Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 14:19

Tieme schreef:
Mijn fries heeft ook een paar x zo'n plaat met vocht in zn buik gehad.

Bij de mijne is het bijna elke keer begonnen met koorts.
1e keer met een dik achterbeen. Einschus been. Waarschijnlijk ontstaan door een wondje. Hier was hij even goed ziek van. Lusteloos en hoge koorts.
Toen dit weg was, kreeg hij vochtplaten in zn buik en een dikke koker. Plasmedicatie hielp niet goed of maar tijdelijk.

Hij is naar de uithof gegaan voor onderzoek. Bloedonderzoek wees namelijk niks uit.
ze dachten aan een hartprobleem waardoor hart het niet aan kon en er vocht weglekte. Of een tumor.
hij heeft toen een echo en ecg gehad. Die was goed.

Tumor was het ws niet.
hierna heb ik een tijd prednison moeten spuiten. Hiermee ging het weg .

Na een tijdje kwam het weer terug en toen presnison poeder en spuiten gehad. Werd me juist aangeraden om wat aan vochtafdrijving te doen omdat hart het anders zwaar kon krijgen en lymfebanen, weefsel enz uit konden rekken. Hierdoor grotere kans dat zn buik nooit meer in de oude staat zou terug keren.

Lymfedrainage gehad. Iemand kwam hem behandelen en kreeg ook afdrijvend spul maar dat werkte niet.

Nu pas weer vocht. Hij werd eerst ziek, koorts en lusteloos. En daarna kwam het vocht weer. dikke plaat onder zn buik en dikke koker. Bloed was goed. Er zat alleen een virale infectie.

Paar weken prednislon poeder gehad en vocht is alweer een tijd verdwenen.
volgens dierenarts reageert het immuunsysteem van mijn paard waarschijnlijk zeer extreem op ziektekiemen.

Het eerste stuk herken ik maar daarna heeft ze er geen koorts meer bij gehad. Ik ga het wel benoemen.


N4N4 schreef:
Ik zou de veearts bellen voor een uitgebreid hart onderzoek ..

Pas als je weet wat er gaande is , kun je evt anderen laten komen ..

Succes

Ik ga het aankaarten. Ik wil een second opion omdat mijn veearts niet meer goed weet hoe nu verder. Dus even kijken welke praktijk ik ga laten komen.


Ine23 schreef:
MeggiieTommy schreef:
Iemand nog ideeën? Of lymfedrainage in zuid holland? Beide opties in het topic zijn meer dan 100 km uit de buurt.

Momenteel staat ze er zo bij en loopt het oedeem van voor tot achter en wordt erger dus nu moet er wel actie ondernomen worden.


[ [url=m/yPnL7q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sS1Nef.jpg]Afbeelding[/url] ]


Met dit beeld mag een standaard opgeleide lymfetherapeut ook niet behandelen! Centraal oedeem zonder exacte oorzaak kan je veel fout mee doen als je dit gaat masseren. Natascha Bos doet ook telefonische/mail consulten en die zou ik dus wel contacteren, zij ziet dit soort oedeem heel regelmatig en kan meedenken met je dierenarts. Er zitten op vlak van kennis over lymfe en oedemen weinig mensen met zoveel kennis als haar in NL, zij kan dus zeker mee de juiste richting op denken en dat is zeker het consult waard.
Ik raad echt af om nu een MLD therapeut te gaan zoeken (ik ben zelf therapeut en zou dit paard ook niet behandelen).


Mogelijk dat ik een andere praktijk laat komen, hopelijk met nieuwe ideeën. Mochten zij er niet uit komen, dan veaag ik natascha bos on comsult.

Bedankt voor alle reacties!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:12

Even serieus, lymfedrainage gaat hier niets aan helpen. Hier is iets serieus mis, eiwit tekort, hartprobleem of organen die lekken. Laat je doorsturen naar een kliniek, daar heb je binnen een dag de diagnose.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 21:10

Tessebes schreef:
Even serieus, lymfedrainage gaat hier niets aan helpen. Hier is iets serieus mis, eiwit tekort, hartprobleem of organen die lekken. Laat je doorsturen naar een kliniek, daar heb je binnen een dag de diagnose.

Dan zou er toch wat te horen/ voelen moeten zijn of iets te zien in de bloedwaardes?

