Ervaringen gezicht met Cortico's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Ervaringen gezicht met Cortico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 09:13

Hey iedereen,

Ik heb in een ander topic reeds mijn verhaal gedaan, maar zal het hier samenvatten.
Mijn paardje had zware synovitis in het kogelgewricht met schade aan kraakbeen en bot. Hij werd geopereerd en hierna werden er stamcellen ingespoten (voor de regeneratie van het kraakbeen en zo de artrose te verminderen.
Dit had goed effect, paardje ging terug vrolijk de wei in en we waren het werk terug aan het opbouwen, beginnende met licht longewerk. Ook dit verliep super en hij had er geen last meer van.
Tot mijneer besloot onnozel te doen op de wei samen met zijn beste vriendje en te steigeren. Hierna liep hij weer mank. Volgens veearts kan dit inderdaad door het steigeren zijn.
Na contact met de kliniek is er beslist om 1-malig cortico's (corticosterioden) vermengd met een ander middel (ik vermoed hyaleronzuur) in te spuiten en dan de stamcellen verder hun werk te laten doen (de cortico's zouden geen impact hebben op de stamcellen)

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen hiermee zijn? Hoelang na de inspuiting konden jullie paardjes weer van de weide genieten en wanneer het werk weer opbouwen (volgens veearts is gecontroleerd bewegen aan de longe vaak beter dan ongecontroleerd in de weide). Uiteraard ga ik dit alles ook overleggen met de veearts (die donderdag komt), maar hoor ook graag jullie ervaringen

Paardje is 9 jaar, zit nog vol leven en voelt zich verder goed. Ook krijgt hij sinds 1.5 maand glucosamine&MSM supplement (ook na overleg met veearts)

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen gezicht met Cortico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:33

Corticos met Hyarulon Kan goed werken. Het smeert het gewricht en de corticos werken ontstekings remmend. Ik heb meerdere positieve ervaring er mee

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 12:19

Popstra schreef:
Corticos met Hyarulon Kan goed werken. Het smeert het gewricht en de corticos werken ontstekings remmend. Ik heb meerdere positieve ervaring er mee


Dat is de reden dat ze het willen inspuiten, door zijn steigeren zou er opnieuw synovitis (ontsteking) inzitten en dit willen ze zo behandelen. Normaal als de stamcellen hun werk goed doen en nieuw kraakbeen vormen zou hij ook zeker geen (of toch niet meer zo snel) ontstekingen krijgen in het gewricht (Dat hoop ik toch)

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen gezicht met Cortico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:08

Denk het ook. Mijn paarden mochten overigens een paar daagjes na de inspuiting alweer licht bewegen.
Hyarulon bind vocht en dat maakt dat het gewricht goed gesmeerd gaat worden, iets dat ook belangrijk is om ontsteking te voorkomen.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Ervaringen gezicht met Cortico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 08:14

Gisteren heeft mijn paardje dus de inspuiting gehad. NU tot maandag het verbandje erop laten en vanaf woensdag mag hij beginnen stappen voor een week. Mag zelfs onder de man, maar aangezien hij sinds juni geen zadel meer opgehad heeft, zal het toch aan de hand wandelen worden. Daarna is het kijken hoe hij loopt en dan mogen we het werk hervatten.
Ben wel benieuwd, hoop dat het aanslaat.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen gezicht met Cortico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:00

Super, ik hoop dat je snel voorspoed maakt met je paard!

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Ervaringen gezicht met Cortico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 10:19

bedankt. Ik hoop het ook