Tips voor een dampige pony

Moderators: Apple, Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Charlotte_S

Tips voor een dampige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 21:00

Hallo!

Mijn Welsh pony van 25 jaar is sinds een halfjaar dampig(altijd al last gehad van zijn luchtwegen). Hij staat zoveel mogelijk buiten, alleen 24/7 is geen optie. Hij heeft dit jaar twee keer een kur ventipulmin gehad, maar dit kan ik uiteraard niet blijven geven. Eerder heb ik Pulmitranq geprobeerd van de paardendrogist,maar dit sloeg helaas niet aan. Easy breathing(van NAF), ook van de paardendrogist, ook al geprobeerd zonder positieve werking. Mijn vraag is dus, of iemand tips heeft of een positieve ervaring met medicatie/kruiden die verlichting bieden voor de luchtwegen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt *D
Groetjes

Heleennn

Re: Tips voor een dampige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:15

Een aerosol masker? En dan een paar keer per week aerosollen?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:25

Ik geef bij slechte periodes ventolin en flixotide. Je weet wel die inhalers mensen met astma. Vraag je dierenarts hier naar.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:31

Marsu schreef:
Ik geef bij slechte periodes ventolin en flixotide. Je weet wel die inhalers mensen met astma. Vraag je dierenarts hier naar.

Dat krijgt onze pony ook. Verder voeren wij gestoomd hooi en proberen de omgeving zo stofvrij mogelijk te houden. Met deze maatregelen is het prima onder controle te houden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:34

Flexotide hebben wij ook gebruikt voor onze pony toen ze een infectie op de luchtwegen had en was super!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:04

24/7 buiten is echt een optie? Mijn RAO'ertje doet het sinds de altijd buiten kan echt opvallend veel beter!
Verder kan ik helaas weinig tips geven, want je doet al veel. Kan je eventueel tijdelijk voordroog geven ipv hooi? Dat hielp hier ook tegen het hoesten. Maar sinds ze 24/7 buiten staat, kan ik zelfs terug gewoon hooi geven...
Vlekje kreeg een combi van ventipulmin en equisolon overigens, toen ze echt hoestte...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Charlotte_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 23:22

Marsu schreef:

Sinds afgelopen zomer heeft de dierenarts deze voorgeschreven. Zodra ik echter de inhaler op zijn neus zet, begint hij met zijn hoofd te schudden(net zolang totdat de inhaler op de grond ligt). Ik dacht misschien is er een alternatief wat hij als minder onprettig ervaart.. bedankt voor de reactie in ieder geval!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:33

Balsamic air werkt hier erg goed...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:09

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:12

Bij mijn shetlander heb ik een paddock gemaakt, zodat ze nu wel 24/7 buiten kan staan.
Dat heeft inderdaad het beste geholpen.
Verder is het bij mij altijd in de winter een stuk beter dan in de zomer

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:24

Balsamic Air heb ik ook goede ervaringen mee, paard werd minder benauwd en hoestte minder. Die stond wel altijd buiten, maar kreeg op dat moment droog hooi (waterslang was bevroren, dus ze konden het hooi niet nat maken).
Verder nat hooi en geen stoffige bodem in een (schuil)stal.
Bij mijn merrie heeft 24/7 buiten zo goed geholpen dat ze met ons huidige hooi ook even droog hooi zou kunnen krijgen. Niet te lang, maar een weekje vorst lukt wel.

Wat betreft de inhaler: Shet had een luchtweginfectie en moest ook twee keer per dag puffen. Eigenaresse heeft haar dmv clickertraining in twee sessies geleerd om zelf haar neus tegen de inhaler te zetten en daar te houden.

Oy with the poodles, already

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:18

Vlas op stal i.p.v. stro en Duits Kruidenhooi voeren. In Duits Kruidenhooi zit bijna geen stof. Mijn oudje van 32 jaar is nu al heel wat maanden klachten vrij! Alleen in de maand mei heeft ze het zwaar. Waarom weet ik niet. Blijkbaar groeit er dan iets qua boom of plant waar ze niet tegen kan. En Respulmin of Ventipulmin.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:37

MaiNat schreef:
Vlas op stal i.p.v. stro en Duits Kruidenhooi voeren. In Duits Kruidenhooi zit bijna geen stof. Mijn oudje van 32 jaar is nu al heel wat maanden klachten vrij! Alleen in de maand mei heeft ze het zwaar. Waarom weet ik niet. Blijkbaar groeit er dan iets qua boom of plant waar ze niet tegen kan. En Respulmin of Ventipulmin.

Hé dat had de onze exact hetzelfde! Ben je er al achter gekomen wat het precies zou kunnen zijn?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:14

Heleennn schreef:
MaiNat schreef:

Hé dat had de onze exact hetzelfde! Ben je er al achter gekomen wat het precies zou kunnen zijn?

Nee, sinds 3 jaar heeft ze het zwaar in mei! Als we de maand mei weer voorbij zijn, dan gaat het goed. Wist ik het maar wat de oorzaak is. Als de R in de maand zit heeft ze helemaal geen last. Aankomende mei wacht ik het weer af. Nu 0 % last dus hoop ergens dat het wegblijft in 2019. Ze doet het nu zo goed, dat ze weer heerlijk kan lange lijnen en longeren en naar buiten.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:34

MaiNat schreef:
[
Nee, sinds 3 jaar heeft ze het zwaar in mei! Als we de maand mei weer voorbij zijn, dan gaat het goed. Wist ik het maar wat de oorzaak is. Als de R in de maand zit heeft ze helemaal geen last. Aankomende mei wacht ik het weer af. Nu 0 % last dus hoop ergens dat het wegblijft in 2019. Ze doet het nu zo goed, dat ze weer heerlijk kan lange lijnen en longeren en naar buiten.

Dat klinkt meer als een pollenallergie. Je zou vanaf half of eind april een pollennetje kunnen proberen, en de neus( gaten) insmeren (rondom) met vaseline of iets vettigs waar de pollen aanplakken.

Over de IJssel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie