Ik heb onmiddellijk de DA gebeld en zij constateerde een allergische reactie, maar wat de oorzaak was was niet duidelijk.
Mijn merrie kreeg een pijnstiller en een middel tegen de reactie. Ook hebben we uit voorzorg de baal hooi uit de ruif verwijderd en een nieuwe geplaatst. Dankzij de medicatie neemt de zwelling al iets af en staat ze weer hooi te eten.
Ze staat 24/7 buiten in een kudde, de rest van de kudde heeft tot nu toe nergens last van.
Het kon van alles zijn geweest maar er was niets te vinden.
Nadat ik het meerdere mensen heb laten zien zei iemand dat het een reactie op de eiken prosessierups zou kunnen zijn. Nu is het daarvoor niet meer het seizoen, maar in de wei staat wel een boom waar bovenin een groot nest zit van afgelopen zomer.
Zou het kunnen dat de rupsen hun huid en haartjes in dat nest hebben achtergelaten bij het ontpoppen en een deel van het nest kapot is gewaaid waardoor mijn merrie alsnog nu de haartjes kan hebben binnengekregen in haar mond?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wie heeft bij zijn/haar paard ook zo'n reactie gehad? Wat was de (vermoedelijke) oorzaak en wat heb je er aan gedaan?
Ik hoop dat ze er morgen weer normaal bij staat, we gaan haar regelmatig checken om te zien of het niet weer erger wordt.