De veearts en ik komen er niet meer uit wat mijn pony heeft. Misschien dat jullie tips hebben.
Het gaat om een haflinger merrie van 19 jaar oud.
Staat in de zomer van 8-22 uur buiten op een zandpaddock en krijgt 4 a 5 keer per dag hooi. In de winter van 8-17 uur en 3 a 4 keer per dag hooi. Een handje biks voor het idee. Ze staat met 2 andere ruinen.
Voorgeschiedenis:
- Hoefbevangen geweest aan haar linker voorbeen volgens mij in 2014
- Herhaaldelijk dik achterbeen (eerste keer met koorts). Foto's en echo's laten maken, kwam niks uit. Waarschijnlijk werkte de drainage van de lymfe klieren niet meer goed. Is opgelost sinds ze langer buiten komt.
- Luchtweg problemen, allergische reactie op iets, waarvan weten we niet precies. Mogelijk een plant in de wei. We zijn verhuisd van stal dus aankijken of het terug komt.
Nu het huidige probleem. Eind augustus leek pony veel te plassen en wat slecht in haar vacht te zitten. Soms plaste ze 5 keer in een uur, het leek te maken te hebben maar haar hengstigheid maar de plasjes waren groter dus het paste daar eigenlijk niet bij. De veearts is hier voor langs gekomen, breed bloedonderzoek gedaan. De nierwaardes waren wat slechter maar niet schokkend en de acth waarden (voor cushing) waren verhoogd (80) maar niet genoeg om te zeggen dat ze cushing heeft. Ik heb insuline resistentie geopperd maar dat vonden ze niet bij haar symptomen passen. Het veel plassen ging over.
Na 2 a 3 weken kreeg ze een kleine vochtbult onder haar buik, dit heeft ze wel vaker en gaat vanzelf weer weg. Echter is de bult deze ontzettend groot geworden. Wederom de veearts laten komen. De veearts heeft naar hart en longen geluisterd, waren in orde. Urine onderzocht, de urine was helemaal prima. Opgevoeld, eierstokken, baarmoeder en voor zover mogelijk de nieren, waren allemaal in orde. Pony kreeg voor 5 dagen plaspillen. Deze hebben het oedeem minder gemaakt voor even maar na de 5 dagen kwam het weer net zo hard terug. Daarbij is haar gehele rechter voorbeen ook dikker. Ze loopt hier niet kreupel op. Het been voelt niet warm en ze geeft geen duidelijke pijn aan wanneer je er aan zit. In overleg met de veearts kijken we het even aan omdat zij niet weten waar het vandaan kan komen. Ze denken dat het probleem niet van de nieren komt omdat je dat terug zou moeten zien in de urine.
Heeft iemand ideeën of tips waar ik haar nu nog op kan laten onderzoeken? En eventueel bij welke veearts? Ik sta in Rotterdam.
Op de foto's zie je het niet goed, ze heeft daarbij een heel erg dikke wintervacht.