Paard bijt zichzelf met wonden tot gevolg

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nicaaxo

Paard bijt zichzelf met wonden tot gevolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:39

Hallo allemaal,

Ik heb al heel wat topics hierover gelezen maar niks komt overeen met wat mijn paard doet.

Ik heb sinds januari een pre ruin van 6 jaar. Een super fijn paard die heel mens gericht is. Nu heeft hij wel iets waardoor ik met mijn handen in het haar zit. Hij bijt zichzelf in de flanken of schouder bladen. Eerst deed hij dit alleen met een gesloten stal. Toen zijn we verhuisd van stal waar hij met zijn hoofd naar buiten kon kijken en werd daardoor al veel rustiger. Daarna was het al hij in een paddock moest staan waar die niet genoeg kon zien. Hij draaid dan keihard rond en bijt zichzelf heel hard tot hij het kapot bijt. Als je dan zijn stal of bak in loopt stopt hij direct en gaat hij wat anders doen. Nu zijn we alleen op een punt gekomen dat hij soms ook niet meer stopt als je de bak in komt. Hij lijkt dan in een trans te zitten en je moet hem dan echt aanhalen of hem letterlijk bij zn halster stil zetten en dan ziet hij je pas. Hij doet dit met & zonder deken. Het verschil alleen is dat hij de deken kapot maakt i.p.v. zichzelf .Hij blijft er daarna ook helemaal niet in hangen en is daarna ook heel relax. Ook doet hij dit niet naar mensen. Je zou het niet merken als hij sochtends zichzelf weer heeft willen bijten als je dan smiddags er bent( maar wel aan de stal want die is dan een zooitje). Mijn paard is op 5 jarige leeftijd geruind en word februari 7.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Ps dierenarts is al ingeschakeld en die komt donderdag.

Daphneeeej

Re: Paard bijt zichzelf met wonden tot gevolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:42

Staat hij samen met andere paarden? Hoeveel komt hij buiten en hoe zit hem met ruwvoer?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:43

Kan het geen jeuk zijn?
Anderzijds als je het hebt over kleine ruimten lijkt het bijna op claustrofobie. Geen idee of paarden dat kunnen hebben..

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

nicaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:45

Hij heb krijgt onbeperkt hooi & komt los met andere paarden maar staat niet in een kudde.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:47

nicaaxo schreef:
Hij heb krijgt onbeperkt hooi & komt los met andere paarden maar staat niet in een kudde.

Misschien verveelt hij zich dan toch in zijn eentje? Veel paarden hebben echt baat bij direct contact ipv met een lijntje er tussen.

Edit: Nog even aan het rondsnuffelen en kwam dit tegen:
https://www.google.nl/amp/s/horseandrid ... ites-26634

nicaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:53

Daphneeeej schreef:
nicaaxo schreef:

Misschien verveelt hij zich dan toch in zijn eentje? Veel paarden hebben echt baat bij direct contact ipv met een lijntje er tussen.

Edit: Nog even aan het rondsnuffelen en kwam dit tegen:
https://www.google.nl/amp/s/horseandrid ... ites-26634

Dankjewel ik ga het even lezen !

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:35

Ik heb hier ervaring mee... stuur zo.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:36

Klinkt heel vaag, maar ik heb lang geleden een paard verzorgd die zichzelf ook beschadigde. Zij sloeg haar neus kapot tegen de deurstijl.
De eigenaar heeft haar toen homeopatische korreltjes gegeven die ze ook gebruikte bij mensen met een hersenbeschadiging. Gewoon de mensendosis van geloof ik 6 korrels per x.
Helaas leeft deze mevrouw niet meer en ik weet de naam vd korrels ook niet, maar wellicht kan een homeopatische insteek hier ook helpen.
De merrie waar ik het over had was een getraumatiseerd geval en erg nerveus. Niet helemaal vergelijkbaar misschien, maar ze heeft wel degelijk baat gehad bij de korrels. Het zelfbeschadigen stopte en ze werd iets beter hanteerbaar. Het begon weer als de dosis te laat kwam.

[o]

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:59

Ik heb wel eens begrepen dat als ze zichzelf systematisch bijten er een stofje vrij komt in hun hersens wat fijn voelt.....
Aangezien je schrijft het lijkt je paard in een trans zit denk ik dat dit bij hem ook het geval is.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:21

Dit komt me bekend voor, mijn paard is wel een merrie, dus denk niet dat het door geslacht bepaald word...

