Trappen naar singel en niet aan rechterkant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XFILE

Trappen naar singel en niet aan rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 20:15

Recent heb ik mijn lieve ruin verhuist. Hij is vrij makkelijk met andere paarden en zit nog volop in de wenningsfase. Een week voordat we gingen verhuizen merkte ik dat mijn paard mij liever niet aan zijn rechterzijde wilde hebben. Hij vouwde dan zijn nek dubbel en draaide mee om mij aan zijn linkerkant wilde houden.
Ik heb uiteraard alles gecheckt, of ik overal aan mocht zitten, wondjes, gevoeligheid (hij heeft geen deken). Hij was iets aan de diarree, maar daar hadden meer paarden op de oude stal last van op vreemde wijze.

Nu wilde ik vandaag even longeren, lekker laagdrempelig hoofdstelletje, longeersingel en bijzetje. Nu dreigde hij toen ik de singel wilde vastmaken. Alsof het pijn deed. Ik deed de singel echt lichtjes vast.
In de bak had hij zoveel energie dat hij gewoon lekker heeft rondgesjouwd en geknort. Daarna fleecedekentje erop en ik wilde de buiksingels dicht doen maar toen harkte hij met zijn achterbeen naar mijn arm. Niet raak, niet gemeen maar dit heeft ie nooit gedaan.

Hij krijgt hele dag door hooi uit kliko's met gaten en hooiruif, staat overdag lekker buiten met drie anderen in de paddock waar ze ook kunnen rennen. Echt trainen doen we nog niet. Op onze vorige stal konden we niks ivm natweer en kleigrond.
Dit gaan we weer oppakken.

Sorry als het verkeerd staat, maar heeft iemand tips?
Hij eet goed, warme slobber gaat er zeer goed in, mest is prima, drink volgens mij prima. Lijkt vrolijk. Alleen gevoelige buik denk ik. Ik dacht eerst 'hij zal toch geen koliek hebben of krampen' maar hij had wel darmgeluiden en mestte gewoon en at smakelijk.
Ik heb eventueel wel colosan staan, maar is zoiets handig zonder overduidelijke kolieksymptomen?
Kan ik een ander supplement geven om dat darmen even een boost te geven?
Hij krijgt dagelijks 1/4 schep vitalbix met natures best en 1/2 schep lucerne.
En paar keer per week slobber.

Kan het door verhuisstress komen? Ik mag wel aan zijn buik en benen etc komen.

Runa

Re: Trappen naar singel en niet aan rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:38

Klinkt alsof het een maagzweer zou kunnen zijn. Ik zou voor de zekerheid een dierenarts vragen even langs te komen :)

Eet hij verder goed?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:47

Kan ook een tik gehad hebben van één van de andere paarden. Omdat hij nog maar pas in die groep staat zullen er best wat schermutselingen om de rangorde zijn. De gevolgen van een klap op de romp hoef je niet te zien maar er kan toch een gevoelige plek zitten.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:18

Hij heeft zeker even wat te voortduren gehad! Ik heb 1 oorlogswond kunnen ontdekken op zijn flank(is wel de zijde waar hij me liever niet bij heeft). Die heb ik netjes verzorgt en ingesmeerd met tea tree. Was oppervlakkig en mocht eraan komen.
De operruin van de kudde heeft een tijdje alleen met die van mij gestaan en joeg hem behoorlijk op. Deze ruin heeft ijzers dus dat zou best flink raak geweest kunnen zijn.

Inmiddels staat de hele kudde bij elkaar en alles is best gekalmeerd al.
Hij heeft een enorm dikke teddyvacht dus ook al zou hij een bult hebben van een trap dan zie je die bijna niet inderdaad.

Hij eet echt als een trein. Ruwvoer, vitaminebrokje met lucerne en vooral de warme slobber gaan er zeer goed in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:42

Het is goed om op de signalen te letten, maar je mag ook duidelijk aangeven dat uithalen niet aan de orde is. Laat in je bezorgdheid niet over je heen lopen hoor!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:35

Eens met shadow. Een paard mag zeker aangeven dat iets niet oké is en dat het pijn doet of ongemakkelijk is. Maar daarbij mag een mens niet gewond raken.
Mijn paard mag echt wel zeggen joh, er zit daar wat. Maar door op te letten op kleine signalen, hoeft hij niet groots iets te melden. Doet hij dat wel, dan meld ik hem dat dat écht niet oké is. Hij mag veel, maar hij mag mij niet slaan/bijten/pletten etc. Het moet wel veilig blijven!

Dat gezegd: dit gedrag kan heel veel oorzaken hebben, onder andere een maagzweer. Als hij het vaker doet en het langer duurt, zou ik toch even gaan kijken.
Nu éénmalig of twee keer zou ik niet zo veel zorgen maken, maar als het echt aanhoudt wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:39

Kan zijn dat hij een gebroken/gekneusde rib heeft of idd maagzweer maar dan heb je het aan twee kanten. Toch even heel goed opletten want hij kan best letsel hebben. Koliek haal ik er zo niet uit.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 22:31

Ik houd het in de gaten.
Gelukkig is hij nooit gevaarlijk. Hij trapt en bijt niet. Er zit geen kwaad in hem gelukkig. Ik straf gevaarlijk gedrag, zoals hierboven genoemd, zeker af.
Het verbaasde me dat hij er zo gevoelig op was.
Maagzweer is discutabel.
Hij heeft vanaf april dit jaar op stal gestaan met onbeperkt hooi. Echt goed droog hooi met goede stengels. Was er echt goed over te spreken.
Nu sinds vorige week zaterdag verhuist en nu krijgt ie droog hooi op rol. Is ook prima kwaliteit. Ze worden gevoerd overdag in klikos met gaten en hooiruif en krijgen op stal nog 2-3 x een berg. Dus volgens mij komt ie niet tekort.
Hij is sinds een paar dagen voor de verhuizing wat gevoelig.

Wellicht handig om nog te benoemen dat hij wel echt al een tijd stilstaat (wel naar buiten elke dag in de paddock natuurlijk) maar het was te nat en onze vorige stal had geen goede faciliteiten die tegen wat nattigheid konden.
Vandaar ook verhuist (en lekker dichtbij het bos).
Gisteren hem voor het eerst weer opgepakt en er kwam me toch een bak energie uit. Hij kon gelukkig wel rustig even opwarmen voordat alles eruit kwam maar zn staartje stond steil overeind. Daarna lekker warme slobber gehad.