2tjes op keuringsrapport...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 23:39

Hallo bokkers,

Ik ben een zoektocht naar een nieuw paard begonnen, nu een leuk paard op het oog. Maar toch op straalbeen, kootgewricht en sesambeenderen allemaal 2tjes.
Op spronggewricht 1tjes.
Paard is 6 jaar, wat zouden jullie doen?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:41

Zolang links en rechts gelijk zijn is er niks aan de hand. Oneven uitslag op links en rechts zou ik niet willen

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 23:43

knollentuin schreef:
Zolang links en rechts gelijk zijn is er niks aan de hand. Oneven uitslag op links en rechts zou ik niet willen


Bedankt voor het snelle antwoord! Mensen brengen me aan het twijfelen, zal sowieso nog even mijn da navragen.. toch ben ik heel benieuwd wat andere mensen er van denken. De een zegt is niks mis mee en de ander zegt dat kan met een paar jaar allemaal 3tjes zijn. En zo heel veel verstand heb ik er niet van

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:47

Het hangt ook van je doel af.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 23:48

JPS schreef:
Het hangt ook van je doel af.


Doel is dressuursport! Daar ga ik toch echt voor...

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:55

Ik zou een goede da om advies vragen.

Denk dat 2tjes geen kwaad kunnen.
Snap dat mensen zekerheid willen maar die heb je nooit met paarden en als er geen verwachte risico's aan zitten waarom niet?

Zeker als je geen verkoop plannen hebt zou ik persoonlijk een paard alleen laten staan als het echt ongunstig is verklaard door een da.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:58

Het perfecte paard bestaat niet en tweetjes mogen gewoon. Als de dierenarts een positief advies geeft (en die zou die gewoon moeten geven als er verder niets bijzonders is) dan zou ik me nergens druk om maken.

Als je zekerheid wilt zou ik gaan voor een hobbelpaard, al zou die natuurlijk ook houtworm kunnen krijgen :+

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:00

Alles 2 betekent gewoon geslaagd met vlag en wimpel. Als het je perfecte paard is, heel snel doen!

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:01

Met 2rjes worden ze gewoon goed gekeurd voor de sport. Als je voor de handel bezig gaat, zou ik even 2 keer nadenken. Maar dan ligt het dus ook aan of het even is verdeeld.
Ik heb een jong ding laten staan die dus aan 1 kant een 2 had. Die neigde naar 3. Maar er was een kleine kans dat het een 2 bleef. Voor de handel dus laten staan. Was net te slecht..

Een gekeurd paard met overal 1tjes kan ook morgen z'n been breken. Of koliek krijgen.
Het is 1 groot risico wat dat betreft.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:05

Bedankt voor de reacties. Gelukkig is het even verdeelt.
Is een beetje een project paardje, Normale prijsklasse. Super mooi dier en super mooi lopen, alleen gezien op filmpjes nog. Was aan het twijfelen of ik vanaf het rapport wel moest gaan kijken, stel ik word wel verliefd?? En dan

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:08

Dan moet je het doen. :D

Ik ging ook bij een paard kijken waar ik beetje twijfels bij had.
Maar eenmaal bij wezen kijken (en na eraf gegooid bij het testspringen) was ik verkocht en heb hem nu bijna 7 jaar en ben nog steeds even verliefd als toen.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:08

Deempjexxx schreef:
Bedankt voor de reacties. Gelukkig is het even verdeelt.
Is een beetje een project paardje, Normale prijsklasse. Super mooi dier en super mooi lopen, alleen gezien op filmpjes nog. Was aan het twijfelen of ik vanaf het rapport wel moest gaan kijken, stel ik word wel verliefd?? En dan


Gewoon gaan kijken en als je het paard leuk vindt even de röntgenfoto's nog een keer laten nakijken door je eigen dierenarts. Als de foto's een half jaar of ouder zijn zou ik ze zelfs over laten schieten bij mijn eigen veearts (met de afspraak dat bij afkeuren de verkoper de kosten betaalt, als ze dat niet willen weet je genoeg).

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:19

Spoiler:
mavantos schreef:
Deempjexxx schreef:
Bedankt voor de reacties. Gelukkig is het even verdeelt.
Is een beetje een project paardje, Normale prijsklasse. Super mooi dier en super mooi lopen, alleen gezien op filmpjes nog. Was aan het twijfelen of ik vanaf het rapport wel moest gaan kijken, stel ik word wel verliefd?? En dan


Gewoon gaan kijken en als je het paard leuk vindt even de röntgenfoto's nog een keer laten nakijken door je eigen dierenarts. Als de foto's een half jaar of ouder zijn zou ik ze zelfs over laten schieten bij mijn eigen veearts (met de afspraak dat bij afkeuren de verkoper de kosten betaalt, als ze dat niet willen weet je genoeg).


