Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 14:09

Ik ben zojuist gebeld door de dierenarts. Hij komt dinsdag beide wonden bekijken en adviseert om nu vetramil honingzalf in te zetten op de beenwond onder het verband i.p.v. jodium. Over sulfatrim heb ik hem verder niet gesproken, de kuur is afgelopen dus ik ga er vanuit dat ik dat niet hoef door te zetten. het wondje op het oor zag er vandaag een stuk beter uit. Heb er vandaag mesitran honingzalf op gesmeerd.

Ik wacht eerst dinsdag even af alvorens evt. een andere dierenarts te consulteren.

Heb een foto geprobeerd te maken van het wondje op het oor, maar sowieso valt er al weinig te zien alleen wat pus, al helemaal op een foto:
https://imageshack.com/i/po5kAmUsj

En de beenwond zag er vandaag vergelijkbaar uit met eergisteren, het weefsel was enkel iets donkerder roze gekleurd.

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:16

Is de plek waar bij mijn paard een fisteltje zit van een erratische kies.


In Nederlands: mijn paard heeft een kies die bij aanleg (dus al voor de geboorte) op de verkeerde plaats in zijn schedel terecht is gekomen. Niet op de normale plaats in de kaak in ieder geval.
Dat geeft een continue lichte irritatie, die bij zijn oor uitbreekt. Bij mijn paard inmiddels geen pus meer, maar altijd wel iets vuiligheid. Hij is inmiddels bijna 25, en omdat het bij hem verder eigenlijk geen irritatie geeft (ook niet bij eten, bit etc) is er verder nooit wat aan gedaan.
Of het bij jouw paard ook een erratische kies (verkeerde kies) is, wéét ik natuurlijk niet.
Maar het kán wel, zoals Sjolvir ook al aangaf.

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 20:18

Vandaag second opinion gehad van een andere paardenarts. Kort samengevat was ze over de behandeling van de beenwond niet echt te spreken, i.v.m. ongeschikt verbandmateriaal, onnodig lang sulfatrim, niet schoonmaken en jodiumscrub onder verband wat volgens haar ook slecht is. Helaas blijkt de 'wond' op het oor een erratische kies en nog een kleine wond op de borst een sarcoïd. De kies zal helaas operatief verwijderd moeten worden. :(

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:53

Ah ja, foto nu gezien, wondje zat dus echt aan de oorbasis... Balen dat die operatief verwijderd moet worden! Beterschap!

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:46

Jila schreef:
Vandaag second opinion gehad van een andere paardenarts. Kort samengevat was ze over de behandeling van de beenwond niet echt te spreken, i.v.m. ongeschikt verbandmateriaal, onnodig lang sulfatrim, niet schoonmaken en jodiumscrub onder verband wat volgens haar ook slecht is. Helaas blijkt de 'wond' op het oor een erratische kies en nog een kleine wond op de borst een sarcoïd. De kies zal helaas operatief verwijderd moeten worden. :(


Balen van die kies.. was er al bang voor... zitten er vaker dan je denkt.
En sarcoid is ook niet echt practisch ding om te hebben. (zei de ervaringsdeskundige met paard met sarcoiden).

Hopelijk knapt je paard wel weer helemaal op.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:52

Jeetje wat een ellende met je net nieuwe paard. Veel sterkte gewenst!

Voor de genezing van de beenwond: lekker spoelen met schoon leidingwater, liever geen betadine of jodiumachtige ontsmettingsmiddelen gebruiken. Daarvan trekken de wondranden lelijk weg en duurt de genezing langer. Honingzalf smeren en inpakken, elke dag verband wisselen, goed spoelen en weer honingzalf smeren is in mijn ogen de fijnste methode.

Paard kan je wellicht met goede voeding en supplementen extra ondersteunen.

Heel veel sterkte!

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:58

Mijn paard heeft op het moment een soortgelijke wond, die heeft vanaf het begin op ab gestaan en onder verband, onze da heeft verschillende soorten gaasjes gebruikt speciaal voor verbetering vd wond: melgisorb en nog eentje. Dat gaat nu gelukkig de goede kant op

Heel veel succes ermee, ziet er nog niet verkeerd uit volgens mij?

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:50

Naar mijn idee zit er granulatieweefsel op de wond. Dat betekend goed doorbloed nieuw weefsel. Wel heb ik mijn twijfels over de pus op de laatste foto. Maar nu het is moeilijk te beoordelen als je het niet echt ziet. Ik zou een andere dierenarts laten komen om het eens te checken.

Zn grote wond kan er soms verschrikkelijk slecht uitzien terwijl die eigenlijk goed aan het genezen is.

Mijn paard had stukken vlees uit haar been na een ongelukje met een hond. Zag er na een week verschrikkelijk uit. Alsof het heel erg aan het bloeden was zo rood. Dit waren ook nieuwe stukken doorbloedde huid. Dat is dus iets goeds. Kijk wel uit als je eventueel de pus ervan af wilt halen dat je de nieuwe cellen niet beschadigd. Die zijn namelijk heel broos en makkelijk kapot te maken

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:52

karin1994 schreef:
Mijn paard heeft op het moment een soortgelijke wond, die heeft vanaf het begin op ab gestaan en onder verband, onze da heeft verschillende soorten gaasjes gebruikt speciaal voor verbetering vd wond: melgisorb en nog eentje. Dat gaat nu gelukkig de goede kant op

Heel veel succes ermee, ziet er nog niet verkeerd uit volgens mij?


Is inderdaad heel fijn verband. Ik weet niet of we verband voor mensen ook kunnen vergelijken met verband voor paarden? Cutisorb is namelijk ook heel fijn voor de bevordering van een wond

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:14

Faith001 schreef:
karin1994 schreef:
Mijn paard heeft op het moment een soortgelijke wond, die heeft vanaf het begin op ab gestaan en onder verband, onze da heeft verschillende soorten gaasjes gebruikt speciaal voor verbetering vd wond: melgisorb en nog eentje. Dat gaat nu gelukkig de goede kant op

Heel veel succes ermee, ziet er nog niet verkeerd uit volgens mij?


Is inderdaad heel fijn verband. Ik weet niet of we verband voor mensen ook kunnen vergelijken met verband voor paarden? Cutisorb is namelijk ook heel fijn voor de bevordering van een wond


Ja denk het wel, melgisorb word ook bij mensen gebruikt zie ik net op internet. Melgisorb bevat alginaat speciaal tegen infecties en heeft een zeer goed opnemende functie van intstekingsvocht.

Onze praktijk heeft het nu een paar jaar en dit spul is niet meer weg te denken :)