Orlando Wonderbaarlijk genezen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Orlando Wonderbaarlijk genezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 13:29

Zoals een aantal mensen hier op Bokt weten,stond mijn paard 3 weken geleden opeens kreupel. Zijn pees wat 3 keer zo dik en hij liep echt niet lekker. Ik dacht gelijk aan een acute peesklap en heb de dierenarts er de volgende dag bij gehad.
Deze dacht ook dat het een peesklap kon zijn,en voorspelde dat ik hem als het niet snel af zou nemen het wel eens een jaar kon duren voor hij weer goed zou zijn. ALS hij nog goed zou komen,want hij opperde ook dat het misschien voor het paard maar beter was als het afgemaakt zou worden..

Nou ja zeg. hij mag dan wel 23 zijn,maar het is geen gebruiksvoorwerp dat je zomaar weggooit,en hij loopt nog de sterren van de hemel. Ik laat mijn paard niet zomaar inslapen! Boos! Boos!

Een aantal mensen die ook wel verstand hebben van beenproblemen betwijfelden echter of het wel een peesklap kon zijn,aangezien het niet warm was,en hij ook geen pijn leek te hebben. Ik had hem nog niet gescand,omdat ik het even wou afwachten. Het kon een peesontsteking zijn,waar de dierenarts niet in geloofde,maar scannen lost niets op,ook al weet je dan wel wat er aan de hand is,dus ik besloot nog even te wachten en als er binnen 2 weken geen verbetering zou zijn,dan zou ik hem alsnog laten scannen.

In die periode ging het heel langzaam steeds iets beter met hem. Na 2 weken zag je duidelijk dat de zwelling minderde,maar ik mocht alleen aan het handje met hem stappen en omdat meneer bulkte van de energie was het alleen maar dribbel dribbel naast me en na 2 weken werdt het daardoor weer iets dikker en liep hij nog steeds niet goed Verdrietig
Alsof dat niet genoeg was wist hij te ontsnappen en door de bak te rennen,en dat maakt het er toch niet beter op..bovendien was de grond toen ook nog bevroren en stond ie al ruim 2 weken still.

However:
Nadat ie zo rondgerent had en ik als de dood was dat het nu nog 3 keer zo erg zou zijn,werdt het alleen maar beter. De zwelling nam weer af en het was nog steeds niet warm.Bovendien liep ie ook helemaal niet slecht Bloos! Bloos!

Van de week,toen ie inmiddels ruim 3 weken stil stond,heb ik de hoefsmid laten komen. dit omdat ie er ook heel erg week op stond,en hij zijn pees toch zo min mogelijk moet belasten. Ik kneep hem wel voor het feit dat er dan zo op zijn zieke beentje gehamerd en geslagen wordt,maar volgens mijn smid bevoordeeld dat wel weer de doorbloeding,dus daar zat wel wat in.
De smid heeft hem er weer netjes op gezet,en wat schetst mijn verbazing:

Een dag later is de zwelling nagenoeg verdwenen.Als je hem na het stappen terug op stal zet wordt het ook niet meer dikker. hij is ook niet meer kreupel.
Volgens mij is het dus geen Peesklap geweest,maar een peesschedeontsteking.
Dit ook omdat het voornamelijk dik werdt aan de bovenkant van zijn pees.
nu weer een dag later is het NOG beter geworden. Meneer gaat met sprongen vooruit,en wil weer graag aan het werk.
Als zijn been zometeen helemaal dun is,dan houdt ik hem nog zeker 2 weken op rust,en dan ga ik daarna lekker met hem op de verharde weg stappen,want ik ben als de dood dat ik het overhaast.


Sorry voor het lange verhaal,maar ik ben echt heel erg blij! Vooral omdat de veearts zei dat het dik een jaar kon duren en ik hem ook kon inslapen.

Ik heb een sterk paard Lovers

Heeft iemand hier ook ervaringen met dit soort dingen en met name met peesontstekingen? Want ik ben nu erg benieuwd of het dat ook echt kan zijn geweest.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:24

Ik wil je niet ontmoedigen, maar peesblessures zijn heel veraderlijk. De pijn en de zwelling gaan heel snel weg, maar dan begint de genezing pas...
Ik zou persoonlijk toch echt een scan laten maken om zeker te zijn.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:46

idd

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:59

Wij hebben een pony van 30 jaar lopen die 8 jaar geleden afgemaakt zou moeten worden vawege een peesklap. Nu loopt het beestje nog steeds heerlijk in de les mee. (zie profiel Miempje)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 17:03

idd,
mijn paard heeft 2 jaar geleden een peesklap gehad.
hij is er welgeteld 6 dagen aan kreupel geweest en het been is 3 weken dik gebleven,toen was het over.
Hij heeft voor de zekerheid wel dik 3 maanden stil gestaan.

dus nu hoop ik dat het ook snel over is! Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:06

Maar dat was vast niet na 3 weekjes rust?
Pezen kunnen best netjes genezen, maar hebben gewoon heel veel tijd nodig.

De pest is dat ze niet alleen slecht doorbloed zijn, maar ook weinig zenuwen bevatten. De pijn en andere symptomen gaan meestal snel over en een paard loopt dan weer goed, het leed lijkt geleden. Pak je 'm dan te snel op, dan ben je alleen nog veel verder van huis....

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dat ook met het paard van Cayenne aan de hand is en ik hoop heel hard dat het niet zo is, maar ik heb teveel ellende met peesblessures meegemaakt. Ik zou zelf zeker een scan laten maken, al is het maar om helemaal gerust te zijn. Een peesblessure is nou eenmaal nauwelijks van buitenaf te beoordelen. Better safe than sorry!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:11

Ik heb dezelfde ervaring eerlijk gezegd. Kebie stond op een dag op drie benen in het weiland. Vee-arts erbij en er was bovenaan de pees een kleine zwelling, die duidelijk pijnlijk was als je het indrukte.
Diagnose: acute peesklap.
Binnen 1.5 week was ze weer rad en een week later ben ik er weer opgestapt. Heb daarna nog een weekje over het harde gestapt voor de zekerheid en toen het rijden weer voorzichtig opgepakt.
Ik ben nu 3 jaar verder en ze is er niet meer kreupel op geweest OK dan!

froukje2
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:17

Super dat het nu weer goed gaat, ga er maar lekker van genieten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 17:20

ik zou hem best wel willen laten scannen,maar daar heb ik nu gewoon even het geld niet voor.
en wat er ook voor peesblessure uit mag komen,het is altijd de zelfde optie:Rust.
Dit krijgt ie zeker nog een aantal weken. Ik heb geen haast met hem. Beter te laat dan te vroeg!

ik ben wel nog steeds erg boos dat een veearts zonder dat ie een scan heeft gezien of zeker weet wat er aan de hand is en wat de prognoses zijn ,gewoon zegt dat het misschien beter is dat ik hem kan laten inslapen! Boos! Boos!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:12

Een scannetje bij Geitenbeek kost maar 90 euro, dus dat valt wel mee!
Succes dr mee!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 08:07

Laten inslapen??? Wat een advies: er zijn nog veel meer mogelijkheden hoor!

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:43

bij mij heeft de DA gewoon echo's genomen, prijs 40euro dus echt de moeite want met een pees weet je nooit omdat de beschadiging van binnen zit en het paard er na een aantal weken geen last meer van heeft

dat is dus het gevaarlijkste want hierdoor kan de beschadiging nog meer toenemen waardoor je opeens met heel veel problemen kan zitten

dus laat aub best de DA toch even komen scannen

veel geluk