De rontgen fotos zijn 2 maand oud ongv, kan er dan toch wel van uit gaan dat het correct is? Ligt er zeker ook wel aan hoe de da hem keurt, misschien zegt de ene da dit is een 1 en de ander een 2... maarja you never know. Als ik hem over laat keuren en hetzelfde komt eruit is dat weggegooid geld. Hij is immers gewoon goedgekeurd, volgensmij wel ergens een klein chipje maar kan het niet goed lezen.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:22

Deempjexxx schreef:
Spoiler:
mavantos schreef:
Gewoon gaan kijken en als je het paard leuk vindt even de röntgenfoto's nog een keer laten nakijken door je eigen dierenarts. Als de foto's een half jaar of ouder zijn zou ik ze zelfs over laten schieten bij mijn eigen veearts (met de afspraak dat bij afkeuren de verkoper de kosten betaalt, als ze dat niet willen weet je genoeg).


De rontgen fotos zijn 2 maand oud ongv, kan er dan toch wel van uit gaan dat het correct is? Ligt er zeker ook wel aan hoe de da hem keurt, misschien zegt de ene da dit is een 1 en de ander een 2... maarja you never know. Als ik hem over laat keuren en hetzelfde komt eruit is dat weggegooid geld. Hij is immers gewoon goedgekeurd, volgensmij wel ergens een klein chipje maar kan het niet goed lezen.


Als de foto's zo recent zijn gemaakt kan je ook vragen of je eigen dierenarts de röntgenfoto's wil controleren of die het er mee eens is. In principe werken ze volgens standaarden, dus zou het niet moeten uitmaken welke veearts de foto's maakt. Ik zou sowieso klinisch keuren, dus dan kan je gelijk vragen de röntgenfoto's te checken. Dat is nooit zo duur.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:25

Hij is klinisch goedgekeurd. Dus dan klinisch nog wel een keer over laten keuren?

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:28

Deempjexxx schreef:
Hij is klinisch goedgekeurd. Dus dan klinisch nog wel een keer over laten keuren?


Altijd klinisch opnieuw laten keuren, dat is echt een momentopname. Als die de week ervoor een ongelukje heeft gehad kan die nu ineens niet goed zijn op bijvoorbeeld de buigproeven.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:30

Röntgen na laten kijken door eigen da kan nooit kwaad en klinisch is maar een nu beeld maar wel altijd slim.

Desnoods vraag je er 2 om te kijken naar de foto's dat zal de wereld niet kosten, maar dat heb je wel meerdere inzichten.

Heb het idee dat je al verkocht bent of niet?

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:34

Ook niet gaan voor hun eigen dierenarts of eentje die ze aanraden, maar je eigen dierenarts kiezen of als je die nog niet hebt eentje op aanraden van bijvoorbeeld je instructeur/instructice of iemand die je goed kent.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:38

Ik ga deze week naar nog 2 andere paarden kijken, maar deze spreekt me toch wel erg aan. Zijn afstamming en leuk kleurtje, zijn manier van lopen. Daarom ook mijn vragen.
Ik hoop er wel mee wat hoger in de dressuur te komen, als dat allemaal problemen gaat geven heeft zo’n paard bezichtigen geen nut want ik weet namelijk hoe wij zijn, ach we doen het toch maar en dan met de gebakken peren zitten.
Of als ik hem in het echt zie en dan denk van nee dit word hem niet dan is het een ander verhaal.
De andere twee waar ik ga kijken zijn niet rontgen gekeurd, mijn vorige paard ook niet rontgen laten keuren en die heb ik als 15 jarige 2 week terug verkocht zonder ooit te weten wat hij eigenlijk voor scores had. Nieuwe eigenaren hebben hem klinisch gekeurd en de da was geschokt dat hij al wat ouder was en nog zo zonder een pasje kreupel wegliep van de buigproeven en zulke droge gewrichten had. Liep bij ons nog altijd als 15 jarige op Z niveau.
Het is allemaal maar net geluk hebben denk ik..

Soms is het wat niet weet wat niet deert maar nu ik het weet word ik er ook een beetje hotel de botel van, zo van wat moet ik nou...

