Spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:31

Spannend de fytomed. Ik hoop zo dat het aanslaat. Bij mijn paard was de spierbevangenheid heel acuut. Ik ben de avond en deel vd nacht gebleven om de fytomed zo vaak opbouwend te geven. Toen de dierenarts 's ochtends kwam ( hij stond op de schrale wei want stal was te gevaarlijk vanwege valgevaar, hij stond vreselijk te schudden en kon niet lopen en niet meer over eind kunnen komen vanwege te knappe stal vond de dierenarts een te groot risico ), was zijn dienst klaar, hij was niet besteld maar hij wilde langs de wei rijden om paardje te zien waarvan hij dacht dat hij dood zou zijn of bijna dood. Stond daar Hercule fris en fruitig op de wei en er leek dus niets meer ad hand. Dus ik werd uit mijn bed gebeld door hem, en hij was zo verbaasd toen hij hoorde dat ik met de fytodolor ad slag was geweest avond ervoor en zeer laat naar huis was gegaan want paardje was een rijzen de ster en ging goed. Dat hoop ik ook voor jou!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:01

Ik hoop het ook, thx voor de tip!
Ik bedenk me ook dat de nacht dat hij ziek geworden is, het vreselijk koud was, waaide en regende, er was ook geen water meer. 'S ochtends toen hij stond te rillen, heeft hij een gans bidonnetje leeggedronken.
Ik vermoed dat het beetje samenloop van omstandigheden was.
In ieder geval, hij eet heel goed, is terug wat mobieler, aan de voorzichtige kant, maar stapt weer goed rond.
Benen zijn nog steeds gezwollen, maar de hoeven zijn nu iets lauwer.
Ik denk dat hij vooruit gaat, is misschien psychologisch, ik zou hem toch asap willen ondersteunen met iets dat hem helpt terug in balans te komen. Ik vermoed dat lymfesysteem, lever en nieren een flinke duw gekregen hebben.
Misschien nu de mg chelaat, met vitE/selen geven met straks de phyto move en mariadistelzaad en tegen de pijn wil ik perse cbd pasta 15 procent geven, dat is enige wat bij mij heel goed tegen spierpijn werkt. Asap bestellen.

Anoniem

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:06

Wat bedoel je met hoeven lauwer? Hoeven mogen gewoon lauw/warm/koud voelen, dus daar is niets mis mee. Ze mogen alleen niet heet zijn. Ik heb even teruggelezen, maar in de eerste post vermeld je volgens mij alleen de symptomen van spierbevangenheid plus de dikke benen, maar niets over de hoeven. Waren die dan eerst heet? Dat hoort namelijk ook niet bij de symptomen van spierbevangenheid, want daarbij zit het probleem alleen in de spieren, niet in de hoeven.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:07

En ook voor jezelf voor antibiotica zorgen?? Hoe ben je toch in hemelsnaam in deze situatie terecht gekomen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:22

xyzutu2 schreef:
Wat bedoel je met hoeven lauwer? Hoeven mogen gewoon lauw/warm/koud voelen, dus daar is niets mis mee. Ze mogen alleen niet heet zijn. Ik heb even teruggelezen, maar in de eerste post vermeld je volgens mij alleen de symptomen van spierbevangenheid plus de dikke benen, maar niets over de hoeven. Waren die dan eerst heet? Dat hoort namelijk ook niet bij de symptomen van spierbevangenheid, want daarbij zit het probleem alleen in de spieren, niet in de hoeven.

Die waren iets warmer inderdaad, bij zijn vriendin, die bij hem staat, waren ze minder warm dan bij hem.
Vandaag waren ze normaal van temperatuur.
Mijn veearts thuis gaf me de opdracht om zijn voetjes te nemen. Als hij moeilijk deed dan moest ik denken aan hoefbevangenheid, maar hij maakt er geen probleem van, dus ik hoop geen hoefbevangenheid

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:23

bigone schreef:
En ook voor jezelf voor antibiotica zorgen?? Hoe ben je toch in hemelsnaam in deze situatie terecht gekomen.

Ik denk dat je in verkeerde topic zit. Antibiotica is niet relevant voor dit topic, wordt hier ook nergens over gepraat.
Misschien eerst goed lezen voor je wat post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:27

Dat van die hoeven klinkt inderdaad goed. Hoeven wisselen nou eenmaal van temperatuur door de dag heen, en als ze niet heet zijn en je geen pols voelt in de koten dan klinkt het inderdaad alsof er geen hoefbevangenheid is. In elk geval een gevaar minder! _/-\o_

Cambiar schreef:
Ik bedenk me ook dat de nacht dat hij ziek geworden is, het vreselijk koud was, waaide en regende, er was ook geen water meer. 'S ochtends toen hij stond te rillen, heeft hij een gans bidonnetje leeggedronken.
Ik vermoed dat het beetje samenloop van omstandigheden was.


