Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:34

Hallo Bokkers,

Mijn paard is nu al ruim 1,5 jaar kreupel.
Ik ga het proberen kort te houden..

Mei 2017 wordt hij op het uitstekende deel van zijn bekken getrapt.
Dierenarts is geweest, ze voelt eraan en het zit niet los. Gesmeerd met gel, 3 weken rust, en daarna weer kijken hoe het gaat. Het werd niet beter. Foto’s + echo laten maken, geen breuk te zien.
Weer een paar weken rust en dan moet het beter worden volgens de DA.
Dat werd het niet..
Stil gezet, en om de 2 weken aan de longeerlijn kijken of hij misschien alweer goed was...
Maar helaas, dat gebeurde niet.
Januari 2018.. naar een andere dierenarts. Rechter achterbeen op de foto, OC in zijn knie.
Maar of dit nu de oorzaak is van hoe hij nu loopt weet de DA niet.
Deze DA raadde een osteopaat aan. Die komt om de 3 weken.
We zien hem heel langzaam aan beter gaan lopen.
Maar nog steeds is het vooral in draf, niet goed.
Ik zit er nu sinds 2 maanden op.. eerst alleen buiten op straat stappen. Nu ook in de bak.
Ik vond hem vorige week wel aardig lopen en het gaf mij veel hoop.
Maar vandaag gelongeerd, en rechtsom gaat wel redelijk. Maar linksom is echt weer heel slecht |(

Ik weet niet meer wat ik moet doen....
Hij heeft atrose in zijn hals, zou het bijv in zijn rug zitten ?
Osteopaat raad aan om een rugfoto te maken.
Wie kan mij helpen?

(Het lukt me niet om een filmpje te uploaden)

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:43

Waarom rijden als hij niet goed loopt?! :?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:44

Heb je hem al eens helemaal stil gezet? Dus echt zonder enig werk. Ook niet kijken of hij goed loopt? Half jaar op de wei bijvoorbeeld!? Heeft de DA daar iets over gezegd? Is er uberhaupt een kreupelheids onderzoek gedaan? Is je paard uitverdoofd geweest?

Er zijn nog genoeg andere opties om uit te vinden wat je paard heeft.. maar de vraag is of je het geld daar aan wilt uitgeven. Denk aan een scintigrafie of mri scan.
Laatst bijgewerkt door xsensibel op 13-01-19 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:45

Niemand hier kan IN je paard kijken..dus zou hem eerst eens volledig op de foto zetten..dan weet je wellicht al wat meer.

Hebben ze al eens een kreupelheids onderzoek gedaan? bv been steeds hoger uitverdoven en dan kijken of ie we//niet rad loopt.

Maar goed je kunt veel onderzoeken, tis ook maar net het prijskaartje wat je er uit aan wil geven.....het kan zo gek als je zelf wilt. tm MRI scans aan toe.

Sowieso als ie al zolang niet goed loopt, dan heb je ook grote kans dat ze op andere gebieden gaan compenseren wat ook weer extra schade kan geven icm slechte/verkeerde spieropbouw. Wat ook weer niet goed is en ook issues kan geven
Laatst bijgewerkt door orkaan op 13-01-19 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:46

Hmm, ik vind het een beetje vreemd allemaal. Voor een paard dat 1,5 jaar kreupel staat, vind ik dat er bijzonder weinig ondernomen is... Ik snap ook het longeren en rijden niet als je paard niet goed loopt? Dat je hem na een paar weken eens laat lopen om te zien hoe ie loopt, daar kan ik in komen, maar ik heb het gevoel dat het paard eigenlijk niet echt de kans heeft gekregen om te herstellen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:49

Een cirkel is altijd erg belastend
Als rechtuit wel goed gaat
Zou ik eens enkel rechtuit gaan
Spieren krijgen
En na 3 mnd nog eens kijken
En de Artrose goed managen .

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:56

idylle schreef:
Waarom rijden als hij niet goed loopt?! :?