Iig heb ik wel contact opgenomen met een andere kliniek dus wordt vervolgd.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:21

Een ACTH waarde van 80 is al ver boven het afkappunt (47 in de seasonal rise). Cushing dus, en dat past ook goed bij de leeftijd en al deze klachten (oedeem, buikoedeem, HB) en de leeftijd....Behandelen dus!

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 21:46

Focussed schreef:
Een ACTH waarde van 80 is al ver boven het afkappunt (47 in de seasonal rise). Cushing dus, en dat past ook goed bij de leeftijd en al deze klachten (oedeem, buikoedeem, HB) en de leeftijd....Behandelen dus!

De veearts vond het niet hoog genoeg om te zeggen dat ze echt cushing had. Wel boven de 47 maar geen 100-150. Ook kon het komen door de tijd van het jaar.
Hoefbevangen was ver voor deze waardes. Ze is 2 a 3 jaar geleden hier op getest en toen had ze het niet. Maar cushing gaat sowieso wel opnieuw geprikt worden.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:09

MeggiieTommy schreef:
Focussed schreef:
Een ACTH waarde van 80 is al ver boven het afkappunt (47 in de seasonal rise). Cushing dus, en dat past ook goed bij de leeftijd en al deze klachten (oedeem, buikoedeem, HB) en de leeftijd....Behandelen dus!

De veearts vond het niet hoog genoeg om te zeggen dat ze echt cushing had. Wel boven de 47 maar geen 100-150. Ook kon het komen door de tijd van het jaar.
Hoefbevangen was ver voor deze waardes. Ze is 2 a 3 jaar geleden hier op getest en toen had ze het niet. Maar cushing gaat sowieso wel opnieuw geprikt worden.



Onzin wat je dierenarts zegt, dat druist in tegen het complete protocol! En daarnaast is het protocol dat er een TRH stimulatietest gedaan moet worden bij een negatieve ACTH wanneer er wel symptomen zijn. Grote kans dat je paard dan al twee tot drie jaar geleden positief had getest. Als je het zeker wilt weten kun je nu een TRH stimulatietest laten doen. Maar die moet je dierenarts wel af kunnen nemen, en gezien hij niet al teveel verstand van Cushing heeft weet ik niet of hij er bekend mee is :+

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:16

Het marge in bloedonderzoek is een algemeen beeld, mijn haf zat ook tegen de 80, maar had (en heeft) geen symptomen verder. Nieuwe da wilde testen vanwege zijn standaard dikke lange wintervacht, en ach de test was toch gratis, dus leef je uit... Ascot werd ook een twijfel geval genoemd, heb toen in het voorjaar nogmaals laten testen waar duidelijk geen ppid in naar voren kwam.

Het kan zomaar zijn dat jouw haf nu dan net buiten de algemene marges vallen, maar stiekem toch echt klachten heeft. Zeker dit buikoedeem klopt niet... Ik zou ook voor second opinion gaan, de bloeduitslagen zijn makkelijk genoeg door te sturen naar een andere dierenarts. Zou iemand zoeken die meer kennis heeft van ppid, en van oedeem. Blauwe hengst zou ik ook benaderen, vanwege specifiek oedeem, kans is heel groot dat ze tips kan geven in welke richting te zoeken, maar bij diagnose ook heel gericht managementadvies kan geven.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:25

Hoe was het albumine gehalte in haar bloed?
Zie je haar hartslag in haar halsader?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 22:41

Focussed schreef:
Onzin wat je dierenarts zegt, dat druist in tegen het complete protocol! En daarnaast is het protocol dat er een TRH stimulatietest gedaan moet worden bij een negatieve ACTH wanneer er wel symptomen zijn. Grote kans dat je paard dan al twee tot drie jaar geleden positief had getest. Als je het zeker wilt weten kun je nu een TRH stimulatietest laten doen. Maar die moet je dierenarts wel af kunnen nemen, en gezien hij niet al teveel verstand van Cushing heeft weet ik niet of hij er bekend mee is :+

De eerste keer was door een andere veearts, oudere kundige man. Ik zal het benoemen bij de nieuwe kliniek.


Juut schreef:
Het marge in bloedonderzoek is een algemeen beeld, mijn haf zat ook tegen de 80, maar had (en heeft) geen symptomen verder. Nieuwe da wilde testen vanwege zijn standaard dikke lange wintervacht, en ach de test was toch gratis, dus leef je uit... Ascot werd ook een twijfel geval genoemd, heb toen in het voorjaar nogmaals laten testen waar duidelijk geen ppid in naar voren kwam.

