Te koud ? Deken op of toch nog niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:56

Niet om je nu ongerust te maken. Maar het is 13 graden buiten. Ik zou nu juist voor een 0 gram kiezen, alleen om ze droog te houden en de ergste wind er af. Dat warm houden zou ze verder alleen af moeten kunnen. Zeker als je de deken straks weer er af wil gaan halen.

Zelfs mijn half geschoren paard staat nu met 0 gram op. (maar ik ben blijkbaar redelijke extreem)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 10:26

pol013 schreef:
Niet om je nu ongerust te maken. Maar het is 13 graden buiten. Ik zou nu juist voor een 0 gram kiezen, alleen om ze droog te houden en de ergste wind er af. Dat warm houden zou ze verder alleen af moeten kunnen. Zeker als je de deken straks weer er af wil gaan halen.

Zelfs mijn half geschoren paard staat nu met 0 gram op. (maar ik ben blijkbaar redelijke extreem)


Ik heb de 100 grams er nog op liggen omdat dit vanochtend goed voelde.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:34

Het is gewoon heel belangrijk om naar jouw paard te kijken, ts :)

Elk paard is anders en ook elk paard heeft weer een andere situatie. Het paard van pol013 zal het best goed doen op 0 gram. Mijn paard bijvoorbeeld staat met deze temperatuur onder 100 gram en ze is niet geschoren.

Mijn richtlijn voor mijn paard:

15 - 5 graden: 100 grams
5 - -5 graden: 200 grams
Onder de -5 doe ik er nog een onderdeken onder.

Dezelfde richtlijn hanteer ik dan ook weer voor mijn geschoren shetlander :=

Ik check gewoon altijd of ze zweten onder de deken en ik check ook altijd even hoe ze erbij staan, mijn merrie laat bijvoorbeeld heel goed zien als ze het koud heeft, dan staat ze heel ongelukkig en chagrijnig erbij

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:37

Linde: maar jij gaat uit van een paard onder een deken.
Ts wil haar paard tijdelijk even ondersteunen met een deken om de deken weer af te halen zodra het kan. Dat is wel een ander uitgangspunt. Dan zou ik juist echt zo minimaal mogelijk denken.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 10:43

Mocht ze het echt nodig blijven hebben dan laat ik haar onder de dekens. Maar liever inderdaad niet. Als het niet lukt om haar zonder deken straks weer op temperatuur te krijgen blijft ze gewoon met staan, ik vind het inderdaad fijner zonder en zei zelf denk ik ook.

Ik heb vanochtend deze keus gemaakt en ik voelde me er op dat moment goed bij. Hals was doorweekt van de regen, toch weer licht snot en voelde normaal aan. Temperatuur was 36.9 om 07:30. Dit is natuurlijk een ochtend meting maar vanuit daar heb ik het nu besloten.

DA gaf aan nog even te blijven controleren en dekens even op te houden totdat ze opgeknapt is. En vanuit daar maar weer verder kijken met wel of geen deken.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:48

pol013 schreef:
Linde: maar jij gaat uit van een paard onder een deken.
Ts wil haar paard tijdelijk even ondersteunen met een deken om de deken weer af te halen zodra het kan. Dat is wel een ander uitgangspunt. Dan zou ik juist echt zo minimaal mogelijk denken.


Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ze gewoon moet kijken naar het paard ;) Je kan je paard wel onder een 0 grams stoppen omdat je graag wilt dat de deken z.s.m. weer af kan, maar als het paard een dikkere deken nodig heeft..

Ik wilde ook geen dekens gebruiken bij mijn paard, maar in oktober er toch voor gekozen om haar onder een deken te zetten omdat ik haar daar een groter plezier mee doe. Ik probeer volgend jaar wel weer zonder.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 10:51

Linde99 schreef:
pol013 schreef:
Linde: maar jij gaat uit van een paard onder een deken.
Ts wil haar paard tijdelijk even ondersteunen met een deken om de deken weer af te halen zodra het kan. Dat is wel een ander uitgangspunt. Dan zou ik juist echt zo minimaal mogelijk denken.


Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ze gewoon moet kijken naar het paard ;) Je kan je paard wel onder een 0 grams stoppen omdat je graag wilt dat de deken z.s.m. weer af kan, maar als het paard een dikkere deken nodig heeft..

