Ik heb een fjordenruin van 23 die een tijdje geleden is gediagnostiseerd met EORTH. Voor degenen die niet direct weten wat dat is: het is een gebitsprobleem waarbij tandwortels gaan ontsteken en op die manier de tanden gaan vervormen. De dierenarts heeft hem een tijdje terug behandeld in de hoop dat het wat bijgetrokken zou zijn. In de tussentijd heb ik zijn tanden behandeld met Dentisept. Vandaag is ze weer geweest om te kijken of het inderdaad iets is verbeterd, maar dit is helaas minder het geval dan we gehoopt hadden. Misschien zelfs dat er een paar tanden bij hem getrokken moeten worden.
Voor mij klinkt dit best heftig, al weet ik dat er paarden zijn die hier prima mee om kunnen gaan. Ik vind het ook best lastig om te beslissen waar ik het beste heen kan gaan. De tandarts heeft Utrecht aangeraden, maar dat is nogal ver uit te buurt (Bollenstreek). Mijn vraag is dus eigenlijk of er nog andere klinieken zijn die hier dichter in de buurt zijn en of mensen er goede of juist minder goede ervaringen mee hebben. En misschien zijn er mensen die ervaring hebben met paarden wiens tanden (bij deze klinieken) getrokken moesten worden en hoe die paarden het nu doen.