindelijk gelukt om het goed erop te krijgen. Op de foto's was duidelijk een breuk te zien, gelukkig wel een mooie breuk. Er lijken geen losse botstukjes te zitten, wel eromheen nog onrustig maar het is ook nog steeds aan het helen.

Omdat het een mooie breuk is, is er voor nu gelukkig geen operatie nodig. Binnen nu en 2 maanden mag het aanraken ervan geen pijn meer doen, anders opnieuw contact met de dierenarts.

Rijden, longeren etc. Mag allemaal gewoon en ze geeft gelukkig behalve bij aanraking (drukken) geen pijn aan.

Het oog moet nog wat dunner worden als het goed is maar zal voor altijd een stuk dikker blijven waarschijnlijk.

Geen adviezen nodig dus aangezien we weten hoe of wat, maar misschien wel interessant voor andere. Breuk is waarschijnlijk gekomen door een trap, kopstoot of stoten.

De dag dat we haar aantroffen
Afbeelding
Afbeelding

De dag van foto's maken 9 januari
Afbeelding
Röntgenfoto
Afbeelding

eclair98

Re: Gebroken oogkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:49

Zo he, wat een verdikking :oo

Blijf je updates plaatsen, ts?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:58

eclair98 schreef:
Zo he, wat een verdikking :oo

Blijf je updates plaatsen, ts?

2e kerstdag gebeurt en tot nu toe nog niet veel dunner. Wel veranderd het van vorm, hierdoor lijkt het soms dikker maar is het gelukkig niet. Want dikker mag het uiteraard niet worden. Maar het lijkt iets te zakken waardoor de vorm dus veranderd.

Mocht het nog meer zakken wat zou kunnen en haar oog gaat dicht zitten, moeten we zoiezo zalf ophalen om het oog meerdere keren per dag te zalven. Maar hopelijk gebeurt dat niet. Maar van binnen is er natuurlijk van alles gaande dus afwachten.

Vrijdag ook maar gelijk de osteopaat om na te kijken, geld uitgeven doen we dit jaar toch al gelijk goed aha.
Hadden het idee dat ze ook wat vast zat dus vandaar.

Helaas door de medicatie mocht ze alleen ruwvoer, terwijl ze flink bijgevoerd wordt ivm te weinig eten in de groep. Maar komt nu weer goed bij.

Oog zelf was gelukkig helemaal niet beschadigd dus dat was een meevaller.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:18

Dit heb ik ook gehad maar dan door over de kop slaan. Bij mijn paard moesten ze opereren helaas omdat er splinters zaten.
Ik heb zelf gekozen om voor de zekerheid 12 weken niet te rijden omdat ze toen pas net onder het zadel was en ik zeker geen negatieve ervaringen wilde veroorzaken.
Het oog in kwestie is kleiner gebleven gek genoeg, wellicht door het hechten na de OP of zo.

Sterkte met het herstel :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 22:31

Sizzle schreef:
Dit heb ik ook gehad maar dan door over de kop slaan. Bij mijn paard moesten ze opereren helaas omdat er splinters zaten.
Ik heb zelf gekozen om voor de zekerheid 12 weken niet te rijden omdat ze toen pas net onder het zadel was en ik zeker geen negatieve ervaringen wilde veroorzaken.
Het oog in kwestie is kleiner gebleven gek genoeg, wellicht door het hechten na de OP of zo.

Sterkte met het herstel :)

Oei heftig. Viel de operatie en herstel wel mee?

Peep is bijna 17 en al 14 jaar in ons bezit dus kennen haar gelukkig door en door. Dus reageert ze anders, hoeft ze niks qua beweging. Alles is ook recreatief dus nergens haast bij of druk en al staat ze stil genieten we nog van der. Het is echter geen paard om stil te zetten, ze wilt echt werken. Haar dochter is het tegen over gestelde weer juist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:55

Ja, hetstel ging eigenlijk razendsnel aangezien de splinters weg waren en wond schoongepoetst was en mooi van binnenuit gehecht. Paard was ook pas 4 dus dat hielp natuurlijk ook.
Wel bleef dat ook dus wat kleiner en zie je nog stipjes in de huid waar de hechtingen zaten als je weet waar je moet kijken.
Iemand die haar niet kent ziet niets.

Fijn dat hij er niet echt last van heeft.
Had mijne wellicht ook niet maar ik wilde echt geen risico op het verpesten van het inrijden uiteraard.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:05

Sizzle schreef:
Ja, hetstel ging eigenlijk razendsnel aangezien de splinters weg waren en wond schoongepoetst was en mooi van binnenuit gehecht. Paard was ook pas 4 dus dat hielp natuurlijk ook.
Wel bleef dat ook dus wat kleiner en zie je nog stipjes in de huid waar de hechtingen zaten als je weet waar je moet kijken.
Iemand die haar niet kent ziet niets.

Fijn dat hij er niet echt last van heeft.
Had mijne wellicht ook niet maar ik wilde echt geen risico op het verpesten van het inrijden uiteraard.

Nee dat is logisch, je leert iets maar een keer goed aan en belangrijk om zoiets goed te doen.

Wel fijn dat het herstel zo goed is gegaan. Ik hoop dat het goed heelt en niet nodig is hier, maar anders iig geruststellend