Ervaring milt nier entrapment koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:32

Mijn 26 jarige bwp ruin was deze middag aan de stille kant.
Hij at wel nog wat hooi, nam wortelen en een snoepje...
Geen duidelijke koliek symptomen.

DA laten komen omdat hij weinig darmgeluiden links had.

DA constateerde koliek ten gevolge van de dikke darm die op het milt-nier bandje geschoven is.

Ze heeft darmverslapper en pijnstiller gegeven. Ook paraffine opgegoten. Deze avond klein beetje slobber gegeten ( hij wou niet veel) en ze staan nu in de piste. Deze nacht moet hij vasten. Hij mag wel een beetje gras wat aan de kanten staat ( is sowieso niet veel).

DA zegt dat deze vorm van koliek meestal goed afloopt.

Iemand van jullie ervaringen? Ik ben toch erg bezorgd.....

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:41

Heb het wel eens gehad bij een paard. Zag er super heftig uit maar liep met een sisser af.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:48

Ja? Hoelang duurt het normaal? DA zei me dat de paraffine 24u de tijd nodig heeft om door de darmen te geraken....Dan zouden de gassen ermee uit komen en dan zou de darm terug moeten gaan....

Hij heeft net de twee kanten gerold...Hoe zie je nu of dan van de koliek is of dat hij gewoon gaat rollen.
Hij kwam overigens recht met een vreugdesprong.

Hij is vrij alert, maar heeft om 15u wel een pijnstiller gehad....

Heb nog nooit koliek gehad bij mijn paarden, dus ik weet niet hoe of wat...DA heeft me wel gezegd waar op te letten....

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:48

Als het daadwerkelijk dit soort koliek is (heeft de DA je paard opgevoeld?) kun je proberen je paard op de trailer te zetten en heel hard over een drempel te rijden (klinkt stom maar is geen grap..). Dit werd vroeger gedaan om deze paarden te helpen. Wat ook wel eens helpt is longeren, veel overgangen. Op deze manier wil het nog wel eens lukken om de dikke darm van de milt-nierband af te laten schieten. Zo niet, kan er in de kliniek een behandeling gedaan worden om de milt te laten contraheren waardoor deze kleiner wordt en de dikke darm er soms af gaat..

Beterschap voor je paard!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:51

Geen idee wat normaal is. Het was mijn eerste en enige koliek geval in 25 jaar paarden hebben. Omdat het al in de avond was zijn we naar Utrecht gereden en daar heeft hij toen 3 dagen gestaan. Parrafine en voer weer opbouwen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:52

Idd de DA heeft opgevoeld en het dus gevoeld....

Trailer gaat niet, hij heeft artrose in zijn voorste knie, nogal erg. En hij gaat zich niet goed kunnen houden....Daarom kan ik hem ook niet aan de longe zetten...

De behandeling met de paraffine schijnt nochtans de standaard behandeling te zijn....

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:53

Mijn paard heeft het 3 keer gehad (met elke keer een maand of 2 maanden ertussen.) Bij hem kwam het door veel gasvorming. Hij heeft elke keer ervoor op de kliniek gestaan omdat het best heel pijnlijk is en ze hem dan goede pijnstilling kunnen geven. Na 2/3 dagen vasten (alleen water) zakte de darm elke keer weer netjes terug. Doordat er geen eten meer in de darm zit krimpt de darm en valt deze weer van het randje. Door aangepast voer (speciaal voor koliekgevoelige paarden met pro biotica) nooit meer gehad.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:53

Jennyj01 schreef:
Geen idee wat normaal is. Het was mijn eerste en enige koliek geval in 25 jaar paarden hebben. Omdat het al in de avond was zijn we naar Utrecht gereden en daar heeft hij toen 3 dagen gestaan. Parrafine en voer weer opbouwen.


Ah oké, dus ook precies wel dezelfde behandeling....

