Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:42

Ik plaats dit topic voor een vriendin van mij die enigszinds met haar handen in het haar zit.

Ze heeft een Nederlandse Appaloosa die 30 april 6 wordt. Ze heeft 1 veulen gehad. Ze is basis ingereden, er wordt nu ook al wel op gereden, maar puur recreatief buiten.

Ze merkte al langer dat de klik er niet was met dit paard, en heeft haar willen verkopen. Alleen merkte ze tijdens het rijden dat het paard wat stijfjes was, moeite had met balans en de galop heel lastig vindt. Hierdoor heeft ze besloten het paard vóór verkoop te laten testen op PSSM1, omdat dat toen in opkomst was. Paard blijkt inderdaad drager te zijn, N/p1.

En nu...

Ze heeft de klik niet met dit paard, en kan haar gezien haar behoeftes niet bieden wat ze nodig heeft. Ze heeft de paarden op een wei staan, maar paard zou eigenlijk sowieso van gras af moeten, suikervrij dieet, extra supplementen en strikte training. Aldus haar dierenarts.

Het paard móet dus eigenlijk weg. Maar ze durft het niet goed te koop aan te bieden omdat het paard natuurlijk een rugzakje bij zich heeft, en daar moet gewoon echt rekening mee gehouden worden.
Daarom zit ze nu in dubio, want als ze het laat slachten weet ze zeker dat het paard niet meer hoeft te lijden of bij de verkeerde eigenaar terecht komt.

Maar het paard is eigenlijk met de juiste begeleiding gewoon goed te houden waarschijnlijk. En dat is de reden dat ik dit topic maak.

Wat zou bokt doen? Paard moet dus eigenlijk wel weg, omdat het bij haar niet kan krijgen wat ze nodig heeft. Maar heeft dus wel specifieke zorg nodig, is slacht dan misschien eerlijker? De hoofdprijs hoeft ze er niet voor, ze beseft dat het een lastig paard voor de verkoop is...

Wat denken jullie?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:47

Ik zou voor slachten gaan. Er zijn al zoveel paarden met rugzakjes, al dan niet erfelijke ziektes etc.
En kijk wat er van komt als je die wil herplaatsen; 9 van de 10 keer ellende.
Daarbij vraag ik me ook af wat voor koper ze denkt te trekken als ze hierover open kaart speelt in de advertentie. Paard trekt sowieso handelaars aan, nog los van de kleur.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 08-01-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:47

Ik zou je vriendin adviseren om dit paard óf zelf te houden of te laten euthanaseren. Door het zelf in de hand te houden weet ze zeker dat dit beestje niet in de handel komt. Wel zo eerlijk!

Zoals wij hier wonen, zou ik het gewoon laten blijven als een zeer gewaardeerd wandelmaatje, gezelschapsmaatje, gras kort houden etc. Maar dat is hier met al dat land om ons heen, dus kost weinig of niets extra's.
Succes voor je vriendin. Altijd rot dit soort dingen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:48

Ojee wat moeilijk dit zeg!
Verstand zegt bij mij heel hard het eerste, maar qua gevoel.. Moeilijk hoor. :(:)
Ik heb een pony met cushing, hij doet het super op zijn dieet met afgepast hooi en supplementen en kan de wei op met graaskorf.
Hij heeft ook prascend.
Maar ik zou hem nooit durven verkopen, nooit.
De balans is zo belangrijk, dat de enige optie voor mij is dat hij dood bij me weg gaat.
Hopelijk hoef ik nooit vroegtijdig die keus te maken, ik breek al bij het idee..

pien_2010: dat gras is juist het probleem.
Paard moet van het gras af dus zo simpel is het niet. :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:51

Voor zover ik weet kunnen paarden met PSSM1 toch gewoon een prima leven lijden mits ze de goede voeding krijgen, toch? In dat geval zou ik zeggen, zet haar te koop, maar wel met een duidelijke vermelding erbij dat het paard drager is en daar dus ook naar gevoerd moet worden.
En natuurlijk goed naar je gevoel luisteren bij het verkopen, niet zomaar aan de eerste de beste mee geven. Ik denk dat er zeker wel een goede plek te vinden moet zijn voor een appaloosa.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:52

