wat mag mijn paard wel en wat niet eten ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muldertje777

wat mag mijn paard wel en wat niet eten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 21:17

hoi,
waarschijnlijk weten de meesten van jullie wel wat een paard wel en wat niet mag eten .
maar hier toch nog even een lijstje :

lekkernijen die je je paard kan geven
Aardbeien
Appels
Peren
Pruimen
Perzik
Rozijnen
Meloen
Druiven
Cantaloupe
Munt
Wortel
Broccoli
Boerenkool
Spruitjes
Spinazie
Radijsjes

Helaas zijn niet alle fruitsoorten en groentes geschikte lekkernijen voor je paard. “Voedingsmiddelen die de neiging hebben darmgas te produceren of die tot de nachtschadefamilie behoren, moeten worden vermeden,” adviseert voedingsdeskundige Clare Barefoot. De nachtschadefamilie is een familie van bedektzadige planten. De familie bevat veel giftige planten als de zwarte nachtschade, maar ook bekende nutsgewassen als de aardappel, de antruwa, de aubergine, de paprika en de tomaat.

lekkernijen die je beter kunt vermijden
Uien
Aardappelen
Kool
Tomaten

Natuurlijk heeft een paard soms, net als een mens, een guilty pleasure. Zo kunnen paarden bijvoorbeeld erg genieten als je ze een stukje van jouw koekje geeft of wanneer je ze een ijsje aanbiedt op een hete zomerdag. Het is, wat je ook aan je paard geeft, erg belangrijk dat je rekening houdt met het suikergehalte ervan. Wanneer je deelneemt aan officiële wedstrijden moet je extra voorzichtig zijn om ervoor te zorgen dat de lekkernijen niet voor een positief resultaat zorgen bij een controle op ongeoorloofde middelen (doping).

Punz

Re: wat mag mijn paard wel en wat niet eten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:28

Hoi Muldertje

Allereerst: welkom op bokt. Leuk om weer een nieuw lid op bokt te hebben.

Ik wil wel beginnen met een tip: Ik zie dat je wat topics aan het posten bent met informatie over paarden. Punt is alleen dat heel veel van deze informatie hier al eens op bokt geplaatst is.

Dus voordat je iets plaatst is het misschien handig om eerst even te kijken of er niet allang heel veel over gepost is/ meer topics over zijn.

Zie ook de bokt regels ( die zijn er onder andere om te voorkomen dat heel veel mensen een topic aanmaken over hetzelde onderwerp)

Hoe dan ook: veel leesplezier op bokt!!
( enne: je moet natuurlijk een aantal nuttige post hebben voordat je álles op bokt kunt lezen. Deze nuttige berichten kun je ook halen door te reageren op een topic van een ander ( moet dan geloof ik wel een informatief topic zijn/ zou je even in de regels na moeten lezen) Je hoeft in ieder geval niet echt 25 topics zelf te openen... :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:28

Alles van de kool familie is ook best te vermijden omdat deze gas vorming in de darmen kan geven.
Dus geen Broccoli, Boerenkool, Spruitjes, enz.

Wat fruit betreft … alles waar een pit in zit, dus Perzik, Pruim, moet je ook mee oppassen dat het paard niet de pit eet. Deze zijn giftig voor een paard.

Pepper2005

Re: wat mag mijn paard wel en wat niet eten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:27

Met de zoekfunctie kom je bij alle topics:)