Bultje op de rug, wat is het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mcjv

Bultje op de rug, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 00:29

Mijn paard heeft nu al een tijdje een bultje op de rug, eentje thv haar schoft in dat "kuiltje", en eentje wat verder vlak voor haar lendenen.

Een tijdje geleden is de zadelmaker geweest, aangezien de bultjes onder het zadel zitten dacht ik dat dit misschien met elkaar te maken had. Dit had het volgens hem niet. Ze is er ook niet gevoelig op, ik kan erop drukken en er op krabben, maar ze geeft er totaal geen reactie op.

Het bultje lijkt in een tijdsbestek van ongeveer 2 maanden groter te zijn geworden, en de haartjes erop verdwijnen ook (zou door sjabrakje kunnen komen).

Zijn er toevallig bokkers die hier ervaring mee hebben? De dierenarts is nog niet gecontacteerd omdat ze er geen last van lijkt te hebben, maar het zit me toch niet helemaal lekker.

Hieronder foto van het bultje voor de lendenen, die bij de schoft valt niet te fotograferen omdat die onder het ongeschoren "dekje" zit.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt :)

Mloui

Re: Bultje op de rug, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:15

Hoe oud is je paard? Ik denk aan nodulaire necrobiose, meestal iets van paarden tot een jaar of 7/8. Onschuldige aandoening, maar paarden krijgen soms wel last van de bultjes onder het zadel door drukkingen. Daarnaast is de optie nodulair sarcoid er ook. Ook dit is doorgaans goedaardig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:07

Heeft mijn haflinger ook gehad. Een vetbultje.
Op een gegeven moment ontploft en langzaam weg gegaan

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:16

Bedankt voor jullie reacties. Twee totaal uiteenlopende reacties, haha. :P Ik denk dat ik er toch een dierenarts naar laat kijken, wanneer hij toevallig op stal is. Het blijft toch een beetje aan me knagen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:09

Dat lijkt me een goed plan. Als er eens een da is, gewoon even laten kijken. Het ziet er zo niet heel eng of ernstig uit, gewoon even in de gaten houden of het niet dikker of warm word. En dan gewoon eens naar laten kijken.

Mijn paard had ook zulke bultjes, 3 stuks, onder en naast het zadeldekje. Bleek allergie voor mijn wasmiddel te zijn. Dekjes met ander middel gewassen, bultjes trokken weg, en nooit terug gezien.

Dus het kan zoveel zijn..

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:10

Mijn haflinger heeft ook zoiets gehad. Bleek ook een onschuldig vetbultje te zijn. De DA heeft er toen iets ingespoten (geen idee meer wat) en na een dag was het weg.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 00:37

zorro schreef:
Dat lijkt me een goed plan. Als er eens een da is, gewoon even laten kijken. Het ziet er zo niet heel eng of ernstig uit, gewoon even in de gaten houden of het niet dikker of warm word. En dan gewoon eens naar laten kijken.

Mijn paard had ook zulke bultjes, 3 stuks, onder en naast het zadeldekje. Bleek allergie voor mijn wasmiddel te zijn. Dekjes met ander middel gewassen, bultjes trokken weg, en nooit terug gezien.

Dus het kan zoveel zijn..

Daar heb ik ook nog aan zitten denken. Maar ik weet niet precies of het chronologisch klopt dat de bultjes op zijn gekomen en ik mijn dekjes heb gewassen. Ik wissel zo nu en dan van wasmiddel, gewoon wat er in de aanbieding is. :+

Het is inderdaad niet warm, en zolang ik niet merk dat het haar op wat voor manier dan ook pijn doet of belemmert, wacht ik even af wanneer er een DA op stal komt. Misschien is het inderdaad een vetbultje, of iets anders.

Word vervolgd. :)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:44

lijkt op een druk plekje. Waarschijnlijk de zadel niet goed ligt op dit plek

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 00:48

pompadour schreef:
lijkt op een druk plekje. Waarschijnlijk de zadel niet goed ligt op dit plek

Zadelmaker is half december langs geweest, zadel ligt top. Ik vertrouw erop dat mijn zadelmaker kundig genoeg is om dit te zien, is eveneens een zadelmaker die veel bokkers aanraden. :)

syenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:41

En wat is het uiteindelijk geweest? :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:54

Nodulaire necrobiose. Onschuldig, maar opletten dat je ze niet open rijdt.