Ik zei dat we er nu 2 maanden op zitten..
dit is 2x in de week, waarvan de eerste 6 weken buiten op straat een stukje stappen. Dit is wat de osteopaat aan raadde.
Aangezien naar buiten niet altijd lukt, zit ik er nu ook op in de bak.
En vorige week een stukje gedraafd toen ik erop zat en toen liep hij best heel goed. Dus toen gaf mij dat het gevoel dat het beter ging en dat hij nu weer vooral sterker moest worden in zijn spieren.

Oh ja en, de dierenarts zei ook: van stil zetten gaat hij sowieso niet beter worden..
dat zei de DA 1 jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door Sharon89 op 13-01-19 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:58

xsensibel schreef:
Heb je hem al eens helemaal stil gezet? Dus echt zonder enig werk. Ook niet kijken of hij goed loopt? Half jaar op de wei bijvoorbeeld!? Heeft de DA daar iets over gezegd? Is er uberhaupt een kreupelheids onderzoek gedaan? Is je paard uitverdoofd geweest?

Er zijn nog genoeg andere opties om uit te vinden wat je paard heeft.. maar de vraag is of je het geld daar aan wilt uitgeven. Denk aan een scintigrafie of mri scan.


Hebben beide dierenartsen niets over gezegd.
Hij is afgelopen 1,5 jaar wel gewoon in de wei en paddock geweest.
Verder alleen af en toe laten lopen aan de longeerlijn om te kijken hoe het ervoor stond.

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 23:00

xAnthea schreef:
Hmm, ik vind het een beetje vreemd allemaal. Voor een paard dat 1,5 jaar kreupel staat, vind ik dat er bijzonder weinig ondernomen is... Ik snap ook het longeren en rijden niet als je paard niet goed loopt? Dat je hem na een paar weken eens laat lopen om te zien hoe ie loopt, daar kan ik in komen, maar ik heb het gevoel dat het paard eigenlijk niet echt de kans heeft gekregen om te herstellen.


Er zijn foto’s en echo’s gemaakt bij 2 dierenartsen en om de 3 weken een osteopaat erbij.
Ik volgde het advies van de dierenartsen op.
En nu vraag ik advies omdat ik niet weet wat wijsheid is om te doen.

En het rijden, is dus erop zitten en stappen door de bak of op straat.

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 23:06

studiemiep schreef:
Niemand hier kan IN je paard kijken..dus zou hem eerst eens volledig op de foto zetten..dan weet je wellicht al wat meer.

Hebben ze al eens een kreupelheids onderzoek gedaan? bv been steeds hoger uitverdoven en dan kijken of ie we//niet rad loopt.

Maar goed je kunt veel onderzoeken, tis ook maar net het prijskaartje wat je er uit aan wil geven.....het kan zo gek als je zelf wilt. tm MRI scans aan toe.

Sowieso als ie al zolang niet goed loopt, dan heb je ook grote kans dat ze op andere gebieden gaan compenseren wat ook weer extra schade kan geven icm slechte/verkeerde spieropbouw. Wat ook weer niet goed is en ook issues kan geven


Zo’n kreupelheidsonderzoek is bij 1 DA wel gedaan, maar niet uit verdoofd.
Bij de andere DA is wel zijn rechter achtervoet uit verdoofd.
Dat zou ik nog wel kunnen doen inderdaad..

Zo’n MRI zie ik niet zo zitten..

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:15

Ik zou eens een rectale echo laten maken

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:15

Sharon89 schreef:
xsensibel schreef:
Heb je hem al eens helemaal stil gezet? Dus echt zonder enig werk. Ook niet kijken of hij goed loopt? Half jaar op de wei bijvoorbeeld!? Heeft de DA daar iets over gezegd? Is er uberhaupt een kreupelheids onderzoek gedaan? Is je paard uitverdoofd geweest?

Er zijn nog genoeg andere opties om uit te vinden wat je paard heeft.. maar de vraag is of je het geld daar aan wilt uitgeven. Denk aan een scintigrafie of mri scan.


Hebben beide dierenartsen niets over gezegd.
Hij is afgelopen 1,5 jaar wel gewoon in de wei en paddock geweest.
Verder alleen af en toe laten lopen aan de longeerlijn om te kijken hoe het ervoor stond.


Overweeg dat eens.. gewoon een poos “weg zetten” heeft bij veel paarden toch het beste effect naar mijn idee..

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:42

Eerlijk? Een paard met artrose in de hals, OC in de knie en 1,5 jaar kreupel zou ik geen geld meer instoppen. Ik zou hem lekker op de wei zetten en je geld stoppen in een ander paard.
Je moet bedenken wat je ermee op gaat schieten als je rug foto’s etc laat maken. Wordt hij daar beter van?

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:46

Vraag is idd wat je wilt.
Als je het budget beschikbaar hebt kun je foto's laten maken van de rug.
Wellicht zie je dan meer wat stuk is.
En dan?
Je paard is al 'stuk', vervelend om zo te zeggen maar het is wel zo.
En dan met artrose in de nek longeer werk doen, ik vind dat erg onverstandig. Rechte stukken stappen, werken in de hand langs de weg dat zou kunnen maar longeerwerk? Dat is een bijzondere keus voor werk met zo'n dier...
Met op de wei zetten zal hij waarschijnlijk wel beter gaan lopen. Maar dan is het niet zo dat je daarna weer kunt gaan belasten, want dat kan hij dus gewoon niet aan.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:49

Staat zn bekken niet ongeloofelijk scheef? En evt extra kennis binnenhalen door een manueel therapeut/osteo?

Hoe wordt de artrose behandeld en in hoeverre is er sprake van artrose ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:07

Sharon89 schreef:
studiemiep schreef:
Niemand hier kan IN je paard kijken..dus zou hem eerst eens volledig op de foto zetten..dan weet je wellicht al wat meer.

Hebben ze al eens een kreupelheids onderzoek gedaan? bv been steeds hoger uitverdoven en dan kijken of ie we//niet rad loopt.

Maar goed je kunt veel onderzoeken, tis ook maar net het prijskaartje wat je er uit aan wil geven.....het kan zo gek als je zelf wilt. tm MRI scans aan toe.

Sowieso als ie al zolang niet goed loopt, dan heb je ook grote kans dat ze op andere gebieden gaan compenseren wat ook weer extra schade kan geven icm slechte/verkeerde spieropbouw. Wat ook weer niet goed is en ook issues kan geven


Zo’n kreupelheidsonderzoek is bij 1 DA wel gedaan, maar niet uit verdoofd.
Bij de andere DA is wel zijn rechter achtervoet uit verdoofd.
Dat zou ik nog wel kunnen doen inderdaad..

Zo’n MRI zie ik niet zo zitten..


MRI kan sowieso niet, dat kan alleen van de hoef bijvoorbeeld. Rest van het paard past simpelweg niet in het apparaat. Ook is het best een ingreep omdat ze onder narcose moeten en het een tijd duurt voor alles in beeld is. Ik denk dat jij een ander soort onderzoek bedoelt?

Ik zou na 1,5 jaar toch eens met DA om de tafel gaan en de opties bespreken die er nog zijn. Dan kun je daarin zelf een afweging maken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wat is er met mijn paard? Al 1,5 jaar kreupel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:12

Problemen in de hals kunnen heel goed zorgen voor onregelmatigheid.
Kun je vertellen hoe dit is geconstateerd en waar zit de artrose?

Een paard trainen met halsproblemen pak je anders dan dan een 'gezond' paard.
De juiste training kan ook wel degelijk helpen.
Maar eerst interessant te weten waar het zit en hoe de diagnose gesteld is.

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:04

Suzanne F. schreef:
Eerlijk? Een paard met artrose in de hals, OC in de knie en 1,5 jaar kreupel zou ik geen geld meer instoppen. Ik zou hem lekker op de wei zetten en je geld stoppen in een ander paard.
Je moet bedenken wat je ermee op gaat schieten als je rug foto’s etc laat maken. Wordt hij daar beter van?


Ik begrijp je reactie ergens wel..
Alleen voor dat hij getrapt werd 1,5 jaar geleden, liep hij mega goed. We hadden geen last van de atrose + die OC...
ik hoop dat hij wel weer beter wordt ja..

