Pijnlijke verdikking bij de onderkaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Pijnlijke verdikking bij de onderkaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 11:31

Lieve bokkers ,

Vorige week vrijdag trof ik mijn vriendje Conner aan met een acute pijnlijke mond, hij wilde niet eten door de pijn. Wel was hij nog gewoon zijn vrolijke zelf. Temperatuur was iets verhoogd, dit deed mij denken aan een ontsteking aan een kies/tand. :(:)

Omdat de DA op stal kwam voor stalgenootjes, heb ik hem ook even naar Conner laten kijken. DA gaf mij 2 tubes met antibiotica voor het weekend.

Zondag viel mij op dat de stand van zijn linkerkaak wat apart stond en dit was ook zeer pijnlijk. Er leek ook wat vocht bij te zitten.

Maandag werd zijn kaak erger en is er een paardentandarts bij geweest. Zijn gebit was helemaal in orde, dus daar ligt het niet aan. Zijn mond ging heel slecht open. De arts begon te denken aan een fractuur in zijn onderkaak. Temperatuur was normaal.

Gisteren is de paardenarts weer geweest, met röntgenapparatuur en al. Op de foto's was gelukkig niets geks te zien. Het sluit nog geen fractuur uit, omdat het natuurlijk geen CT-scan is, maar in de delen die zichtbaar waren, zat niets. Toen hij suf gemaakt werd, begon hij erg te 'pompen'. Na temperaturen bleek zijn temperatuur 39,4 :oo . Na het bijkomen nog eens gemeten, en was toen gezakt naar 38,5.

Haar advies voor nu was nog 2 weken aankijken met pijnstillers en goed bijvoeren. Als het niet wegtrekt, weer bellen. Ze dacht aan een hematoom of abces.

Helaas is het op de foto's niet goed te zien:
Vanmorgen links
Afbeelding

Vanmorgen rechts
Afbeelding


Gisteren
Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee, of al eerder iets vergelijkbaars gezien? Ik ben zeer benieuwd naar andere ervaringen.

Liefs,
Amy

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Pijnlijke verdikking bij de onderkaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:41

Ik zou eens een andere dierenarts vragen want 2 weken aankijken zonder diagnose vind ik wel vreemd. Je zou kunnen denken aan de lymfeklieren of beginnende droes.

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 11:48

Charaz schreef:
Ik zou eens een andere dierenarts vragen want 2 weken aankijken zonder diagnose vind ik wel vreemd. Je zou kunnen denken aan de lymfeklieren of beginnende droes.


Eens, zelf word ik er ook lichtelijk zenuwachtig van. Verder heeft hij geen (neus)uitvloeiing oid. Gewoon vrolijk, alert, heeft eetlust. Zelf wil ik denk ik het weekend nog even aankijken, dan staat hij er iets meer dan een week mee.

Lymfeklieren voelde de arts geen verdikking, maar dat sluit niet alles uit natuurlijk.

Hij staat in een kudde, en tot nu is Conner de enige die iets laat zien. DA vroeg ook naar andere paarden in de kudde. Voor zover ik weet en zie, is Conner (tot nu toe) de enige die ergens last van heeft.

Bedankt voor jouw reactie!

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:40

Update:

Vanmorgen trof ik het zo aan:
Afbeelding

Afbeelding


Het lijkt gezakt te zijn, maar wel wat groter.

Dankzij de pijnstillers gaat het eten van ruwvoer gelukkig wel wat beter en krijgt hij wat meer binnen dan bejaardenvoedsel :+
Het is nog wel warm en zonder pijnstillers erg pijnlijk.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:48

Een abces klinkt mij aannemelijk idd.
Maar dan zou het wel opengemaakt moeten worden.
Maar zou ook een kieswortelontsteking kunnen zijn. Geen idee of dit op RX zichtbaar had geweest ?

Andere DA even laten kijken is geen slecht idee. 2 weken aankijken is best lang.

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 16:56

Pandora2 schreef:
Een abces klinkt mij aannemelijk idd.
Maar dan zou het wel opengemaakt moeten worden.
Maar zou ook een kieswortelontsteking kunnen zijn. Geen idee of dit op RX zichtbaar had geweest ?

Andere DA even laten kijken is geen slecht idee. 2 weken aankijken is best lang.


Klopt, arts had het over openmaken met zwarte zalf na die twee weken wachten. Volgens mij waren op één van de foto's ook de kieswortels te zien, daar was niets vreemds aan, vertelde de arts, maar of dat heel duidelijk te zien in weet ik eigenlijk ook niet.


Ook bedacht ik mij net dat Conner eind november een hoefzweer had, deze is door de hoefsmid uitgesneden en goed hersteld. Ik heb zelf weinig tot geen ervaringen met abces-achtige zaken. Zou het kunnen dat hier een verband in zit?

Mijn werkgever vertelde mij dat zij eerder een pony had met een fistel dat steeds bleek terugkeren, na jaren tobben bleek dit te komen door een botsplinter. Nu denk ik niet dat Conner ergens een botsplinter heeft, maar ik doel dan meer op het stuk dat deze zweren (als het daadwerkelijk zoiets zou zijn) misschien ontstaan door een achterliggende oorzaak?

Dit is gewoon even hardop denken hoor. Ik kijk dit weekend even aan, mocht ik geen verbetering zien, komt maandag gewoon weer een paardenarts langs. :Y)

Zelf ben ik vooral benieuwd naar informatie, omdat ik hier zelf vrijwel geen ervaring mee heb.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:10

Denk niet dat er een verband is tussen hoefzweer en dit hoor.

Als het een abces blijkt te zijn, zou ik dit willen opengemaakt hebben en niet met trekzalf aan de gang moeten gaan. Gewoon een klein sneetje erin en alle viezigheid kan eruit. :Y)

Botsplinter lijkt mij hier onwaarschijnlijk. Is de 1e keer toch dat hij dit heeft ?
Een abces onstaat meestal door een klein wondje wat infecteert en te snel dichtgroeit. En gezien de plaats is dat goed mogelijk natuurlijk.

Maar goed, ik ben geen DA :+ Dus maar even afwachten wat de paardenarts zegt.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:49

Hoe gaat het met je pony en wat is het uiteindelijk gebleken te zijn?

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 20:31

Monique1963 schreef:
Hoe gaat het met je pony en wat is het uiteindelijk gebleken te zijn?


Het bleek een gigantisch abces te zijn :(
De dierenarts heeft het open kunnen maken zodat de druk eraf gehaald werd en hij weer kon eten. Ze schrok zelf hoe veel pus erin zat. Arm paard.

Voor nu herstelt het redelijk goed. We hebben een week gespoeld, daarna laten rusten en voor nu lijkt het redelijk goed te herstellen.

Al vind ik het nog wel aan de dikke kant. Morgen zal ik nog een foto maken, ben eigenlijk wel benieuwd of andere er nog iets aan zien.