EORTH en tanden laten trekken. Heeft iemand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nienmoon

EORTH en tanden laten trekken. Heeft iemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:56

Ik wee[i]t niet of dit hier helemaal goed staat. Misschien hoort het eerder bij ervaringen en diensten, maar ik hoop dat in dat geval een lieve MOD het topic even goed wil zetten :o

Ik heb een fjordenruin van 23 die een tijdje geleden is gediagnostiseerd met EORTH. Voor degenen die niet direct weten wat dat is: het is een gebitsprobleem waarbij tandwortels gaan ontsteken en op die manier de tanden gaan vervormen. De dierenarts heeft hem een tijdje terug behandeld in de hoop dat het wat bijgetrokken zou zijn. In de tussentijd heb ik zijn tanden behandeld met Dentisept. Vandaag is ze weer geweest om te kijken of het inderdaad iets is verbeterd, maar dit is helaas minder het geval dan we gehoopt hadden. Misschien zelfs dat er een paar tanden bij hem getrokken moeten worden.

Voor mij klinkt dit best heftig, al weet ik dat er paarden zijn die hier prima mee om kunnen gaan. Ik vind het ook best lastig om te beslissen waar ik het beste heen kan gaan. De tandarts heeft Utrecht aangeraden, maar dat is nogal ver uit te buurt (Bollenstreek). Mijn vraag is dus eigenlijk of er nog andere klinieken zijn die hier dichter in de buurt zijn en of mensen er goede of juist minder goede ervaringen mee hebben. En misschien zijn er mensen die ervaring hebben met paarden wiens tanden (bij deze klinieken) getrokken moesten worden en hoe die paarden het nu doen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:26

Bij ons is Maaike van Ree van de Lingenhoeve Noord-Holland geweest. Dat is erg goed bevallen.
Hiervoor zijn we naar Jan Kroes geweest van DAP Kromme Rijnstreek. Ook prima ervaring.

Maar Maaike komt gewoon aan huis en dat scheelde een hele reis en na wat andere positief over haar gehoord te hebben hebben we daar contact mee gezocht.

Voor een heel gebit zou ik denk ik liever naar de kliniek gaan (gewoon een gevoel, nergens op gebaseerd) maar enkele tanden thuis ging met Maaike zonder stress. Ze komt nu jaarlijks foto’s maken om te kijken hoe het er voorstaat en de gebitten gewoon te behandelen.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 10-01-19 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Re: EORTH en tanden laten trekken. Heeft iemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:49

O wat vervelend voor je paard, ts, het is zo'n pijnlijke rotziekte.
Ik ken geen klinieken of tandartsen bij jou in de buurt, maar kan wel Jan Kroes van DAP Krommerijnstreek aanbevelen.
Mijn paard is een aantal weken geleden van al zijn voortanden verlost in de kliniek in Wapenveld, ook zeer kundig. Hij is er heel erg van opgeknapt, hij is 21 maar denkt dat ie 3 is :-)
Het klinkt idd heel heftig, maar echt, ze knappen er zo van op!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:59

Mijn paard is geholpen door paardendokters in zwaanshoek. Een paar dagen op de kliniek gestaan daar. Allemaal goed en netjes verlopen en ze was zo opgeknapt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:35

Bij mijn paard zijn ongeveer 2 jaar geleden alle voortanden getrokken. Ik vond het ook heftig klinken maar van zodra ik vernam dat ze pijn had, heb ik wel meteen die beslissing genomen. Mijn paard heeft haast geen last gehad nadien. Tot mijn verbazing begon ze meteen te eten toen ze thuis kwam. Wel heb ik haar de eerste weken water in een emmer gegeven omdat de automatische drinkbak me wel lastig leek.
Het enige wat ze niet kan, is erg kort gras afgrazen. Verder heeft ze geen moeite met eten.
Maw, ik kan het enkel maar aanbevelen!

