Afgeknapte pees

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_Harry

Afgeknapte pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 22:19

Hoihoi

Afgelopen zomer heeft 1 van mijn paardjes een ongeluk op stal gehad, hij is met z'n been vast komen te zitten en heeft hier een wond tot op het bot, een gebroken griffelbeen en een afgeknapte pees aan over gehouden.

Z'n been is inmiddels weer helemaal genezen maar die pees (strekpees) was niet meer te redden. Hij loopt hier helemaal goed op. Je kan er eigenlijk niks aan zien en mag volgens de veearts ook nagenoeg alles weer doen.

Heeft iemand misschien ook zoiets meegemaakt? Of ervaring met een paard die een pees miste ? Hoe ging dat ? Kreeg je paard daar op den duur last van ? Werd er een andere pees overbelast ?
Laatst bijgewerkt door Manon_Harry op 11-01-19 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

FelineNanet

Re: Afgeknapte pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:27

Welke pees was het?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:33

Mijn pony haar strekpees is volledig door gegaan bij een ongeluk. Ze is er Z2 startgerechtigd mee geworden..
Been is altijd wat dikker gebleven en springen mag niet van de dierenarts.
Helaas heeft ze twee jaar geleden door een ander ongeluk ook in beide achterbenen haar griffelbeentjes gebroken..
Hieraan is ze geopereerd en de revalidatie vond ik lang duren. Ze moest echt van ver komen.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 22:36

FelineNanet schreef:
Welke pees was het?

Vergeten in het bericht te zetten

Het gaat om een strekpees rechts voor

Def schreef:
Mijn pony haar strekpees is volledig door gegaan bij een ongeluk. Ze is er Z2 startgerechtigd mee geworden..
Helaas heeft ze twee jaar geleden door een ander ongeluk ook in beide achterbenen haar griffelbeentjes gebroken..
Hieraan is ze geopereerd en de revalidatie vond ik lang duren. Ze moest echt van ver komen.

Oké dus ze heeft hier verder geen last meer van gehad ? Het been van die van mij zal ook altijd dikker blijven met een litteken maar dat zei zo. De arts zei dat ik evt zelfs weer mocht gaan springen maar dat durf ik niet zo goed sowieso nu nog niet maar überhaupt...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:37

Def schreef:

Toevoeging: mijn pony compenseert wel in haar lijf doordat ze die pees mist. Wij trainen heel erg op rechtrichten en een goede balans. Door het compenseren loopt mijn pony graag scheef. Vaak gaat ze door compensatie in haar onderrug wat vast zitten, laat ik zeer regelmatig door fysio en osteopaat behandelen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:39

Bij mijn pony is het overigens de strekpees rechts achter.
De dierenarts heeft mij vertelt dat ze de strekpees niet zo nodig hebben als de buigpees.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:43

Qua springen heb ik het ook nooit aangedurfd, maar het is me ook echt verboden door de dierenarts.
Misschien verschilt het door dat het bij mijn pony een achterbeen is dat moet dragen?
Maar de klap op de voorbenen zou ik ook niet willen eerlijk gezegd...

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 15:13

Ja springen heb ik inderdaad ook nog m'n twijfels bij maar we zullen zien waar we stranden enidigeval bedankt voor je informatie bben ik weer een stukje vooruit geholpen :)