Het kan zomaar zijn dat jouw haf nu dan net buiten de algemene marges vallen, maar stiekem toch echt klachten heeft. Zeker dit buikoedeem klopt niet... Ik zou ook voor second opinion gaan, de bloeduitslagen zijn makkelijk genoeg door te sturen naar een andere dierenarts. Zou iemand zoeken die meer kennis heeft van ppid, en van oedeem. Blauwe hengst zou ik ook benaderen, vanwege specifiek oedeem, kans is heel groot dat ze tips kan geven in welke richting te zoeken, maar bij diagnose ook heel gericht managementadvies kan geven.

Second opnion gaat geregeld worden. Ik zal inderdaad of ik Blauwe hengst of een andere hier in kan betrekken.


horsiegek schreef:
Hoe was het albumine gehalte in haar bloed?
Zie je haar hartslag in haar halsader?


Albumine durf ik niet te zeggen, ik weet alleen dat haar nierwaardes afweken van het normaal. (en waarde voor cushing).
Nee ik zie haar hartslag niet maar ze heeft zo'n dikke vacht, dat is sowieso niet te zien.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:18

Goed dat je opnieuw laat testen.

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:40

En nierprobleem zie je niet zo vaak bij paarden. Maar een nierprobleem kan wel leiden tot meer eiwitverlies in de urine en dat kan dan leiden tot centraal oedeem, dus eventueel kun je daar ook nog naar laten kijken.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:55

Ik ben geen da , maar zie ook een merrie waarvan de ribben al zichtbaar zijn ( ,et deze vacht zou dat niet moeten . Ik zou een kliniek alles na laten kijken .

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 01:05

MeggiieTommy schreef:
Iemand nog ideeën? Of lymfedrainage in zuid holland? Beide opties in het topic zijn meer dan 100 km uit de buurt.

Momenteel staat ze er zo bij en loopt het oedeem van voor tot achter en wordt erger dus nu moet er wel actie ondernomen worden.


[ [url=m/yPnL7q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sS1Nef.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar woon je in Zuid- holland?

In Brielle is zit een dierenarts praktijk ( voorne putten) en daar zit ook een Veearts bij . hij heet Menno en heeft veel verstand van paarden.
Hij is aan te raden . Een vriendin van mij heeft een paard en zij had hoefkanker, en is 2x toe geopereerd bij de 2 klinieken , dan heeft haast 10.000 euro gekost. En kwam weer terug . Toen heeft ze menno laten komen , en hij heeft het paard geholpen en gaat nu heel goed met het paard.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:28

Als ze nierproblemen heeft kan het zijn dat ze eiwitten verliest zoals albumine, dat kan leiden tot buikoedeem. Wellicht haar urine dus ook eens laten controleren op totaal eiwit en albumine.

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:58

Ik zweer bij Natuurgeneeskunde, mijn merrie heeft ook een boel problemen gehad, die zijn daardoor gelukkig verholpen!

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 17:07

ikbencarmen schreef:
En nierprobleem zie je niet zo vaak bij paarden. Maar een nierprobleem kan wel leiden tot meer eiwitverlies in de urine en dat kan dan leiden tot centraal oedeem, dus eventueel kun je daar ook nog naar laten kijken.

Klopt maar dat moet terug te zien zijn in de urine, wat niet zo was.

Ik vind haar zelf ook wat ingevallen. Zeker op de rug en billen.

Brielle zal ik in gedachte houden net zoals natuurgeneeskunde. Bedankt!

Ik heb contact gehad met een andere kliniek. Zij willen alle onderzoeken opnieuw doen en gaan vergelijken, mocht hier niks uitkomen een echo gaan maken van de buik en moet ik dus richting de kliniek. Daarnaast vond hij de 80 voor de cushing wel al aan de hoge kant en heeft uitgelegd dat het normaal onder de 27 moet zitten en de tijd waarin zij geprikt is onder de 47 (zoals focussed al zei maar ik nu pas snap).