Als het paard verder nergens last van heeft, dan zou het paard op Marktplaats aangeboden kunnen worden met de eerlijke informatie zoals je die nu ook geeft en zeggen dat ze alleen als gezelschapspaard kan dienen, plus dat er ook niet mee te fokken is. Maar ja, sommige mensen zien geld en lappen van alles aan hun laars: willen het toch dekken om geld met het veulen te verdienen... Dubbel dus inderdaad. Ben benieuwd naar de inzichten van andere bokkers, want op dit punt sta ik net als jullie in tweestrijd, TS.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:53

Afbeelding

Zapata

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:54

Afbeelding

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:55

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:56

pien_2010 schreef:
Ik zou je vriendin adviseren om dit paard óf zelf te houden of te laten euthanaseren. Door het zelf in de hand te houden weet ze zeker dat dit beestje niet in de handel komt. Wel zo eerlijk!

Dat dus... Het is heel sneu, maar dit is wel een eerlijke keuze.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:56

Dit is het ideale recept om in de foute handel te komen: merrie die bewezen moeder is, nog jong, geen direct zichtbare klachten, ook niet op te sporen met standaard verkoopskeuring, lagere prijsklasse, leuke kleur...

Ik zou het er heel moeilijk mee hebben, maar dit is nou eenmaal de realiteit als je dieren hebt.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 08-01-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:57

Die strikte training, hoe ziet dat er uit?

Anders kun je nog op zoek naar iemand in de Randstad die zn paard houdt op een 'typische Randstad stal' in een boks, zonder weidegang en met zandpaddocks.
Als die strikte training dan bestaat uit 'dressuurmatig aan het werk houden' dan kan het zomaar een heel leuk paard zijn voor iemand die bijvoorbeeld net een eerste eigen paardje heeft, op een 'randstadstal' het paard neer zet en die gewoon wat B-L dressuurwedstrijdjes wil gaan rijden.

Ik zou het niet te snel opgeven :-)

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:00

Even een ander inkijk punt. Paard heeft PSSM1 met symptomen; Paard is dus niet fit, dus kan t zich ook niet open stellen voor een klik om band te kweken. Ik denk dat Inslapen t aller beste optie is. Een Om paard te verkopen en ander er mee te laten aan modddeeren is ook niet fair voor t dier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:01

Je zou er desnoods een contract bij kunnen doen; de verkoper krijgt de eerste optie op terug kopen als de nieuwe eigenaar het dier wil verkopen.. of het paard wordt alsnog ingeslapen als de nieuwe eigenaar haar niet wil houden.
Prachtig dier, daar moet toch vast wel een plekje voor te vinden zijn zou ik verwachten.

Ik heb er zelf ook een lopen met PSSM1, maar er was maar een kleine verandering in voeding nodig om hem weer vrolijk door te wei te zien springen. Ik maak er weer lange bosritten mee, binnen een paar dagen na start van de behandeling hadden we weer een super vrolijk en geweldig paard terug.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-01-19 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:03

foxy80 schreef:
Dit is het ideale recept om in de foute handel te komen: merrie die bewezen moeder is, nog jong, geen direct zichtbare klachten, ook niet op te sporen met standaard verkoopskeuring, lagere prijsklasse, leuke kleur waarschijnlijk (appie)....

Ik zou het er heel moeilijk mee hebben, maar dit is nou eenmaal de realiteit als je dieren hebt.

Merrie heeft idd een veulen gekregen, voordat bekent werd dat ze pssm besmet is...
Zelfs naar de nationale keuring geweest afgelopen september waar ze met 'n eerste premie terug kwam...
3 weken erna werd me aangeraden m'n merrie te testen... En helaas..
Dubbele domper, eerst m'n hengst (zapata) verloren na 'n jaren lange strijd.. En dan krijg je te horen dat de merrie ziek is...

De moed zakte me dus wel ff letterlijk in m'n schoenen..
Apple schreef:
Die strikte training, hoe ziet dat er uit?

Anders kun je nog op zoek naar iemand in de Randstad die zn paard houdt op een 'typische Randstad stal' in een boks, zonder weidegang en met zandpaddocks.
Als die strikte training dan bestaat uit 'dressuurmatig aan het werk houden' dan kan het zomaar een heel leuk paard zijn voor iemand die bijvoorbeeld net een eerste eigen paardje heeft, op een 'randstadstal' het paard neer zet en die gewoon wat B-L dressuurwedstrijdjes wil gaan rijden.