Hier vind je nog meer info:
Ootie @ [MD] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:38

Ik woon ook in de Bollenstreek en mijn paard werd behandeld door Aldo Doveren. Deze komt elke week nog op de Raaphorst in Wassenaar. Voor meer informatie mag je een pb sturen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:43

Rijden jullie dan nog wel enzo? Vorig jaar de tandarts bij mijn paard gehad, die dit jaar 20 wordt, zo op het zicht vermoedde hij ook eothr, hij eet verder wel, leek niet pijnlijk met de mondklem,... maar nu stel dat hij pijnlijk wordt, paard is amper benaderbaar door een dierenarts, moeilijk te behandelen, spuiten, kan zich snel druk maken,... verder is hij op pensioen, voor mij echt een dilemma of ik hem het moet aandoen om eerlijk te zijn

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 07:52

[MD] EOTRH + breuk

Ootie @ [MD] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Mijn pony had ook deze tandziekte.
In eerste instantie 2 tanden laten verwijderen in Bodegraven eind augustus 2016.
In februari 2017 zette de ziekte zich heftig door, hij viel af en de rest van zijn tanden moest eruit.
In overleg met thuis besloten (en met begrip van Bodegraven) hier niet meer aan te beginnen. Hij heeft nog een maand op metacam gestaan zodat we aan het idee konden wennen dat er een afscheid aan zat te komen.

Ik vond het egoïstisch van mezelf om hem de ingreep te laten ondergaan omdat ik hem niet kan missen.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:16

Cemlys schreef:
Rijden jullie dan nog wel enzo? Vorig jaar de tandarts bij mijn paard gehad, die dit jaar 20 wordt, zo op het zicht vermoedde hij ook eothr, hij eet verder wel, leek niet pijnlijk met de mondklem,... maar nu stel dat hij pijnlijk wordt, paard is amper benaderbaar door een dierenarts, moeilijk te behandelen, spuiten, kan zich snel druk maken,... verder is hij op pensioen, voor mij echt een dilemma of ik hem het moet aandoen om eerlijk te zijn

Ik begrijp eerlijk gezegd het dilemma niet. Je kan het paard toch niet met pijn laten staan? Ik was na de ingreep zo blij dat ik die had laten uitvoeren. Ik heb enkel spijt dat ik het niet eerder wist, dan had ik mijn merrie eerder kunnen helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:02

Nee dan wordt het euthanasie uiteraard. Nogmaals met alle andere paarden zou ik niet twijfelen, maar hij is zo snel gestresst en gespannen, is doodsbang van dierenartsen, klinieken,... als ik het doe dan doe ik het voor mezelf. Hij is 20 en al een paar jaar op pensioen. Het is altijd afwachten hoe snel zoiets zich ontwikkelt maar dan is hij mss alweer een paar jaar verder, dan bespaar ik hem liever al dit gedoe op zn oude dag

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:15

Mijn paard was 23 toen ze behandeld werd. Bijna 3 jaar geleden en ze is per zo van opgeknapt! We rijden er nog steeds op. Een aantal tanden zijn gespaard gebleven.
Een ander paardje op stal had het veel erger en al haar tanden zijn getrokken. Dat is al een aantal jaar langer geleden en die loopt ook nog steeds rond.
Dus ja, lastig inschatten of het voor die van jou korte tijd veel stress waard is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:16

Is hij verder nog gezond? het is een heel persoonlijke keuze natuurlijk en het belangrijkste om het paard centraal te zetten.

Ik heb recentelijk mijn 17 jarige paard in moeten laten slapen vanwege EOTRH en erge artrose, deze stond wel op pijnstilling. De EOTRH (de versie met veel cementvorming) was ook al aardig gevorderd en dat is heel snel gegaan. Zonder pijnstilling schijnt het sowieso beter te zijn om ze te laten gaan omdat het zo pijnlijk is...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:17

Cemlys schreef:
Nee dan wordt het euthanasie uiteraard. Nogmaals met alle andere paarden zou ik niet twijfelen, maar hij is zo snel gestresst en gespannen, is doodsbang van dierenartsen, klinieken,... als ik het doe dan doe ik het voor mezelf. Hij is 20 en al een paar jaar op pensioen. Het is altijd afwachten hoe snel zoiets zich ontwikkelt maar dan is hij mss alweer een paar jaar verder, dan bespaar ik hem liever al dit gedoe op zn oude dag

Ah oke, op die manier .... pfieuw, lastige keuze!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:43

Bij Bjöl zijn al zijn tanden en een paar kiezen verwijderd. Hij heeft een nachtje op de kliniek gestaan en was topfit toen hij weer thuis kwam, begon meteen te spelen en te eten. Hij is er enorm van opgeknapt en is met zijn 21 jaar weer volop fit. Het enige kleine nadeel is dat zijn tong nu altijd buiten hangt.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:16

Wat vervelend!