Los van de dikke benen klinkt dit scenario van weer en wind als een doodnormale (maar wel natuurlijk ontzettend vervelende!) spierbevangenheid door onderkoeling. Dat komt wel vaker voor bij paarden die in de wind en regen staan zonder dek of dak, en dat heeft dan niets te maken met hooi. Mijn paard heeft dat ook gehad, en toen kwamen we er achter dat hij niet het benul had om in de schuilstal te gaan staan en kreeg dus 's winters een dek op.
Het klinkt alsof het bij jullie ook behoorlijk rotweer was, en dat gecombineerd met een heuvelachtige weide kan een behoorlijke aanslag zijn op de spieren. Waarom gaat hij niet in de schuilstal staan?

En misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heeft hij nu een voldoende dik dek op? Bij spierbevangenheid moet er minstens 100 gram op, want een ongevoerde regendeken trekt strak en laat de spieren alsnog afkoelen als een spierbevangen paard daarmee in de wind staat. Het beste is een dek met een halve of hele hals, want juist via de hals verliest een paard enorm veel warmte, en zeker als hij zo stijf is dat hij niet van de grond wil eten is extra warmte daar wel zo handig.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:35

xyzutu2 schreef:
Dat van die hoeven klinkt inderdaad goed. Hoeven wisselen nou eenmaal van temperatuur door de dag heen, en als ze niet heet zijn en je geen pols voelt in de koten dan klinkt het inderdaad alsof er geen hoefbevangenheid is. In elk geval een gevaar minder! _/-\o_

Cambiar schreef:
Ik bedenk me ook dat de nacht dat hij ziek geworden is, het vreselijk koud was, waaide en regende, er was ook geen water meer. 'S ochtends toen hij stond te rillen, heeft hij een gans bidonnetje leeggedronken.
Ik vermoed dat het beetje samenloop van omstandigheden was.


Los van de dikke benen klinkt dit scenario van weer en wind als een doodnormale (maar wel natuurlijk ontzettend vervelende!) spierbevangenheid door onderkoeling. Dat komt wel vaker voor bij paarden die in de wind en regen staan zonder dek of dak, en dat heeft dan niets te maken met hooi. Mijn paard heeft dat ook gehad, en toen kwamen we er achter dat hij niet het benul had om in de schuilstal te gaan staan en kreeg dus 's winters een dek op.
Het klinkt alsof het bij jullie ook behoorlijk rotweer was, en dat gecombineerd met een heuvelachtige weide kan een behoorlijke aanslag zijn op de spieren. Waarom gaat hij niet in de schuilstal staan?

En misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heeft hij nu een voldoende dik dek op? Bij spierbevangenheid moet er minstens 100 gram op, want een ongevoerde regendeken trekt strak en laat de spieren alsnog afkoelen als een spierbevangen paard daarmee in de wind staat. Het beste is een dek met een halve of hele hals, want juist via de hals verliest een paard enorm veel warmte, en zeker als hij zo stijf is dat hij niet van de grond wil eten is extra warmte daar wel zo handig.

Is wel degelijk door de spierbevangenheid veroorzaakt hoor, dit is normaal een heel harde jongen die al gans zijn leven in weer en wind staat zonder problemen.
Is ook niet toevallig dat zijn benen zo gezwollen waren, en dat hij stijf was, dat weer was gewoon het drupje.
Hier zijn geen schuilstallen.
In normale omstandigheden doet iedereen het hier prima zonder schuilstal.
Is wel degelijk een gevoerd,,waterdicht deken van decathlon hoor, dat weet ik ook dat ongevoerd niet voldoende is ;-). Doordat er geen schuilstallen zijn, heb ik deze altijd voor in nood bij de hand.
Nog even gaan voelen, voetjes voelen koud,aan nu.
Heb dek afgelaten vandaag, weet niet of ik het vannacht weer opleg, regent niet...

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:57

Bij spierbevangenheid moet je je paard warm houden , extra warm. Zou het dek er abosluut niet afhalen.

Anoniem

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:09

Oei, nee, die zou ik er ook eventjes op laten, zelfs overdags, zeker als je paard zo'n heftige aanval had dat hij met zijn neus niet meer van de grond kon eten.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:12

xyzutu2 schreef:
Oei, nee, die zou ik er ook eventjes op laten, zelfs overdags, zeker als je paard zo'n heftige aanval had dat hij met zijn neus niet meer van de grond kon eten.

Dat was door de inspuiting met vitE/selen. Veearts had er voor gewaarschuwd. Ik ben nog eens gaan voelen, maar is relatief 'warm'. Ik denk dat hij meer comfi is zonder, maar hou het in het oog. Sta ook 's nachts op om te kijken, zal het even bezien...
Misschien waren zijn voetjes wel warmer omdat hij te warm had op bepaald moment overdag met deken zit ik me nu te bedenken...

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:42

Cambiar schreef:
bigone schreef:
En ook voor jezelf voor antibiotica zorgen?? Hoe ben je toch in hemelsnaam in deze situatie terecht gekomen.

Ik denk dat je in verkeerde topic zit. Antibiotica is niet relevant voor dit topic, wordt hier ook nergens over gepraat.
Misschien eerst goed lezen voor je wat post.

Excuus , ik lees toch echt je noodkreet dat je het niet meer trekt en vol ontstekingen zit maar dat zal dan wel wat anders betekenen. Succes, het was goedbedoeld.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 23:44

bigone schreef:
En ook voor jezelf voor antibiotica zorgen?? Hoe ben je toch in hemelsnaam in deze situatie terecht gekomen.

Excuus , ik lees toch echt je noodkreet dat je het niet meer trekt en vol ontstekingen zit maar dat zal dan wel wat anders betekenen. Succes, het was goedbedoeld.

Ja klopt, aan mijn rechterarm en schouders. Dat zet ik erbij, omdat ik gisteren gewoon rats doorzat. Op, moreel en fysiek. Wou naar huis om te recuperen. Dat ik mijn paardje zo ziek aantrof net nu ik de terugweg plan, geloof me, ik kon niet meer. Vandaar dat ik om wat steun vroeg naar producten en verzorging toe.
Je moet rekenen, ik heb thuis alles opgegeven om naar hier te komen, nu ik terugkeer is voor mij de grote vraag hoe zal hij het in België redden nu hij ziek geweest is? Ik heb geen paddock meer zoals in de vorige plek, enkel weide.
Ik hoop dat hij hieraan niets overgehouden heeft en nu gevoeliger wordt voor spierbevangenheid, want tot mijn grootste ontzetting las ik dat ze eenmaal ze dit gehad hebben,hier gevoelig voor blijven.
Verder begrijp je toch ook dat ik geen verdere details openbaar kan plaatsen en dat die details privé zijn? Dat zijn toch geen zaken om in een medisch topic over uit te wijden?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 00:06

xyzutu2 schreef:
Nou, ik duim met je mee dat al deze dagen van ellende voor je paard alleen door dat voordroog komen.
Fijn dat je iets aan die tip van het aantal weken rust hebt.
Qua trailerrit hield mijn dierenarts als richtlijn aan dat een paard dat gewoon een normale longeer/rijtraining aankwan in stap/draf/galop ook in staat moet zijn om een normale trailerrit te doen. Als een paard sneller op dat niveau is dan zal hij dus ook sneller comfortabel op de trailer kunnen staan, en aangezien je ervan uitgaat dat het probleem alleen aan het voordroog lag kan dat dan met ander hooi heel snel veranderen.
Gaan die drie gangen nog afwijkend of stijf, dan gaan ze dat ook overcompenseren als ze op een trailer staan, en hoe langer die rit dan duurt, hoe meer last ze zullen krijgen. Maar goed, dat ging natuurlijk alleen om normale afstanden, je vraagt met dit soort lange afstandsritten wel wat meer van ze.

Bedoel je dan dat ik hem van zodra hij wat beter is wat moet laten bewegen?
Ik heb toch zijn deken weer aangedaan. Hij stond daar weer zo stil en in zichzelf gekeerd. Van zodra deken aan was, begon hij weer te eten. En ja, voetjes voelen iets warmer/lauw aan als hij deken op heeft, dus wellicht krijgt hij wat warmer of zo....

Anoniem

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:26

Ja, maar ook alleen in die volgorde: als je hem makkelijk ziet stappen en draven in de wei dan kun je dat zelf ook eens vragen, en als hij al uit zichzelf galoppeert dan kun je dat ook meenemen in je test. Dus niet hem actief laten stappen/draven/galopperen om de spierbevangenheid te genezen, want zo werkt dat (helaas) niet.
Wat ik schreef qua longeren was ook niet bedoeld als trainingsprogramma, maar vooral als test voor of je kunt reizen: als je paard al stijf is als hij aan de longeerlijn moet draven dan zit een trailerrit er nog niet in. Ik heb zelf wel eens met de vraag gezeten of mijn paard goed genoeg was om te reizen, vandaar dat ik het daar ook met de dierenarts over heb gehad. Uiteindelijk bleek dat mijn paard het juist andersom had en dat hij al licht spierbevangen van de trailer kwam 15 minuten op de trailer, dus het probleem van wanneer hij goed genoeg was om aan de reis te beginnen was uiteindelijk het kleinste probleem. ;)

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:05

Citaat:
Ik hoop dat hij hieraan niets overgehouden heeft en nu gevoeliger wordt voor spierbevangenheid, want tot mijn grootste ontzetting las ik dat ze eenmaal ze dit gehad hebben,hier gevoelig voor blijven.