Na hoeveel tijd kwam er bij jouw paard verbetering?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:54

Geen idee, het is al zo lang geleden.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:55

Noor17 schreef:
Mijn paard heeft het 3 keer gehad (met elke keer een maand of 2 maanden ertussen.) Bij hem kwam het door veel gasvorming. Hij heeft elke keer ervoor op de kliniek gestaan omdat het best heel pijnlijk is en ze hem dan goede pijnstilling kunnen geven. Na 2/3 dagen vasten (alleen water) zakte de darm elke keer weer netjes terug. Doordat er geen eten meer in de darm zit krimpt de darm en valt deze weer van het randje. Door aangepast voer (speciaal voor koliekgevoelige paarden met pro biotica) nooit meer gehad.



Ah oké, nu snap ik het.....
Eigenlijk uitte hij nog geen pijn, .....hij was erg sipjes....

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:58

Dan wordt longeren en de trailer inderdaad een stuk lastiger. Laat hem in ieder geval vasten, wel laten drinken. Hopelijk krijg je het op deze manier opgelost!

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:07

Ja idd, hij struikelt nogal eens, dus dat risico neem ik liever niet....
Hopelijk springt het terug als hij rolt of als hij een bokje doet....

Maar ik heb toch zo een schrik....

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:19

Mijn vorige paard heeft het gehad. Ik had toen nog geen trailer dus kon ook niet met de trailer rijden. Ik heb toen elk uur 10 minuten gelongeerd in stap en een rustig drafje. Ook mocht hij niet meer eten. Bij mij was de dierenarts met parafine behandeling enz om 16.00 uur en de volgende ochtend om 7.00 uur was er voldoende verbetering om niet naar de kliniek te hoeven voor operatie. In de loop van de dag knapte hij steeds meer op. Hij heeft toen nog een paar dagen nodig gehad voor hij helemaal de oude was en het is gelukkig nooit meer teruggekomen.

Hopelijk komt het bij jou ook helemaal goed. Sterkte de komende uren!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:20

Mijn paard heeft dit zo'n 1,5 jaar terug gehad. Toen zijn we inderdaad met de trailer door de woonwijk over drempels gaan rijden. Dat heeft goed geholpen.
Mijn dierenarts vertelde toen ook dat met dergelijke koliek het heel vaak voorkomt dat ze door worden verwezen naar de kliniek en vervolgens bij aankomst nergens meer last van hebben omdat de darmen door de trailerrit weer goed zijn gaan liggen.

Maar als trailer en longeren niet gaat weet ik het niet zo goed. Dan is het hopen dat met rollen de boel weer goed komt te liggen. Want die darm moet daar echt weer weg, anders gaat het niet over.

Mijn paard stond toen op vrijdagavond met koliek, heeft toen pijnstillers en parafine gekregen. Vervolgens zaterdagochtend weer en zaterdagmiddag zijn we met de trailer gaan rijden. Zondagmiddag voelde hij zich weer helemaal lekker en zijn we langzaam het eten weer op gaan bouwen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:27

Ik heb vanavond gestapt en korte stukjes aan de hand gedraafd...
Dan is hij zelf gaan rollen en heb ik hem een bok zien doen...

Daarstraks nog even....

Ik hoop zo dat het morgenvroeg beter is....

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:10

hoe gaat het nu?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 08:08

Gisteren is de DA geweest.

Milt nierband was terug vrij. Milt was wel wat gezwollen.

Hij mag nu langzaam aan eten terug opbouwen...

Slobber lust hij niet, plukjes hooi gingen wel goed binnen.

Vanaf vandaag mag hij terug de helft van zijn rantsoen.

Hopelijk blijft het goed gaan, is toch akelig zo een koliek....
Heb het zolang ik paarden heb nog nooit voor gehad.

Carolinelady
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:30

Mijn paard heeft er nu last van. Zondag stond ze in de paddock en ging ze liggen, wij op stal dachten Ah wat lief lekker van het zonnetje genieten, maar 3 uur later lag ze er nog dat was niet goed.. wij haar in stal gezet maar daar ging ze weer liggen met haar nek helemaal op de grond, diep ademen en draaiende ogen, dacht echt dat ze dood ging. De veearts gebeld, spuit gehad tegen pijn en darmverslapper en het ging weer wel goed. Van maandag tot woensdag zat ze weer lekker in haar vel en donderdagochtend reageerde ze niet echt als er iemand binnen kwam dus we hebben weer wat slobber en hooi gegeven en ze knapte weer wel op. Vrijdag ochtend lag ze weer en ze kwam niet meer overeind, weer veearts gebeld en heeft inwendig gevoeld en kwam tot de conclusie dat ze haar nier niet kon voelen dus Het was mild nier band koliek. We kregen de opdracht om haar 3 x op een dag 10 minuten te longeren en dan vooral veel overgangen van stap naar draf zodat die darm weer zou verschuiven en als dat niet zou helpen een halfuur met de trailer rondjes rijden zodat het wat zou hobbelen. 3 x 10 minuten gelongeerd heeft niet gewerkt en heb 2 uur geleden rondjes gereden met de trailer en zit nu eigenlijk op verbetering te wachten.. hoop zo dat het goed komt.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 20:32

