[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:01

Komt de kine soms, misschien heeft ze verkrampte spieren van de buikpijn die ze gehad heeft?

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:02

Mijn ostheo vertelde dat ongeveer daar een band/ pees van de wervelkolom naar de darmen loopt. Mijn shet zat daar vast na 2 maal koliek te hebben gehad.

Misschien een ostheo er bijhalen?

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 19:06

Ik ga eens navragen bij de osteo, ook of ze het aandurft, paard met stoma behandelen. :=

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:16

Hè wat naar dat het weer minder gaat ...
Zou je niet eens in het alternatieve circuit kunnen kijken of iemand kan 'voelen' waar het probleem zit? Soms kun je, als je natuurlijk een goede er naar laat kijken, heel veel wijzer worden en kan je paard zo duidelijk maken waar pijn of een probleem zit, dan kun je het gerichter aanpakken. Of ben je niet van dat soort dingen?

Meer aan het werk zetten zou ik persoonlijk niet doen. Ze kan zelf nu toch al bewegen wat ze wil en als ze daar behoefte aan heeft.Nu ze ongemak toont zou ik geen gedwongen beweging gaan geven.
De vraag is of ze al wel 100% hersteld is van binnen. Je bent pas 4 maanden verder toch na de koliek en operatie?

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 19:29

Heel eerlijk sta ik daar heel kritisch in met dat soort dingen. :o

Effe terug gekeken, begin februari geopereerd, dus 3 maanden nog maar.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:37

Voor de acupuncturisten is de tijd 17.00 tot 19.00 de tijd van de nierenergie. (Wat net niet samenvalt met de nieren als orgaan...)
Wel zit dat min of meer in de buurt van 'dat rondje waar ze naartoe hapt'.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:41

Wat onali zegt, herken ik ook. Mijn ruin reageert gevoelig op voerverandering, met name merkbaar bij ruwvoer (gras -> hooi -> gras, en kuil/voordroog kan hij ook niet hebben). In een slechte periode, met name toen hij nog op een pensionstal stond en ik het voerbeleid niet naar wens kon aanpassen, had hij vaak een ‘dakje’ bij de lendenen, zo’n beetje waar jij het rondje tekent. Bij de osteo en Den Hoek kwam z’n darm (ik twijfel even of het dikke of blinde darm is) altijd naar voren. Met goed ruwvoerbeleid, ondersteuning met poeders en druppels en wat osteobehandelingen is hij er nagenoeg vanaf. De gevoeligheid blijft, maar ik kan hem nu beter helpen bij de overgang van stal naar wei en weer terug.

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 19:45

Mijn osteo zegt inderdaad dat het samen kan hangen. Alleen behandelen kan zowel positief als negatief uitpakken.
Dus even overleggen wat we gaan doen. Denk wel behandelen.

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 19:56

Ik ben trouwens blij dat ik dit gewoon kan vertellen en fijn advies/ervaringen krijg. :)

De namiddag pijn is weer weg en ze is weer helemaal happy. Eet weer goed, mest komt er weer goed uit. Het blijft raar. Waarom specifiek dat tijdstip??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:58

Misschien zou je een cranio sacraal therapeut kunnen zoeken? Die werken nog net een tikkeltje zachter dan een osteo..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:58

Wat klóte dat het af en toe niet gaat. :\
Ik ga weer duimen voor je!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:01

Is de mest ook anders op de momenten dat ze zoveel last heeft?

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:01

Hoe laat voer je wat?


Dan kunnen we even meedenken over wat wanneer waar in de darmen verteerd wordt

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 20:07

Furrow schreef:
Is de mest ook anders op de momenten dat ze zoveel last heeft?


Ja droger en echt richting mestballen, soms ook echt heel groot.

Pfff voerschema (tijden kunnen afwijken hoor, maar globaal genomen :') )
6.00 grasbrok geweekt
8.00 brok + slobber
12.00 grasbrok +slobber, eet ze waar ze trek in heeft
17.00 grasbrok +slobber, eet ze waar ze trek in heeft
20.30 brok, slobber, grasbrok, grote bak met compact gras, lucerne, grasmix

Gehele dag en nacht door hooi tot haar beschikking.
120ml olie over de dag verdeeld.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:10

Wanneee geef je de macrogel nu?