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:13

Ik heb al ruim 7 jaar ervaring met Cushing en zou zeggen: investeer dat geld voor allerlei echo’s en onderzoeken in een doos met Prascend en ga eens behandelen. Zou me niets verbazen als alle dingen met zes weken verbeterd zijn ....
- oedeem
- ingevallen op de bovenlijn
- sloom (zag je andere topic)
En wie weet nog wel meer dingen. ( ik dacht jaren dat mijn paard gewoon “een dagje ouder werd”. Maar die was als herboren na behandeling :+ )

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 14:13

Focussed schreef:
Ik heb al ruim 7 jaar ervaring met Cushing en zou zeggen: investeer dat geld voor allerlei echo’s en onderzoeken in een doos met Prascend en ga eens behandelen. Zou me niets verbazen als alle dingen met zes weken verbeterd zijn ....
- oedeem
- ingevallen op de bovenlijn
- sloom (zag je andere topic)
En wie weet nog wel meer dingen. ( ik dacht jaren dat mijn paard gewoon “een dagje ouder werd”. Maar die was als herboren na behandeling :+ )

De veearts zei dat de oedeem niet direct gekoppeld kon worden aan de cushing en sloom is ze altijd al geweest, luie pony. Maar dat ingevallen kan er zeker mee te maken hebben, normaal is ze best wel een dikkie en op het moment niet meer. Als de cushing waarde nog steeds te hoog zijn, ga ik ook zeker kijken of medicatie helpt.
Ik stuur je een pb.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:28

Zet anders eens een berichtje in het centrale Cushing topic. Daar zijn ook mensen met paarden met oedeem door Cushing :)

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:10

Dat invallen kan ook meerdere oorzaken hebben:
1. tanden
2. spierverlies
3. verkeerde verdeling van het gebruik van energie door onderliggend lijden (en dan niet lijden in de zin van pijn/verlies v kwaliteit van leven maar lijden in de zin van een ander onderliggend probleem dat niet direct symptomatisch is).

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 14:52

karijn schreef:
Dat invallen kan ook meerdere oorzaken hebben:
1. tanden
2. spierverlies
3. verkeerde verdeling van het gebruik van energie door onderliggend lijden (en dan niet lijden in de zin van pijn/verlies v kwaliteit van leven maar lijden in de zin van een ander onderliggend probleem dat niet direct symptomatisch is).

Tanden zijn in ei nog gedaan en is altijd maar 1 keer per jaar nodig. Ze eet ook goed.
Ze valt zo erg in, dat ik nu goed haar ribben kan voelen, dit heeft ze nooit gehad. Ik hen 2 dagen niet geweest omdat ik zelf ziek ben grweest en ik schrik er van hoe ze er uit ziet. Gelukkig komt de veearts woensdag :(

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:14

Als zeker is dat het geen cushing is, zeg ik opladen en naar een goede kliniek brengen, zij kunnen binnen 1 dag zoveel onderzoeken doen en een diagnose stellen.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 17:55

Tessebes schreef:
Als zeker is dat het geen cushing is, zeg ik opladen en naar een goede kliniek brengen, zij kunnen binnen 1 dag zoveel onderzoeken doen en een diagnose stellen.

Dat gaan ze woensdag opnieuw testen. Ik heb contact gehad met bodegraven en afgesproken alle onderzoeken te herhalen en een buikecho te doen maar ze komen eerst naar stal omdat ik een nieuw paspoort moet aanvragen.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 23:08

De veearts is vandaag geweest. Hart en longen zijn in orde, alles met het opvoelen ook. Bloed is afgenomen en wordt getest op nier, lever, eiwit, cushing enzovoorts.
Pony heeft heeft veel kortsjtes op haar buik, waar de oedeem zit. Hier is wat van meegenomen en gaat onderzocht worden, deze korstjes zitten ook op haar uier. De vraag is of de korstjes door het oedeem komen of het oedeem door de korstjes (huidinfectie). Ze had ook zo'n plekje op haar hoofd, na scheren bleek haar huid daar onregelamtig te zijn en is er een biopt afgenomen.
Dit heb ik al eerder aangegeven aan de veearts, de eerste deed hier alleen niks mee. Nu wordt het onderzocht.
Ze is wel afgevallen maar hij vond het haar ook te goed doen voor ernstige falen ergens. Ze heeft genoeg eetlust en eet alles op wat ze krijgt. Ze krijgt nu meer hooi en krijgt muesli voor oude paarden bij.

Maandag krijg ik de uitslagen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:12

Wat fijn dat deze arts wat meer lijkt door te pakken. Ik hoop dat er maandag meer duidelijkheid is. Sterkte!