Vandaag heb ik mijn paard laten scheren door iemand. Tijdens het scheren vond ze dat de rug wat warm aanvoelde. De merrie heeft van de na zwangerschap zo een soort bobbel in haar rug gekregen (ongeveer achter het zadel), wij dachten dat dat gewoon kwam omdat er spiermassa verloren was gegaan. Nu ben ik al enige tijd terug goed aan het rijden, en is die bobbel terug veel minder.
Maar zij dacht dus dat ze een ontsteking in de rug zou kunnen hebben? Als ze zo haar rug vastpakte (op de plek van het zadel), trok ze ook wel een beetje terug.
Ikzelf heb nooit iets opgemerkt met rijden, heb zelfs gisteren nog een jumping meegedaan. Vroeger trok ze beetje weg als ik het zadel wilde opleggen (toen ik haar pas had), dat doet ze nu zelfs al enige tijd niet meer. Tijdens het poetsen heeft ze dat wel altijd gehad dat als je begint op de rug, ze een keer wegtrok. Ze loopt ook altijd super soepel, nooit stijf in het begin van het draven of weet ik veel wat. (Wat wel anders was bij mijn vorige paard)
Maar moet ik mij dus zorgen maken? Of zou er niets aan de hand zijn, aangezien ik niks merk met rijden/springen?
Een gevoelige rug is naar mijn idee nooit goed. Ik zou om te beginnen eens een osteopaat laten komen om het beter te beoordelen. Heb je een foto van de rug? Is het een karperrug?
shirleyp
Geplaatst: 08-01-19 00:14
Jij kent je eigen paard het beste toch? Als ik jou zo hoor denk ik niet dat jij je meteen druk hoeft te maken. Goed dat de scheerder het benoemt, goed dat jij er over nadenkt en het afweegt, maar als jij er verder niets aan merkt zou ik het even parkeren. Mocht je in de toekomst wel iets aan je paard gaan merken, kun je er altijd nog wat mee. Een ontsteking lijkt me overigens sterk, dat lijktme ontzettend pijnlijk en dat had je zeker opgemerkt.
Heb je een instructeur? Ik zou het daar even mee bespreken. Die kent je paard en ziet de beweging dus kan met je meedenken.
Lindsey_99
Geplaatst: 08-01-19 00:32
Joolien schreef:
Een gevoelige rug is naar mijn idee nooit goed. Ik zou om te beginnen eens een osteopaat laten komen om het beter te beoordelen.
Inderdaad; een osteo laten komen. Bobbels op de rug zijn niet normaal, gevoeligheid met poetsen en zadel opleggen op een plek op de rug ook niet (ook al reageert ze nu niet meer). Als een scheerder die heel wat ruggen ziet het al constateert dat er wat raars zit zou ik dat niet negeren.
Ik denk eerder aan dat de wervels niet meer lekker staan dan een ontsteking. Dan zie je ook vaak een bobbel. Een osteopaat of chiropractor of combinatie kan dit vaak wel verhelpen
Rizette
Geplaatst: 08-01-19 01:50
Warmte wijst wel op een ontsteking. Ik zou kiezen voor de dierenarts.
Myrtheke1995
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 22:53
Hoihoi
Het topic even uit het oog verloren. Maar hebben voor de zekerheid de veearts gebeld. Hij zei dat we ons geen zorgen hoefde te maken als het niet dikker werd of geen verandering qua gedrag ofzo.
Ondertussen ng wat jumpings meegedaan etc, gezn problemen. Dus heb me idd om niks even zorgen gemaakt.
En is de verdikking ook weg en is ze niet meer gevoelig op die plek?
Myrtheke1995
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 23:12
bigone schreef:
En is de verdikking ook weg en is ze niet meer gevoelig op die plek?
DA zei dat elk paard zijn rug terugtrekt als ge daar op die manier in ‘knijpt’. Het lijkt eigenlijk gewoon hetzelfde. Dus misschien is haar rug gewoon zo?
Het klinkt als een verdikking bij de lendenen, wat meerdere oorzaken kan hebben. Ik heb bij de mijne meedere osteopathen langs laten komen vanwege de opgezette (en harde) lendenen, niemand die dit op kon lossen. Het bleek later dat hij een irritatie in de tussenwervelschijven had, veroorzaakt door een overbelaste nier.
Vergeet niet dat een paard een vluchtdier is en blijft, dat ie niks laat merken wil helaas niet altijd zeggen dat er ook niks aan de hand is.. De mijne geeft 'gelukkig' heel duidelijk aan wanneer hij iets niet prettig vindt, maar ik ken er zat die een stuk harder voor zichzelf zijn en pas iets laten merken als de pijn ondraaglijk geworden is. Dat zit nou eenmaal in de natuur van het paard.
Persoonlijk denk ik dat het wel de moeite waard is om verder te onderzoeken, ookal geeft je paard nog geen ongemak aan.