Ik zou het niet te snel opgeven :-)

BarbaLala

8nnemiek schreef:
Je zou er desnoods een contract bij kunnen doen; de verkoper krijgt de eerste optie op terug kopen als de nieuwe eigenaar het dier wil verkopen.. of het paard wordt alsnog ingeslapen als de nieuwe eigenaar haar niet wil houden.
Prachtig dier, daar moet toch vast wel een plekje voor te vinden zijn zou ik verwachten.

Dat is leuk bedacht, maar niet rechtsgeldig.

Anoniem

En gewoon eerlijk zijn bij de verkoop? En uiteraard de prijs erop aanpassen?
Ikzelf zou geen dier kunnen euthanaseren als ik weet dat hij/zij met wat aanpassingen prima kan leven. Ik zou in ieder geval proberen te verkopen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:04

8nnemiek schreef:

Maar dat maakt het ook gelijk lastig. Omdat ze zo leuk getekend is betekent dit bijna automatisch dat de kans enorm groot is dat ze in de handel terecht komt (en dat de bijbehorende informatie van 'pssm1' verloren gaat).

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:04

Hartverscheurend dit dilemma ..
Zou daar geen advies in kunnen geven , behalve dan wat een voorgangster zegt .. als er écht iemand is die er ervaring cq verstand van heeft , dan is het te overwegen om haar te verkopen ..

Maarja , als dit de foto’s van het paard zijn ( prachtig dier ! ) dan is het oppassen geblazen .. dan belooft menig handelaar van alles om dit dier in handen te krijgen , want mooi is ze absoluut

Ik wens je vriendin alle wijsheid en sterkte , echt heel moeilijk dit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:06

_Dreamer schreef:
Ikzelf zou geen dier kunnen euthanaseren als ik weet dat hij/zij met wat aanpassingen prima kan leven. Ik zou in ieder geval proberen te verkopen!

En dan houdt jouw verantwoordelijkheid op?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:06

Kwam zelf niet ingelogd,wat inmiddels dus wel gelukt is...
Ze kan met de juiste voeding, training, supplementen, paddock, stalling zeker nog een fijn leven hebben!

Heb haar gekocht met 1 jaar, vervolgens tot dr 2e in de opfok gelopen,en toen is ze naar mij gekomen...
Pas begonnen met inrijden toen ze 4 was....
Veulen was een verrassing, van mijn inmiddels overleden hengst

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:10

Is het veulen ook getest?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:11

Ik zou gaan voor slacht of inslapen, maar ik spreek dan ook uit eigen ervaring.

Ik had een paard die ik moest verkopen of inslapen, ik besloot om voor te verkopen te kiezen. Reden waarom? Omdat hij wel nog een goed leven kon lijden door een aangepast voedingsdieet. Helaas is hij de handel in terecht gekomen omdat men dacht er geld op te kunnen verdienen. En nu heb ik dikke spijt en hoop ik hem ooit terug te kunnen vinden (en kopen) om hem een waardig afscheid te kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:11

Achterom schreef:
_Dreamer schreef:

En dan houdt jouw verantwoordelijkheid op?

Eh ja? Dan heb ik er alles aan gedaan om een paard niet zomaar in te laten slapen? En als ze niet verkocht wordt maak ik die keus dat wel te doen.
Er zijn echt wel meer mensen die voor z'n paarden kunnen en willen zorgen...

Ik kan er niet bij dan mensen een paar dat met wat aanpassingen prima kan leven willen laten inslapen :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:12

Zapata schreef:
Kwam zelf niet ingelogd,wat inmiddels dus wel gelukt is...
Ze kan met de juiste voeding, training, supplementen, paddock, stalling zeker nog een fijn leven hebben!

Heb haar gekocht met 1 jaar, vervolgens tot dr 2e in de opfok gelopen,en toen is ze naar mij gekomen...
Pas begonnen met inrijden toen ze 4 was....
Veulen was een verrassing, van mijn inmiddels overleden hengst

Zapata, het is maar net hoe hard je kunt zijn, verkopen en uit het oog uit het hart of zeker weten dat ze geen ellende door hoeft te maken. Want wanneer jij haar nu voor een leuk prijsje verkoopt aan diegene die o zo geschikt leek dan kun je in negen van de tien gevallen haar op de verkoopsites terug vinden voor een bedrag vijf keer zo hoog zonder de aandoening er bij.
Soms moet je moeilijke maar wel eerlijke keuzes maken.