Mijn merrie begon er mee na een traumatische ervaring. Ze leek dan met momenten echt bezeten, draaide in cirkels keihard rond en beet ondertussen naar haar flanken tot wonden toe... lijkt een beetje op een hond die als een bezetene achter zijn staart vangt.
Het kan meerdere oorzaken hebben, psychisch en/of lichamelijk.
Soms gecombineerd of door de tijd gecombineerd...

Bij mijn merrie is het ontstaan door de traumatische ervaring maar kreeg er ook lichamelijke problemen door...last van maag en darmen. Het is daardoor ook niet altijd makkelijk om er uit te geraken, het is soms een vicieuze cirkel die je moet trachten te doorbreken. Want anders kan het stereotyp gedrag worden. Bij mijn paard was de oorzaak dus een traumatische ervaring, het happen een uiting van haar frustratie, gevolg lichamelijke klachten en problemen...

Wat de reden is bij jou paard moet je even uitzoeken...stress, nerveus paard, lichamelijk ergens last, psychologisch,...
Eruit geraken moet je dus eerst achterhalen waarom hij het doet, is er iets gebeurt? Hoe gevoelig is je paard van nature? Extravert of introvert? Heeft hij lichamelijk problemen, maag last, maagzweren, probleem in de darmen, lever of nieren?

Grtjes Ester

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:34

Goed. Een PRE, net geimporteerd? in Spanje stond hij vast buiten met anderen, klopt dat? Een paard is een groepsdier. Hoeveel uur per dag komt hij buiten? Staat hij dan samen met anderen? Ik denk een gevalletje: kijken naar de basisbehoeften van een paard. ...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:25

Ik raad strak aan om de dierenarts te laten komen. dit soort steriotiep gedrag word of door pijn of frustratie veroorzaakt. Goed kijken of hij geen maagzweer of geirriteerde darmen heeft, Laat hem medisch flink door de molen gaan en ga alsjeblieft niet aan de holistishe poeders en oliën beginnen. Laat ook een goede trainer/gedrgstherapeut naar hem kijken.

Hoe zit zijn in zijn voer schema? heeft hij voldoende kwalitatief ruwvoer? Waarom staat hij niet in een kudde heeft hij wel een maatje? waar hij sociaal mee kan zijn. Weet je of hij ooit gedekt heeft?

Krijgers Sprankelende Wijn

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:48

Lijkt op dwangmatig gedrag net zoiets als luchtzuigen. Waardoor het ontstaan is maakt vaak niet meer uit. Hij had ergens stress door en heeft zichzelf op deze manier rust gegeven. Inderdaad komen er rustgevende stofjes vrij waar hij aan verslaafd is geraakt. Vaak wordt zulk gedrag op de wei met soortgenoten/vrienden minder. Naar voor je paard!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:59

Wij hadden zo'n hengst op stal, maar die is ondertussen weg. Was 5 jaar oud en had vroeger nooit met andere paarden gestaan en ook zelden of nooit op de weide of paddock. Die beet zichzelf echt kapot, beet ook in de benen van de ruiter bij het zadelmak maken/inrijden. Was echt een moeilijk beest, trok zich ook los en was echt een stereotypische wilde hengst om het zo maar te zeggen. Er is toen een tandarts bij geweest en een dierenarts, maar wij waren ervan overtuigd dat hij echt gewoon ziek was of slecht was in z'n lijf. De eigenaar wilde niet echt investeren in DA'en dus hij is weer teruggegaan.

Ik zou in jouw geval dus ook zeker in die richting denken, dat je paard lichamelijk ergens last van heeft. Heel goed dus dat de DA al komt, misschien kan je ook eens een ostheopaat laten komen die hem kan loswerken indien nodig. Vaak is dit soort gedrag bij paarden ook gevolg van langdurige pijnklachten die wat 'zeurend' op de achtergrond sluimeren. Op zich zijn dat vaak dingen die goed opgelost kunnen worden (idd bijvoorbeeld maagproblemen of eventuele blokkades) en neemt het gedrag daarna stilaan weer af. Veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:09

speedfiets_2 schreef:
Ik raad strak aan om de dierenarts te laten komen. dit soort steriotiep gedrag word of door pijn of frustratie veroorzaakt. Goed kijken of hij geen maagzweer of geirriteerde darmen heeft, Laat hem medisch flink door de molen gaan en ga alsjeblieft niet aan de holistishe poeders en oliën beginnen. Laat ook een goede trainer/gedrgstherapeut naar hem kijken.