Ik kan je DAP bodegraven aanraden, een 30jarige pony op stal ia daar afgelopen jaar behandelt, die moest een hele rij kiezen laten trekken. Top werk gedaan daar.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:05

http://vpgc.nl/contact/

Christie Dreessen en Aldo van Doeveren (zijn een koppel) en hebben een veterinair paardengebitscentrum.

Ze zijn zeer benaderbaar en vragen kun je altijd stellen, misschien kunnen zij wel iemand aanraden in jouw regio. Ze rijden ook beiden heel West nl door. Komen ook bij mij op stal bij Leiden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:59

Lukasje schreef:
Cemlys schreef:

Ik begrijp eerlijk gezegd het dilemma niet. Je kan het paard toch niet met pijn laten staan? Ik was na de ingreep zo blij dat ik die had laten uitvoeren. Ik heb enkel spijt dat ik het niet eerder wist, dan had ik mijn merrie eerder kunnen helpen.

Ben het helemaal eens met je. Je kan je paard niet met pijn laten staan, pensioen of niet!
Je hebt eigenlijk twee keuzes: opereren of in laten slapen.

De mijne at ook gewoon, alleen had hij moeite met wortels en appels bijten. Ook reed ik hem nog gewoon maar merkte wel dat hij wat lastig in de aanleuning werd.

Nu is hij spectaculair veranderd en loopt onder zadel weer zoals vanouds: de sterren van de hemel. 21 jaar oud maar nog zo jong :D

* Edit: Cemlys, ik lees net je post dat je dan voor euthanasie zou kiezen. Hopelijk is dit nog lang niet nodig, maar toch alvast sterkte!

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 15:22

Ik ben overweldigd door alle reacties die eigenlijk binnen een halve dag al binnenstromen zowel hier als via een persoonlijk bericht. Ik heb alle verhalen gelezen en ga de klinieken die genoemd zijn zeker even nader bekijken. Ik ben in ieder geval wel blij te horen dat er zoveel paarden, ook van de leeftijd van mijn paard en ouder, zoveel zijn opgeknapt en er prima mee kunnen leven en zelfs nog bereden kunnen worden.

Heeft één van jullie nog ervaring met paarden en getrokken tanden in combinatie met een grasmasker? Hij is, als rasechte Fjord, namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft hier dan ook anderhalf jaar geleden wel last van gehad. Hier is hij wel weer goed uitgekomen en afgelopen zomer heb ik het dus door middel van een grasmasker goed onder controle kunnen houden. Zonder in ieder geval een aardig deel van de tijd een grasmasker om ben ik bang dat hij opnieuw hoefbevangen gaat worden. Een optie van een permanente paddock waarin ook ruwvoer gehangen mag worden is er bij mij op stal en eigenlijk hier in de omgeving niet echt. Maar als het grasmasker afvalt als optie om de hoefbevangenheid tegen te gaan dan moet ik de mogelijkheden op deze stal en in de buurt toch eens goed gaan overwegen en dit meenemen in mijn besluit.

Elisa2 schreef:
Is hij verder nog gezond?

Ik ben in mijn openingspost wel vergeten te zeggen dat hij cushing heeft. Nog niet in ernstige mate maar hij staat wel op een half pilletje prascent per dag. Ik merk van zijn cushing eigenlijk alleen dat hij vrij snel bezweet raakt. Ik scheer hem dus tegenwoordig altijd in de winter en heb dat deze winter ook gedaan. Verder is hij af en toe wat stijf. Deze winter heeft hij dan ook voor het eerst permanent een regendeken op. Toch kan het per dag iets wisselen. De ene dag is hij voorwaardser dan de ander, maar opzich is dat op je 23e ook niet zo vreemd, lijkt me. Woensdag ging ie in ieder geval met een aardig tempo door de bak, andere dagen heeft ie er iets minder zin in en doen we minder.

Natasja71 en Angs1989, ik ga jullie even een PB sturen over Aldo Do(e)veren en Christie Dreesen. Ik en mijn paard zijn bekend bij De Raaphorst (haal daar altijd de prascent vandaan) en het feit dat ze op zoveel plekken gewoon langskomen spreekt me wel aan. Ook kent een stalgenoot van me Christie Dreesden en praatte hier positief over, Hier wil ik dus graag wel wat meer informatie over.