Ik heb sinds 5 weken een nieuwe aanwinst genaamd Jila. Jila heeft twee wonden opgelopen waarover ik een beetje twijfel hoe nu verder.
De ene wond is een oude bijtwond aan de buitenkant van haar oor, die zij al had toen ik haar kocht. Na drie weken was de wond nog steeds niet vanzelf bijgetrokken, werd zelfs groter met een viezige grijze korst en doorzichtig vocht wat er continu uitliep. Dus heb ik de DA laten komen, vandaag twee weken geleden. DA heeft penicilline & antibiotica injectie gegeven + sulfatrim orale antibiotica voor een week. Dan zou het vanzelf weg moeten trekken. Schoonmaken of iets smeren was volgens de DA niet nodig.
Helaas is ze 2 dagen later in de sloot gevallen waarbij ze een vrij diepe beenwond opliep aan haar achterbeen. In overleg met DA besloten om niet meer te hechten en onder verband te zetten. Da heeft aangegeven dat de wond niet schoongemaakt hoefde te worden (ook niet direct na de val in de sloot), enkel elke 3 dagen gaasje met jodium/betadine gel en verband eroverheen. Daarnaast voor in totaal 14 dagen sulfatrim antibiotica gekregen. A.s. zondag is het 2 weken geleden, de wond is met weefsel opgevuld, maar lijkt nu ontstoken te zijn geraakt. De dierenarts is 6 dagen geleden voor het laatst langs geweest. Ik stuur hem elke 2-3 dagen foto's. Helaas zag de wond er vandaag (in mijn leken-ogen) slecht uit, hoewel meer opgevuld met weefsel zag ik een iets groter wondoppervlak en veel meer groen pus. Het verloop van de wond ziet er als volgt uit:
17-11:

20-11:

23-11:

Heel verhaal, maar goed. Hoor graag jullie mening aangaande het volgende:
Wat betreft de beenwond: zouden jullie nog langer antibiotica door blijven geven na 14 dagen sulfatrim? Voor mijn gevoel is het erg lang om een antiobioticakuur zo lang door te zetten.
Zou het zinvol zijn om L-mesitran zalf op de beenwond te smeren? Heb deze vraag ook bij de dierenarts neergelegd maar wordt pas maandag teruggebeld.
Dan wat betreft de wond op haar oor: Na in totaal bijna 6 weken sinds het ontstaan van de oorwond, zie ik nog steeds verbetering ondanks de antibiotica. Nog steeds een grote smerige korst, en doorzichtig wondvocht. Ik heb helaas geen duidelijke foto. Er valt ook weinig te zien behalve prut. De dierenarts zegt nog steeds afwachten en evt. verlenging sulfatrim, niet schoonmaken en niks opsmeren. Ik ben wat bang dat er misschien wat in de wond zit, wat er niet uit kan, dat het daarom niet heelt. Dierenarts zei van niet maar heeft alleen met het oog naar de wond gekeken, verder niet nader onderzocht. Maar na 6 weken geen verbetering, zegt mijn gevoel toch dat ik er iets (anders) aan moet doen. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts... Wat zouden jullie doen? Advies van deze DA opvolgen en langer afwachten met verlenging antibiotica kuur? Toch een keer goed schoonmaken en daarna wondzalf (L-mesitran smeren)? Of second opinion door andere dierenarts?
Ik ben enorm aan het twijfelen dus hoor graag jullie advies!