Een paard wat ik ken heeft sinds afgelopen zomer last van huidproblemen op zijn onderbeen, en de juiste behandeling is nog niet gevonden.
Ik ben benieuwd naar wat jullie denken wat dit is:
Algemene info:
- Er is nog geen bloedonderzoek of biopt-onderzoek gedaan. Mede daarom zijn we benieuwd in welke richting jullie zouden zoeken.
- Het paard heeft 2 witte en 2 zwarte benen, het andere witte been heeft geen geirriteerde huid. De andere benen lopen niet op na bijv. een nachtje stal.
- Het paard is 25 en heeft voor zover bekend deze klachten niet eerder gehad. Hij is sinds begin dit jaar van de huidige eigenaresse (maar zij kent hem al jaren).
- Het paard heeft van april tot oktober 24/7 op de wei gestaan, enkel de nachten dat het erg slecht weer was op stal. Deze maand overdag op de wei en savonds op stal.
Afgelopen zomer:

Tijdje ingesmeerd met Vaseline en paar keer gewassen met Betadine. Het been wordt wat sneller dan normaal dik (na nachtje stal), maar paard loopt niet kreupel.
Later in de zomer:

Het wordt niet beter, been blijft snel oplopen en de huid zeer onrustig.
Eind zomer leek het over te gaan, de korstjes waren bijna weg en het been bleef vrij dun, maar paar weken terug speelde het best heftig weer op.
Dik been (blijvend ipv alleen na stal), korsten, geirriteerde huid en schilfers. Het trekt steeds verder buiten de kootholte. DA gebeld met idee dat het mok was, advies: been snachts bandageren en Vetaderm zalven.
0 verbetering dus weer DA erbij. Heeft vochtafdrijvers gespoten, en been moet gezalfd en gebandageerd blijven worden.

Inmiddels zijn er bij eigenaresse twijfels over deze diagnose/aanpak, want elk resultaat blijft uit en het lijkt zelfs steeds sneller te verergeren.
Zelf heb ik een sterk vermoeden wat dit is, maar om niks uit te sluiten ben ik eerst benieuwd waar jullie aan denken.
Groetjes Jolieke