Ik wilde ook geen dekens gebruiken bij mijn paard, maar in oktober er toch voor gekozen om haar onder een deken te zetten omdat ik haar daar een groter plezier mee doe. Ik probeer volgend jaar wel weer zonder.


Vandaar ook mijn besluit om de 100 grams vandaag op te houden. Omdat ik naar mijn paard gekeken heb

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:17

En dat kan enorm verschillen per paard. Ik wilde sowieso gisteren al weer naar 0 gram gaan, maar ondanks dat ik t nog wat fris vond in de ochtend gisteren was paard er toch al weer wat warmer onder dan ik in de eerste instantie had gedacht. Dus was heel blij dat ik nog extra was gekomen om te wisselen, want in de eerste instantie had ik gedacht dat t wel kon tot de temperaturen echt zouden oplopen richting eind van de dag gisteren. Mijn paard had t echter in de ochtend al te warm onder zn 100 grams en zodoende kon ik daar op tijd op inspelen. Checken per keer en afhankelijk van wind, kou en regen icm lichamelijke gesteldheid is echt heel belangrijk idd.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:53

TS, gewoon nu op je eigen gevoel afgaan hoor. Als je paard er verder goed bijstaat en niet zweet onder de deken, zou ik hem gewoon oplaten. Het hangt er inderdaad erg vanaf of je paard beschut staat of zoals bij ons op een open stuk, waar wind en regen vrij spel hebben. Je paard mankeert iets, wat het dan ook is, dan is die ondersteuning echt goed.
Komt het snot trouwens nu nog uit beide neusgaten, of steeds uit hetzelfde neusgat?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 16:02

Jet schreef:
TS, gewoon nu op je eigen gevoel afgaan hoor. Als je paard er verder goed bijstaat en niet zweet onder de deken, zou ik hem gewoon oplaten. Het hangt er inderdaad erg vanaf of je paard beschut staat of zoals bij ons op een open stuk, waar wind en regen vrij spel hebben. Je paard mankeert iets, wat het dan ook is, dan is die ondersteuning echt goed.
Komt het snot trouwens nu nog uit beide neusgaten, of steeds uit hetzelfde neusgat?


Vanochtend was 1 neusgat wat lichtjes en bij de ander was niks.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 16:46

Ik ga het 100 grams deken niet omwisselen. Paardlief staat heerlijk in stal te eten en voelt niet koud of erg warm aan. Dus precies goed zo. Kreeg net al een vrolijke hinnik toen ik haar even kwam bezoeken dus het zit wel goed zo.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:07

Groot gelijk hoor. Houd maar even in de gaten of het snot nu steeds uit één neusgat komt en of dat dan hetzelfde neusgat is.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:41

Fijn dat het goed gaat en ze zo happy is en dat je zo goed naar haar kijkt :)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 13:07

Zojuist toch weer een 36.7 gemeten. Toch voelt ze goed aan.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:07

Als ze verder gewoon zichzelf lijkt te zijn, goed haar hooi eet en niet fris aanvoelt zou ik het even zo laten hoor.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:16

Vandaag is ook echt een lastige dag. Vanochtend heb ik een doorweekte dweil van mijn paard gehaald, en ze op stal gezet. Toch maar even gebeld naar de bewoners (waar ik de wei van huur) of ze de paardjes weer naar buiten wilden gooien :+

Als je paardje happy is en alle functies, zoals eten, het goed doen dan lijkt me dat het goed gaat :)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 14:21

Ja verder gaat alles wel prima. Ze eet gewoon en is eigenlijk niet anders in gedrag dan dat ik gewend ben. Ze staat liever buiten in de plassen dan in stal _O- zoals altijd eigenlijk.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:24

3 pagina's terug was 36,7 een veel te lage temperatuur voor een paard en moest die een deken op. En nu is 36,7 ineens gewoon goed en geen reden om iets aan te passen.

Ik ben niet voor of tegen dekens, maar redeneringen moeten wel consequent blijven.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:28

Paard is nu toch in d'r normale doen?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:35

3 pagina's geleden werd de vraag niet gesteld of het paard gewoon nog at en er goed uitzag, toen was het meteen van 'oh, dat is echt niet goed, die moet een deken om'.
Verder geen verwijt hoor, ik wilde gewoon even benadrukken hoe de psychologie van mensen werkt. Ziek en zonder deken is zielig. En nu ze onder dek staat is alles gelukkig goed, terwijl het snot en de lage temperatuur nog altijd aanwezig zijn. Vind dat leuk om zulke dingen op te merken. :D

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:40

Gini, ik weet niet waar je dat leest hoor, ik heb op de eerste pagina al een aantal vragen gesteld over het hoe en wat met betrekking tot haar paard. En daar ook antwoord op gehad...
Ook aangegeven een aantal keren dat ze in de liezen en bij de ooraanzet kan voelen of het paard het koud heeft of niet, dat is naar mijn idee vaak een betere graadmeter dan steeds temperaturen. Als je de basistemperatuur van een paard niet weet, weet je ook niet of 36,7 te laag is of niet voor een paard...

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:19

Ja, tuurlijk geef je ook extra advies. Ik zeg ook nergens dat je slecht of verkeerd bezig bent. :) Ik lees alleen een tendens terug op de eerste pagina's dat er toch aangeraden wordt om een regendeken aan te doen. Dat dat beter zou zijn.
En nu is de situatie niet zo heel veel veranderd (er is nog steeds snot en de lichaamstemperatuur is nog steeds hetzelfde, de oren voelden nooit koud aan en het paard heeft nooit gerild), maar is het toch wel goed zo "als ze in haar normale doen is en het verder allemaal wel prima gaat".
Dat is geen verwijt, maar ik mag als buitenstaander toch wel aangeven dat ik die lichte ommezwaai in het topic zie (en inderdaad heus niet in ieder bericht).
De situatie is nog exact hetzelfde: waarom was er drie pagina's geleden dus wel een aanleiding om van dekenloos naar deken te gaan en nu, 3 pagina's later, niet zozeer om van deken naar nog meer deken te gaan?
Maw, op basis van welke criteria doen jullie een deken om? Wat voegt het deken in dit geval toe als alles hetzelfde gebleven is? Heeft de deken dan niet lijnrecht de functie van de vacht overgenomen en is daarom alles nog hetzelfde?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:16

Volgens mij heeft ze nu geen regendeken meer op, maar een 100 grams waterdichte deken. Het lijkt me niet gezond om daar nu al een dikkere deken voor in de plaats te nemen. Met wat TS extra doet met supplementen heeft dat denk ik even tijd nodig om te zien of dat voldoende is of dat ze andere maatregelen zoals een DA erbij moet nemen.

Deken op of niet en hoe dik is erg paardafhankelijk. Die van mij staat dit najaar grotendeels onder een regendeken met halve hals. Toen het echt kouder was had ik er een onderdeken onder, maar die is er nu het weer warmer is af. Die staat overigens buiten van zo rond half 10 tot rond half 4 ( zonder eten en water, niet mijn keuze, maar zo is het momenteel op de pensionstal waar ik sta). Verder staat ze op stal, waar de deuren tegen elkaar openstaan tenzij het stortgiet. Andere paarden bij ons staan zonder deken, weer anderen hebben een dikkere deken op. Ik ben er bij die van mij mee begonnen omdat bleek dat ze KS had zo'n 5 jaar geleden en ze toen haar spieren helemaal verkrampte. Met deken was dat net even minder. Na een half jaar had ze totaal geen last meer van de KS ( het was beginnend en juiste oefeningen en training hebben er voor gezorgd dat ze haar rug beter ging gebruiken), maar ik blijf wel wat vroeg met het opdoen van een deken. Ik ben er bang voor dat als ik dat niet doe, ze weer verkrampt gaat staan en toch last van de KS gaat krijgen. Ze is inmiddels 9, nog best jong dus. Dit is trouwens een "te klein gebleven" E-pony KWPN merrie. Heb wel ervaring met andere paarden, ze is niet de eerste die ik heb en met een grote pensionstal zie je ook van alles, maar ik houd het voor nu hier even bij ;-) .

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 17:34

Wat de precieze reden is dat de temperatuur toenstraks weer laag was weet ik niet. Vond het zelf wel apart breng de thermometer steeds op dezelfde plek en diepte in.
Net weer even gemeten omdat ik het toch wel apart vond en ja hoor er komt nu een 37.5 uit.

Ze heeft vanochtend haar supplementen rond 10 uur gekregen ipv 7 / 8 uur. Misschien dat het daar aan kan liggen ?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:16

Dat lijkt me sterk hoor. Misschien heeft ze wat meer buiten gestaan en minder in de schuilstal omdat je nu later was. Geen probleem lijkt me als het nu weer hoger is.