Hoe zit zijn in zijn voer schema? heeft hij voldoende kwalitatief ruwvoer? Waarom staat hij niet in een kudde heeft hij wel een maatje? waar hij sociaal mee kan zijn. Weet je of hij ooit gedekt heeft?

Ja, de veearts is ook echt degene die je het beste kan helpen bij een psychisch probleem :+

Het gééft niet dat je geen ervaring hebt met "holistische poeders en olieën" maar het is natuurlijk geen reden om een slecht advies te geven.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:16

Idd pijn uitsluiten en ik zou in dit geval juist wel een holistisch arts aanraden, maar dan wel een goede.
Dus Den Hoek (Laarakkers) omdat die er in de regel snel in slagen het probleem te vinden. Den Hoek werkt ook veel samen met reguliere artsen en de faculteit in Utrecht dus zo 'zweverig' is dat niet.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:16

Ik zou juist denken dat bepaalde natuurlijk supplementen of olietjes wel een hulp kunnen zijn. Ik heb zelf een heel goeie ervaring met de stress away van Young Living. Mijn merrie had altijd belachelijk veel angst/stress bij de DA en het ging echt een pak beter met dan zonder olie. Dus als het toch een psychisch probleem zou zijn, kan je echt wel geholpen zijn met natuurlijke behandelingen. Je kan een paard moeilijk even op Xanax zetten ;) Dus ga niet teveel af op wat hiebroven staat, het kan echt wel nuttig zijn om hollistisch aan de slag te gaan. En baat het niet dan schaadt het niet.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 03-12-18 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:17

Koper schreef:
Ja, de veearts is ook echt degene die je het beste kan helpen bij een psychisch probleem :+

Lees het eerder geposte artikel even Koper en trek niet zo snel je conclusies.

Pijn kan heel goed een oorzaak zijn van dit gedrag.

TS ik zou ook zeker je reguliere arts consulteren, maar als die niet snel het probleem kan vinden is Den Hoek toch wel een uitkomst. Zeker bij interne problematiek kunnen die vaak wel snel vinden waar het zit.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:32

Maar hoe help je een paard met psychische problemen dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:34

Ik heb ook een merrie gehad die dit deed. Ze beet zichzelf soms ineens in haar borst. Verder geen aanleiding daarvoor. Ze sloeg ook tegen de wanden aan. Dan stond ze heel rustig op stal een beetje te slapen en dan deed ze dat ineens. Enige wat dan helpt is veel op de wei, want in de bak deed ze het ook nog. In de wei grazen ze ze de hele dag.

Edit: haar dochter deed dit ook dus ik vermoed dat dit er gewoon 'in zat'. Kan ook aangeleerd gedrag zijn maar dat denk ik niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:38

Popstra schreef:
Maar hoe help je een paard met psychische problemen dan?

Naar de paardenpsychiater? :+

Ik denk dat je zowieso moet uitsluiten of een paard pijn heeft of niet.
Daarnaast moet je zoveel mogelijk te weten zien te komen van het verleden van dit paard om te kunnen inschatten waar dit gedrag vandaan komt en dan proberen het paard volledig anders te benaderen in de hoop het gedrag te kunnen resetten. Meer kan er volgens mij niet. Het is heel lastig om eenmaal gevestigd gedrag om te buigen. Ik kan me voorstellen dat veel afleiding helpt.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:09

Popstra schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat als ze zichzelf systematisch bijten er een stofje vrij komt in hun hersens wat fijn voelt.....
Aangezien je schrijft het lijkt je paard in een trans zit denk ik dat dit bij hem ook het geval is.

Dat stofje heet endorfine en geeft bij mensen een heel fijn gevoel. Paarden die erg weven produceren dat stofje ook.

www.wioa.nl

hulp bij het zoeken naar vermiste honden

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie