Meerdere zieke paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Meerdere zieke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 09:52

Vraagje
Wat zouden jullie doen in volgende situatie:

Er zijn een aantal zieke paarden op stal. Begon met 1 pension paard waarna het 2e pension paard van diezelfde klant ook ziek werd. (heeft bij haar thuis nog een aantal ponies lopen dus misschien de besmetting van daar meegenomen naar stal??) Inmiddels zijn er 4 pensionpaarden ziek en 1 manege paard die geleased wordt.
Symptomen: hoesten en groene neusvloei.

Helaas begint spirit ook te hoesten. Oorzaak: hij staat naast 1 van de zieke paarden op de paddock en staat vaak te neuzen met haar.

Limo heeft nog geen hoest of neusvloei. Maar ik vrees dat hij ook nog aan de beurt komt.

Stalbaas zegt dat zijn dierenarts zegt dat ze gewoon moeten uitzieken zolang ze nog eten is er geen verdere ingreep nodig.

Hilary

Re: Meerdere zieke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:57

Ik zou dan even overleggen met mijn dierenarts. Er heerst influenza, dus grote kans dat ze dat hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:57

Er heerst influenza he..ik zou de dierenarts erbij halen en laten testen of het influenza is. Groene neusvloei betekent toch dat er een infectie/ bacteriele infectie is. Paarden mogen ook niet te lang hoesten anders hoesten ze hun longblaasjes kapot.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:18

Temperaturen, en boven de 39 zou ik zeker even veearts raadplegen. Groen, gele snot wijst idd op bijkomende bacteriele infectie naast een virus, dus AB wel nodig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:21

Veel paarden die nu zoiets hebben maar echt DA bij halen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:23

Dat klinkt als influenza, DA laten komen om een neusswap te doen bij de paarden en ondertussen niemand op of af het erf laten gaan zou mijn eerste reactie zijn. Waar is jouw stal?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:23

Voor de zekerheid de dierenarts de paarden wel laten zien. Je paard 2 x per dag temperaturen en bijhouden wat de temp is. Of het goed eet , drinkt maar ook mest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:24

Het kan ook droes zijn in deze tijd van het jaar. Gewoon goed in de gaten houden en bij twijfel gewoon je dierenarts bellen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:28

Oeps dikke kans op influenza. Is de stal in quarantaine? Een goede stalbaas zorgt er dan voor dat er geen paarden het erf af of op mogen ivm besmetting. Geen wedstrijden en geen andere verplaatsingen dus. Ook zorgen dat bezoekers en instructeurs die meerdere stallen afgaan kleding en schoenen steeds verwisselen ivm besmetting. Dit is geen kattenpis hoor!
Laatst bijgewerkt door troi op 31-12-18 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:29

In ieder geval (hopelijk is dit al gebeurt ) met alle paarden eigenaren van stal even afspraken maken.
Niet met de paarden van het terrein af tot alle paarden opgeknapt zijn. En ook niet nadat je bij je paard bent geweest naar andere paarden op andere stallen gaan.
En zou ook de externe lesgevers even informeren die zitten ook niet er op te wachten het virus mee te nemen .
Verder inderdaad even temperaturen en boven 38,5 dierenarts laten komen. Zelf zou ik sowiezo even dierenarts bellen voor overleg of ze swab kunnen nemen of het inderdaad influenza is.
En natuurlijk als je paard hoest en/of groen snot heeft niet in het zweet rijden. Beetje stappen is prima maar geen echte arbeid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:30

Temperaturen en goed in de gaten houden. Bij twijfel apart zetten en de dierenarts bellen.
En iedere keer jezelf en kleding goed ontsmetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 12:05

Ik kom buiten de manege niet bij andere paarden. Maar enkele van de klanten wel. En stal eigenares is pas op wedstrijd geweest in Mechelen.
Ook komt er volk vanbuiten af in onze piste rijden.

Stalbaas vertrouwt op zijn dierenarts die hun paard gezien heeft. Ze hebben echter allemaal geen koorts.

Zou alleen niet weten hoe ik dit bij spirit moet temperaturen. Hij gaat gegarandeerd slaan naar me zodra ik de staart wil optillen.

Bij spirit is het nog gewoon natte neusje dus geen dikke uitloop. En lichtjes hoesten. Maar ik hou hem wel in de gaten of het erger wordt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:13

Is de dierenarts überhaupt al wel geweest?
Klinkt als influenza of droes (met droes zou je alleen ook dikke bulten onder de kaak verwachten).

Edit: Ik las je vorige post niet goed, zie nu dat DA al geweest is, excuus.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 31-12-18 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:14

Je kunt ook altijd even contact opnemen met je eigen dierenarts en je zorgen bespreken en vragen waar je alert op moet zijn. Hoe denken de andere pensionklanten hierover? Zijn ze er bekend mee dat er influenza heerst?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:37

Beterschap voor de paarden TS. Ik zou voor het medische advies idd is zelf even met de DA Overleggen. Zeker als de koorts 39 graden of meer is.

Er heerst influenza en volgens mij zit jij in België? In welke plaats staat jouw stal?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:07

Ik zou er absoluut eigen DA bijhalen art...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 16:21

Ik heb eigen da bericht gedaan. Wacht nog op antwoord.

Ik zit in Belgisch Limburg omgeving hasselt/Diest.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:28

J0anieke schreef:
Klinkt als influenza of droes (met droes zou je alleen ook dikke bulten onder de kaak verwachten).

Ik heb op een stal gewerkt waar droes heerste een klein tijdje terug, er waren meerdere die het hadden maar er was maar 1 met een bult, dus dat is niet altijd het geval.

T kan idd droes of influenza zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 16:49

Heb reactie van de dierenarts.?
Ook in België is er helaas influenza onder de paarden.

Wat spirit betreft: zolang het bij hoesten blijft kan ik hem ondersteunen met een supplement. Indien hij toch groene uitvloei krijgt AB.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:54

Beterschap TS en dank je voor de locatie gegevens

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:02

Beterschap met je paard, ik hoop dat het mee mag vallen!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 00:00

DarkCupid schreef:
J0anieke schreef:

Ik heb op een stal gewerkt waar droes heerste een klein tijdje terug, er waren meerdere die het hadden maar er was maar 1 met een bult, dus dat is niet altijd het geval.

T kan idd droes of influenza zijn.

Op mijn oude stal was er ook een uitbraak geweest met droes, inclusief mijn eigen paard, wel zon 6 jaar geleden inmiddels. Daar had toch zeker meer dan de helft van de zieke paarden bulten onder het hoofd/tussen de kaken, waarbij er bij sommige ook bulten opengesneden moesten worden. Helaas had 1 paard het niet overleefd. Was denk ik wel een hele nare uitbraak als het bij jullie niet zo hevig was..

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 00:25

Art_Ificious schreef:
Ook in België is er helaas influenza onder de paarden.

Waar dan? Zover ik weet zijn er alleen meldingen in Nederland, nog geen in België

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:35

Art_Ificious schreef:
Ik kom buiten de manege niet bij andere paarden. Maar enkele van de klanten wel. En stal eigenares is pas op wedstrijd geweest in Mechelen.
Ook komt er volk vanbuiten af in onze piste rijden.

Stalbaas vertrouwt op zijn dierenarts die hun paard gezien heeft. Ze hebben echter allemaal geen koorts.

Zou alleen niet weten hoe ik dit bij spirit moet temperaturen. Hij gaat gegarandeerd slaan naar me zodra ik de staart wil optillen.

Bij spirit is het nog gewoon natte neusje dus geen dikke uitloop. En lichtjes hoesten. Maar ik hou hem wel in de gaten of het erger wordt.

Even iemand vragen die een voorbeen op wilt tillen, en dan kun je hem zo even temperaturen. Mooie gelegenheid om hem dat gelijk te leren.