En ik moet zeggen dat jij echt een topper bent, je hebt heel wat negativiteit doorstaan

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 20:12

Ze krijgt over de dag verdeeld 3x macrogol. 8.00, 17.00, 20.30. Dit willen we nu even gaan ophogen naar om het uur, kijken wat dat doet.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:14

Even terugrekenen, hoelang duurt vertering en wanneer poepen ze het uit, bij haar een halve meter en dus iets tijd er af halen en misschien vind je zo de boosdoener .

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:19

Is er ook geen verband met wanneer ze van het gras af komt en dus binnen haar porties eet en stil staat?

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 20:22

bigone schreef:
Even terugrekenen, hoelang duurt vertering en wanneer poepen ze het uit, bij haar een halve meter en dus iets tijd er af halen en misschien vind je zo de boosdoener .

Helaas, we weten al dat het 36-48h duurt. Maar daarmee nog niet de oorzaak.


Saskia9 schreef:
Is er ook geen verband met wanneer ze van het gras af komt en dus binnen haar porties eet en stil staat?

Nee, ze krijgt het zowel op de wei en als ze los loopt in de binnenruimte. Op stal staat ze eigenlijk nooit meer. :=

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:25

He wat balen zeg! Rot is dat je niet goed kan tackelen waar het vandaan komt. Maar een ding weet ik wel, ze staat super bij jullie!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:31

Je moet even met je dierenarts overleggen of het niet beter is om een grotere hoeveelheid op 1 moment te geven dan verschillende om het uur. Het geeft meer vocht aan de mest dus de mest dat er op het piekmoment uitkomt zou dan de macrogel nodig hebben denk ik.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:08

Het voer dat nat/geweekt wordt, heeft dat elke voerbeurt evenlang staan weken, of maak je bijvoorbeeld in de ochtend alles al klaar voor de hele dag?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:13

De hele nacht voer je niets. Misschien zou je kunnen kijken of een late voeding, bijv om 24.00 of 01.00 verandering brengt? Nu krijgt ze relatief veel voerbeurten vanaf 6.00, na een lange periode niets. Wellicht hoopt dat toch op aan het eind van de dag en komen de klachten daarvan.
Dus misschien je wekker zetten en 1 of 2 voerbeurten in de nacht doen in plaats van je huidige voerschema en dus beter verdeeld over 24 uur. Dan kun je in elk geval kijken of dat uit maakt (of je dat en vol kunt en wilt houden is een volgende vraag)

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 21:15

Saskia9 schreef:
He wat balen zeg! Rot is dat je niet goed kan tackelen waar het vandaan komt. Maar een ding weet ik wel, ze staat super bij jullie!


Dank je :o

Furrow schreef:
Je moet even met je dierenarts overleggen of het niet beter is om een grotere hoeveelheid op 1 moment te geven dan verschillende om het uur. Het geeft meer vocht aan de mest dus de mest dat er op het piekmoment uitkomt zou dan de macrogel nodig hebben denk ik.

Ook iets om te proberen.


maya12333 schreef:
Het voer dat nat/geweekt wordt, heeft dat elke voerbeurt evenlang staan weken, of maak je bijvoorbeeld in de ochtend alles al klaar voor de hele dag?

Alleen die van 6.00, dat zijn de nuggets weken de hele nacht. De rest word direct gegeven.


simodi schreef:
De hele nacht voer je niets. Misschien zou je kunnen kijken of een late voeding, bijv om 24.00 of 01.00 verandering brengt? Nu krijgt ze relatief veel voerbeurten vanaf 6.00, na een lange periode niets. Wellicht hoopt dat toch op aan het eind van de dag en komen de klachten daarvan.
Dus misschien je wekker zetten en 1 of 2 voerbeurten in de nacht doen in plaats van je huidige voerschema en dus beter verdeeld over 24 uur. Dan kun je in elk geval kijken of dat uit maakt (of je dat en vol kunt en wilt houden is een volgende vraag)

Nacht krijgt ze hooi, grasmix, compact gras, lucernemix, geweekte grasbrok, 2 kilo bonpard. Daar doet ze echt hele nacht mee. :j

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:21

dat is wel de hele nacht droogvoer terwijl ze verspreid over de dag natvoer krijgt