Kolieken door overgang hooi naar voordroog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:15

lailapri schreef:
Jullie moeten doen wat je niet laten kunt. Ik ben blij dat jullie allemaal verpakt voeren, anders zouden we nooit genoeg hooi beschikbaar hebben. Echter verpakt voer is geen paardenvoer, dat is en blijft mijn mening.

Dat een paard ijzerloos kan lopen en de hoeven niet uit elkaar vallen betekend niet dat een paard gezonde hoeven heeft. Als je weet waar je naar moet kijken pak je de paarden op verpakt voer er zo uit door naar de hoeven te kijken. Maar goed eindeloze discussie. Ga vooral door met wat je doet als je tevreden bent. Maar mocht je ooit op hooi overgaan en na 2 jaar eens de balans opmaken, zou ik het leuk vinden als je mij een pb doet.


Wij zijn van hooi juist over gegaan op voordroog omdat ze het niet goed deden op hooi (kwaliteitshooi!) Jij gaat er ook direct van uit dat ik er niets van weet. Ik moet jou helaas teleurstellen. Ik heb 3 jaar elke week 2 lesuren voedingsleer van het paard gehad. Ik weet alle in en outs over droge stof, eiwitten, fermenteren en noem maar op. Maar hé, maar goed dat jij zo alwetende bent en alle wijsheid in pacht hebt. One way only thinking?




Pasi: Je hebt gewoon pure pech gehad. Neem jouzelf zeker niets kwalijks

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:15

Wil je eerst heel veel sterkte wensen :(:) . Koliek blijft een complex iets, je hebt er alles aan gedaan. Langzaam introduceren, en in voordroog zit heel veel verschil.
Het kan maar zou zeker andere redenen niet uitsluiten. Doe jezelf niet meer pijn, hoe moeilijk ook leg je erbij neer. Veel sterkte de komende tijd

BigOne
Berichten: 38273
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:27

lailapri schreef:
Jullie moeten doen wat je niet laten kunt. Ik ben blij dat jullie allemaal verpakt voeren, anders zouden we nooit genoeg hooi beschikbaar hebben. Echter verpakt voer is geen paardenvoer, dat is en blijft mijn mening.

Dat een paard ijzerloos kan lopen en de hoeven niet uit elkaar vallen betekend niet dat een paard gezonde hoeven heeft. Als je weet waar je naar moet kijken pak je de paarden op verpakt voer er zo uit door naar de hoeven te kijken. Maar goed eindeloze discussie. Ga vooral door met wat je doet als je tevreden bent. Maar mocht je ooit op hooi overgaan en na 2 jaar eens de balans opmaken, zou ik het leuk vinden als je mij een pb doet.

Het hoort niet in dit topic maar kan het niet laten om te reageren, ik voer al zolang het bestaat een goede kwaliteit voordroog. En in al die jaren nog nooit een paard met koliek/slechte hoeven of uitstraling gehad. Voeten waren altijd zo goed dat ze gewoon ijzerloos op wedstrijd gingen dus jouw ervaring is ook echt jouw ervaring en niet die van vele anderen. Misschien dat jij altijd tegen de kneusjes aanloopt die door goed beheer beter worden maar projecteer jouw ervaring niet op mensen die er anders mee omgaan en ook zeker geen problemen hebben. En gezonde hoeven, laat me raden, jij bent ook voor natuurlijk bekappen??

Ts, sterkte met het verlies van je paard en wat betreft koliek, wanneer je heel langzaam over bent gegaan op goede kwaliteit voordroog zal dat zeer waarschijnlijk niet de reden van de heftige koliek zijn geweest. Er kunnen heel veel oorzaken voor koliek zijn, darmdraaiing ,wormen enzenz.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kolieken door overgang hooi naar voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:25

Sorry maar dit begint een zinloze disucssie te worden, er zijn genoeg paarden die niet goed tegen voordroog kunnen weet ik uit ervaring. En er zullen ook paarden zijn die het er juist beter op doen dan op hooi.

Maakt het iets uit? nee, een ieder kijkt naar zijn/ haar paard en doet wat het beste is..

TS, ik begrijp je volledig maar als je geen voortekenen hebt gezien heb je er ook onmogelijk op kunnen anticiperen en koliek kan zoveel verschillende oorzaken hebben dat je jezelf niks kwalijk moet nemen. Zo te lezen had dit gewoon niet voorkomen kunnen worden..hoe erg het ook is. Nogmaals veel sterkte!