Weer blaasontsteking bij mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura199525
Berichten: 27
Geregistreerd: 17-11-18

Weer blaasontsteking bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 21:48

Mijn merrie van 25 jaar lijkt weer een blaasontsteking te hebben. Halverwege november had ze dit ook.

Het begon zo. Een paar maanden geleden had ze sinds haar laatste hengstigheid wit/geel kleurige slijm bij haar ontlasting. Dit hebben we steeds netjes schoon gemaakt en ze had nergens last van. Tot halverwege november dit steeds erger werd en ik een paar keer zag dat ze moeite had met plassen. Ze bleef maar persen en in de plashouding staan maar er kwam niks. Toen de dierenarts erbij gehaald. Deze heeft bloed afgenomen en ik had zelf al urine opgevangen. Dit was heel troebel. Uitslag kwam al snel. Blaasontsteking. Antibiotica gekregen voor 6 dagen en het was toen weg.

Nu zag ik zaterdag dat de kont en benen weer vies waren van het slijm. Dus weer begonnen met schoonmaken. Nu zag ik vandaag dat de vulva opgezwollen is. En zag haar vandaag ook weer moeite hebben met plassen.

Weet iemand of blaasontsteking vaker terugkeert? En is er ook iets anders aan te doen dan antibiotica ivm leeftijd van mijn paard?

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Weer blaasontsteking bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:57

De pony van mijn vriendin had ook vaker blaasontstekingen.
Deze bleek een flinke blaassteen te hebben.
Dit kunnen ze zien door een echo van de blaas te maken.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Weer blaasontsteking bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:07

Is er al gecontroleerd met de echo of ze geen baarmoeder ontsteking heeft? omdat je zegt dat het naar de hengstigheid de 1e keer begonnen is en slijm etc. Dat is logischer bij een baarmoeder ontsteking als blaasontsteking.

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Weer blaasontsteking bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:11

Zat het echt bij haar ontlasting dan komt het uit de darmen. Dan wijst het eerder naar een darmontsteking toch? Of komt het uit de vulva ? Dan zou je denken aan baarmoederontsteking. Blaasonsteking is dacht ik wel bloed bij de urine.

Laura199525
Berichten: 27
Geregistreerd: 17-11-18

Re: Weer blaasontsteking bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 23:00

Vandaag urine opgevangen en daar zat wel bloed bij. Ik ga morgen de dierenarts maar eens bellen om te vragen voor verder onderzoek. Bedankt voor jullie reacties!