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:44

Deempjexxx schreef:
, volgensmij wel ergens een klein chipje maar kan het niet goed lezen.


Eh, waar zit dat chipje precies? Dat kan meer een dingetje zijn dan een 2tje ...

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:48

Devitootje schreef:
Deempjexxx schreef:
, volgensmij wel ergens een klein chipje maar kan het niet goed lezen.


Eh, waar zit dat chipje precies? Dat kan meer een dingetje zijn dan een 2tje ...


Volgensmij staat er klein fragment LV. Maar moet er heel goed naar kijken als ik dat er van maak :')

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2tjes op keuringsrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:53

Dat zijn van die dingetjes waar de prijs vaak naar beneden mee kan. Zou ik iig doen.
Als ze goed gekeurd zijn hoeft zo'n kleine bemerkinv niet nadelig te zijn.

Maar. Laat er nog een keer naar kijken!

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:55

Ik vind een klinische keuring het aller belangrijkste. Hij kan nog zo perfect op de röntgenfoto's zijn, maar als die kreupel loopt heb je er niets aan. Je ziet op een harde volte en met een buigproef toch echt veel meer dan met alleen een rondje rijden in de bak.

Als je het paard wilt houden dan maken röntgenfoto's ook niet veel uit, als het maar acceptabel is en geen groot risico volgens de veearts.

Ik ben van mening dat als je denkt een gezond paard te kopen dat die dan ook echt gezond moet zijn, daar is immers de prijs naar. Is die toch niet helemaal 100%, maar wil je hem toch? Dan kan dat altijd, maar dan vind ik wel dat er wat geld af moet. Paard is immers niet top gezond zoals beweerd werd. Dit ligt ook wel aan de prijsklasse, €2.500 is natuurlijk heel anders dan €12.500.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:59

Deempjexxx schreef:
De rontgen fotos zijn 2 maand oud ongv, kan er dan toch wel van uit gaan dat het correct is? Ligt er zeker ook wel aan hoe de da hem keurt, misschien zegt de ene da dit is een 1 en de ander een 2... maarja you never know. Als ik hem over laat keuren en hetzelfde komt eruit is dat weggegooid geld. Hij is immers gewoon goedgekeurd, volgensmij wel ergens een klein chipje maar kan het niet goed lezen.


Hier wil ik even op inpikken... Ik heb enkele jaren als paardendierenarts gewerkt en heb het helaas een keer meegemaakt dat ik bij een keuring een set keurige foto's van een maand oud onder mijn neus geschoven kreeg. De koper wou toch perse een nieuwe set foto's. (Niet luidop gezegd natuurlkjk, maar dat vond ik weggegooid geld, want de foto's waren toch prima en heel recent...?). Nou, gelukkig dat die man dat heeft gedaan, want paard had gewoon graad 4 spat in een van zijn sprongen! Dat kon nooit op een maand tijd zo ontstaan zijn en er was dus gefraudeerd met de foto's! Dus toch maar oppassen met die dingen...;-)

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 01:21

Orlinapaard schreef:
Deempjexxx schreef:
De rontgen fotos zijn 2 maand oud ongv, kan er dan toch wel van uit gaan dat het correct is? Ligt er zeker ook wel aan hoe de da hem keurt, misschien zegt de ene da dit is een 1 en de ander een 2... maarja you never know. Als ik hem over laat keuren en hetzelfde komt eruit is dat weggegooid geld. Hij is immers gewoon goedgekeurd, volgensmij wel ergens een klein chipje maar kan het niet goed lezen.


Hier wil ik even op inpikken... Ik heb enkele jaren als paardendierenarts gewerkt en heb het helaas een keer meegemaakt dat ik bij een keuring een set keurige foto's van een maand oud onder mijn neus geschoven kreeg. De koper wou toch perse een nieuwe set foto's. (Niet luidop gezegd natuurlkjk, maar dat vond ik weggegooid geld, want de foto's waren toch prima en heel recent...?). Nou, gelukkig dat die man dat heeft gedaan, want paard had gewoon graad 4 spat in een van zijn sprongen! Dat kon nooit op een maand tijd zo ontstaan zijn en er was dus gefraudeerd met de foto's! Dus toch maar oppassen met die dingen...;-)


Interessant.. zo zie je maar weer. Het kan dus altijd een gok zijn, keuren of niet keuren. Nu ga ik meestal op de goedheid van de mens af.. wat misschien niet altijd goed is.
Ik ga al jullie antwoorden sowieso meenemen en overleggen.