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:11

VanHuisUit schreef:
Vraag is idd wat je wilt.
Als je het budget beschikbaar hebt kun je foto's laten maken van de rug.
Wellicht zie je dan meer wat stuk is.
En dan?
Je paard is al 'stuk', vervelend om zo te zeggen maar het is wel zo.
En dan met artrose in de nek longeer werk doen, ik vind dat erg onverstandig. Rechte stukken stappen, werken in de hand langs de weg dat zou kunnen maar longeerwerk? Dat is een bijzondere keus voor werk met zo'n dier...
Met op de wei zetten zal hij waarschijnlijk wel beter gaan lopen. Maar dan is het niet zo dat je daarna weer kunt gaan belasten, want dat kan hij dus gewoon niet aan.


Hij heeft geen last van de atrose in zijn hals.
En voor dat hij getrapt werd 1,5 jaar geleden, liep hij mega fijn.
Misschien ben ik ook blind geworden door dit alles, maar ik hoop gewoon dat ie weer goed word |(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:15


Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:15

Ninx schreef:
Problemen in de hals kunnen heel goed zorgen voor onregelmatigheid.
Kun je vertellen hoe dit is geconstateerd en waar zit de artrose?

Een paard trainen met halsproblemen pak je anders dan dan een 'gezond' paard.
De juiste training kan ook wel degelijk helpen.
Maar eerst interessant te weten waar het zit en hoe de diagnose gesteld is.


Er is jaren terug een fysio bij geweest en hij zag iets in zijn hals.
Toen zijn er röntgenfoto’s en echo’s gemaakt. Daar kwam atrose uit.
Toen is hij ingespoten. En verder zei de DA lekker verder rijden. En kijken waar het schip strand.
Het is geen paard die in de Krul kan lopen. Maar hij loopt uit zichzelf nageeflijk.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:21

Misschien een gekke gedacht, maar de trap kan het paard zodanig uit balans hebben gehaald dat hij de hals problematiek niet meer kan compenseren en het nu dus de kop op steekt.. Plus: ‘daarvoor heeft hij er nooit last van gehad’ is BS want atrose geeft ALTIJD pijn. Paarden zijn alleen sterren om het te maskeren.

Sharon89

Berichten: 1548
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Elst (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:24

Bralindy schreef:
Misschien een gekke gedacht, maar de trap kan het paard zodanig uit balans hebben gehaald dat hij de hals problematiek niet meer kan compenseren en het nu dus de kop op steekt.. Plus: ‘daarvoor heeft hij er nooit last van gehad’ is BS want atrose geeft ALTIJD pijn. Paarden zijn alleen sterren om het te maskeren.


Maar als hij pijn zou hebben, dan zou hij toch niet met zn hoofd naar beneden willen lopen? Nageeflijk... bedoel ik.
Ik vind het gewoon k*t allemaal... hij liep zo fijn 1,5 jaar geleden. En nu zitten we zo in de sh*t dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen ;(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:25

Sharon89 schreef:
Ninx schreef:
Problemen in de hals kunnen heel goed zorgen voor onregelmatigheid.
Kun je vertellen hoe dit is geconstateerd en waar zit de artrose?

Een paard trainen met halsproblemen pak je anders dan dan een 'gezond' paard.
De juiste training kan ook wel degelijk helpen.
Maar eerst interessant te weten waar het zit en hoe de diagnose gesteld is.


Er is jaren terug een fysio bij geweest en hij zag iets in zijn hals.
Toen zijn er röntgenfoto’s en echo’s gemaakt. Daar kwam atrose uit.
Toen is hij ingespoten. En verder zei de DA lekker verder rijden. En kijken waar het schip strand.
Het is geen paard die in de Krul kan lopen. Maar hij loopt uit zichzelf nageeflijk.


Dat is makkelijk gezegd van de dierenarts.

Het is wel zaak dat het paard echt in balans leert lopen. Kijk eens naar het filmpje dat ik stuurde en verdiep je eens in de manier van trainen van 4 dimension dressage

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110689
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:27

Sowieso niet meer op gaan zitten. Op een paard dat kreupel loopt (= pijn) rijden is gewoon erg oneerlijk.
Ik zou hem een jaar stil zetten als je er verder weinig kosten in wilt steken. Na dat jaar weer eens kijken hoe het er voor staat.