@Carolinelady: heeft je paard geen paraffine gekregen? Misschien dat dit zou kunnen helpen?

Mijn DA zei ook nog dat adrenaline opwekken ook zou kunnen helpen....Misschien wat acties die hem een beetje opjagen?

Het is zo verraderlijk hé die koliek, ik ben nog steeds erg ongerust, we zijn nu het eten terug aan het opbouwen....

Had je DA haar de zondag ook al opgevoeld? Of is de milt nierband blokkering er pas sinds vrijdag?

In ieder geval ook heel veel beterschap voor je paard.....

Carolinelady
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-03-14

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:44

Dankjewel, zondag had hij niet gevoeld omdat ze bij ons vaak eerst een spuit geven en als het daarna niet over is komen ze terug. Daarna was het eigenlijk ook even over dus hij hoefde niet terug te komen, tot gister. Ze staat maar een beetje de hele avond in stal, eet niks en zit geen leven in echt heel zielig. Bedankt voor de tip zal het eens voorstellen aan Mn dierenarts!

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:07

Mijn oude merrie (29) had dit ook. Heeft in eerste instantie ook darmverslappers en pijnstilling gehad, mocht niet eten. Daarnaast het advies om tien minuten per uur te stappen (longeren/trailer was ook geen optie vanwege artrose in beide achterbenen). Het was wel heel veel heftiger bij haar dan jij omschrijft, echt continue rollen, zweten etc. Een aantal uren later was er geen verbetering opgetreden en is de DA weer langsgeweest, er is toen een adrenaline ingespoten. De volgende ochtend was haar beeld veel beter, ze was rustiger. Na nogmaals opvoelen bleek dat de darm inderdaad weer was teruggeschoven :j helaas was haar hartslag verhoogd en is ze toch ook nog met extra pijnstillers en paraffine behandeld, maar ze is later die dag overleden. De entrapment was echter dus wel verholpen... ik zou dus zeker informeren over adrenaline en eventueel kan ik morgen nog opzoeken wat mijn paard ingespoten heeft gekregen, mits ik de email bewaard heb!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:09

Mijne heeft dit ook gehad. We hebben 2 uur gereden naar de kliniek omdat thuis behandelen niet aanslag. Daar aangekomen was ze al een stuk beter :) Op vrijdagavond gebracht en op zondagmiddag mocht ze weer mee naar huis. Ze heeft daar voornamelijk gevast, mocht de laatste dag kleine beetjes eten.

Adrenaline had ze vast genoeg aangezien we haar veulen van 4,5 maand toentertijd hebben thuis gelaten...

fanta2
Berichten: 452
Geregistreerd: 08-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:12

Zojuist mijn merrie laten inslapen met deze aandoening. Wat een verschrikking zeg zag al gelijk dat het niet goed was toen ik aankwam. Dierenarts deed nog bloed meten een Eiwit test of zo. Mocht Max 25 zijn de waarde was al 75.ze zei ik geef geen 5 procent overlevingskans meer. Dan moet je wel de beslissing nemen helaas

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 18:34

Ow wat vreselijk zeg, veel sterkte !
Koliek is zoiets onvoorspelbaars.

Je hebt gedaan wat je kon....

Veel sterkte xxx

fanta2
Berichten: 452
Geregistreerd: 08-11-12

Re: Ervaring milt nier entrapment koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:38

Ja t is verschrikkelijk... Ik ga altijd s avonds laat nog voeren en kwam vanmorgen toen was 't foute boel. Wat een ellende