In het begin moet je oppassen. Je leert ermee omgaan. Arm hooi, geen brok, sober voeren en veel bewegen is belangrijk. Maar Hercule staat al jaren hier in Frankrijk op gras (soberder dan in Nederland ) en ook in Nederland met strookbegrazing. Ging goed.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 08:59

Vreemd, ik kijk deze morgen naar mijn berichten, ik heb nog twee andere antwoorden gehad na mijn laatste post gisteravond, blijkbaar heeft iemand die posts opengedaan voor me, want stond op gelezen en ben pas wakker.
Heel erg bedankt dus voor deze twee laatste posts, ik hoop dat alles goedgaat en paardje niet kwijtraak, verhuizen met zulk probleem is echt heel riskant, ik ben me ervan bewust. Zal zeer veel geluk moeten hebben.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:04

Wanneer je in Belgie alleen een weide hebt is het misschien een optie om een klein stuk van 20 bij 30 af te zetten en door een boer even om te halen. Heb je wel zwarte grond en moet je paard niet meteen op gras. Kosten zijn dan vooral het afzetlint en eventueel de boer maar dan kun je voorzichtig de weidetijd op gaan bouwen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 12:10

bigone schreef:
Wanneer je in Belgie alleen een weide hebt is het misschien een optie om een klein stuk van 20 bij 30 af te zetten en door een boer even om te halen. Heb je wel zwarte grond en moet je paard niet meteen op gras. Kosten zijn dan vooral het afzetlint en eventueel de boer maar dan kun je voorzichtig de weidetijd op gaan bouwen.

Is natuurgebied. Ik ga het probleem wel voorleggen, ik denk ook dat indien dat niet mag, er eventueel wel mensen in mijn vriendenkring bereid zullen zijn om mits betaling, hem even bij hen te zetten, ik laat hem niet kapotgaan, is het liefste paard dat ik ooit gehad heb. Desnoods zet ik hem bij mijn zus in de kliniek. Zal me weer kosten, maar wil hem er gewoon weer helemaal bovenop, de lieve schat.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 18:28

Nog even een update over mijn paardje.
Na drie dagen heb ik hem meegenomen naar een grote bergweide om te gaan stappen, los, mee met de kudde.
Toen we bovenaan de top waren rende meneer op kop de heuvel af in een rotvaart terug naar beneden. Ik dacht oei, die forceert zich nog, maar hij leek redelijk ok.
Gelukkig was er droog hooi tot voor kort, dat heb ik in een 2cm mazennetje gedaan en hij verbeterde zienderogen. Ook zijn dikke, gezwollen pootjes namen af.
Sedert paar dagen is er helaas weer voordroog, maar dan ook pokkegroen, gevaarlijk.
Ik ben ineengezakt van stress, wist echt niet hoe ik dat zou opkossen, maar....plots kwam ik op het idee om hem hooikorrels (drie scheppen per dag ipv 1 schep) met pulp, lijnzaadbrokken, brandnetel gedroogd, vitaminen/min (organisch, chelaten) erbij, extra vit E /selenium, distelzaad en komijnzaad geextrudeerd en hele dikke kannabispellets erbij. Alles van het Tsjechische voederbedrijf.
Drie keren per dag.
Ik was echt bang om hem terug die vette voordroog te geven, maar meng heel klein beetje met haverstro.
Hij lijkt heel goed te reageren op de bijvoeding, dus hoop dat hij het ermee redt.
Zijn velletje was ganse winter dof, maar begint weer te blinken en hij komt weer fel uit de hoek, amai, is een gans ander paard dan toen hij ziek was. Hij loopt weer met energie en is weer bij de pinken.
Ik denk toch dat de cannabispellets en lijnzaadpellets hem goed doen, was in begin wat bang dat dit te voedingrijk zou zijn, maar hij doet het er heel goed op.
De verkoopster van de voeding vond het een goede keuze omdat hij de eiwitten en vetten wel kan gebruiken na de spierbevangenheid, want hij is veel spiermassa verloren. Dat zag ze ook. Distel, komijn en brandnetel voor de zuivering en de vertering.
Die lijnzaad en kannabispellets zijn heel dik en hard, ze moeten er lang op kauwen dus eten ze langzaam, dat geef ik ook aan mijn Lusitanomerrie die krampen in haar buik had en te dik is. Ze zien er alletwee beter uit. Oef.
Het is momenteel roeien met de spanen die we hebben, en hoop ze allemaal gezond weer mee naar huis te krijgen.